Ongeval met hoogwerker
Ongeval met hoogwerker
Iedereen die wel eens met een hoogwerkerbakje boven een doorgaande rijbaan hangt, vraagt zich wel eens af "wat zou er nou gebeuren als er een vrachtwagen het bakkie ramt"?
Nou hier het resultaat....
http://www.yourfilehost.com/media.php?c ... _crane.wmv
Nou hier het resultaat....
http://www.yourfilehost.com/media.php?c ... _crane.wmv
Re: Ongeval met hoogwerker
Daar knap je nie echt van op volgens mij
Re: Ongeval met hoogwerker
wtf!
En waar bleef nou die gele jas die in dat bakje rondliep???
En waar bleef nou die gele jas die in dat bakje rondliep???
Re: Ongeval met hoogwerker
Ben zo'n twee weken terug met een Merlo (verreiker/hoogwerker) zo'n 8 meter naar beneden gevallen, door een ontzettend domme fout van de machinist. De eerste paar meter gaat niet erg hard, maar de tweede helft....... een misselijkmakend gevoel geeft zoiets. Ben er zelf nog redelijk goed afgekomen. En paar gekneusde ribben en een heleboel schrik in de benen. Het zijn en blijven rotdingen die hoogwerkers!!
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Re: Ongeval met hoogwerker
sja, en dan te bedenken dat we onze klimtechnieken eigenlijk alleen mogen gebruiken als er ècht niets anders (bijv. hoogwerker) ingezet kan worden...
- honda_power
- Treehugger
- Posts: 293
- Joined: 16 Nov 2008, 16:34
- Location: warmenhuizen
Re: Ongeval met hoogwerker
ja ik klim liever in de boom heb eigenlijk nog nooit in hoogwerker gewerkt en hoop het zo een beetje te houden
frits
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Re: Ongeval met hoogwerker
een verreiker kan weinig mee gebeuren zolang je altijd een gordel aan hebt.Freerk wrote:Ben zo'n twee weken terug met een Merlo (verreiker/hoogwerker) zo'n 8 meter naar beneden gevallen, door een ontzettend domme fout van de machinist. De eerste paar meter gaat niet erg hard, maar de tweede helft....... een misselijkmakend gevoel geeft zoiets. Ben er zelf nog redelijk goed afgekomen. En paar gekneusde ribben en een heleboel schrik in de benen. Het zijn en blijven rotdingen die hoogwerkers!!
voor een verreiker over zijn dode punt gaat moet hij minstens 4 keer overbelast worden
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Re: Ongeval met hoogwerker
Ik wet niet of je een Merlo kent? Deze dingen worden van onder af bestuurd, door iemand die in de cabine zit. Wij gebruiken ze nogal eens bij calamiteitensnoei langs de weg, omdat je ze erg makkelijk kunt verplaatsen. Ze rijden zo'n 40 km per uur. Normaal gesproken kunnen ze niet verder uitschuiven op het moment dat er een overbelasting optreedt, gestempeld of ongestempeld. Nu blijkt echter dat dit wel kan, als je de contactsleutel verder draait, en tegelijkertijd uitschuift. Dit wordt normaal alleen in uiterste noodzaak gebruikt mocht het apparaat klem zitten, en er verder geen oplossing meer is. Deze chaufeur had bedacht dat hij dit ook wel kon doen met mij in het bakje. Doordat ik mijn oorkappen ophad, en de zaag liep heb ik het alarm nooit gehoord, en heeft hij de boel te ver uitgeschoven, met als gevolg......densmee wrote:een verreiker kan weinig mee gebeuren zolang je altijd een gordel aan hebt.
voor een verreiker over zijn dode punt gaat moet hij minstens 4 keer overbelast worden
Dus het kan wel degelijk.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Ongeval met hoogwerker
Oehoe Freerk, waar is die machinist nu aan het revalideren? Als dat mij was overkomen dan had hij echt een draaiende 020 tussen zijn ogen staan... 

Re: Ongeval met hoogwerker
treespotter wrote:Oehoe Freerk, waar is die machinist nu aan het revalideren? Als dat mij was overkomen dan had hij echt een draaiende 020 tussen zijn ogen staan...


Maargoed, sommige mensen snappen het gewoon niet ofzo, heb ooit eens meegemaakt met een sorteerknijper. Grote machine, bak en arm, het ging als de brandweer, nog 4 takken aan de andere kant van de sloot,




Re: Ongeval met hoogwerker
Ik heb sinds mijn middelbare schooltijd (17 jaar terug) nog nooit iemand meer geslagen. Het was omdat mijn collega op het moment dat ik bij de cabine aankwam bij de machinist in de cabine stond, anders had ik niet voor de gevolgen ingestaan. Ik ben normaal niet iemand die je gauw kwaad hebt, maar met zoiets leer je jezelf eens van een heel andere kant kennen!! Het heeft ook een paar dagen geduurd voor ik echt over de schrik heen was.treespotter wrote:Oehoe Freerk, waar is die machinist nu aan het revalideren? Als dat mij was overkomen dan had hij echt een draaiende 020 tussen zijn ogen staan...
Maar goed, ik ben er goed afgekomen, en beschouw het nu maar als een goed leermoment.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Re: Ongeval met hoogwerker
okee dan neem ik mijn woorden terug maar is die machinist ook nog geen stuk hout waard om te slaan
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Ongeval met hoogwerker
Een jaar of 6 geleden waren wij in De Bilt op een doorgaande weg met een Werklift hoogwerker (9 meter) aan het werk. Alles was in orde. Alle ter plaatse nodige borden voor een afzetting van één rijbaan stonden keurig op hun plaats. Actiewagen met lampen en verdrijvingspijl stond achter de hoogwerker en de pionnen erlangs.
Het liep tegen vieren en de chauffeur van de gemeente kwam met de vrachtwagen nog even aan mijn collega melden dat hij geen takken meer kon laden voor die dag en dat wij de resterende takken 'goed aan de kant ' moesten leggen.
Ik wist niet wat er allemaal op de grond gebeurde. Dat hoeft ook niet zou je zeggen. Ik stond per slot van rekening keurig binnen een 'dik in orde' wegafzetting waar niemand iets te zoeken had. Dacht ik...
Het boompje was gesnoeid en ik draaide met het hoogwerkertje weer terug boven de rijbaan waarop ik stond en die wij afgezet hadden. Ineens zie ik rakelings onder de bak van de hoogwerker door een cabine van een vrachtwagen rijden. In een flits denk ik KU(*), aan een cabine zit een oplegger die veel hoger is. In een fractie van een seconde staat de hoogwerkerbak niet meer onder mij, maar haaks op de giek en sta ik bovenop de oplegger van de vrachtwagen. Niets gebroken en mij niet eens bezeerd ren ik vol adrenaline over de oplegger naar de cabine van de vrachtwagen om daar aangekomen de geschrokken vrachtwagenchauffeur die uitstapt de huid volledig vol te schelden. Denk nou niet dat ik een ernstige gedragsstoornis heb, maar als je lekker boompjes staat te snoeien en even later zonder hoogwerker op een vrachtwagen staat dan zijn er andere waarden waarnaar je leeft.
Wat was er nou mis gegaan.
De chauffeur van de gemeente had zijn vrachtwagen direct voor de actiewagen gezet waardoor de actiewagen voor het andere verkeer van het zicht werd onttrokken. Achter de gemeente vrachtwagen reed de volgende vrachtwagen die dacht dat hij de voorganger nog wel even kon voorbijgaan voordat de tegemoetkomende auto's een probleem zouden worden. Niet dus. De vrachtwagen 'wijkt uit' tussen de pionnen door tussen de actiewagen en mijn hoogwerker waarop ik op dat moment terugdraai naar boven de afgezette rijbaan.
Sinds die dag ben ik ervan overtuigd dat er ook teveel afzetting op de weg kan staan waardoor ongelukken kunnen ontstaan. Met één busje met zwaailamp achter het hoogwerkertje en zonder al die andere borden, pionnen en actiewagen voor de schijnveiligheid was dit ongeval nooit gebeurt.
Maar om nou zonder afzetting boven een snelweg te gaan hangen
Dat gaat zelfs mij iets te ver.
Het liep tegen vieren en de chauffeur van de gemeente kwam met de vrachtwagen nog even aan mijn collega melden dat hij geen takken meer kon laden voor die dag en dat wij de resterende takken 'goed aan de kant ' moesten leggen.
Ik wist niet wat er allemaal op de grond gebeurde. Dat hoeft ook niet zou je zeggen. Ik stond per slot van rekening keurig binnen een 'dik in orde' wegafzetting waar niemand iets te zoeken had. Dacht ik...
Het boompje was gesnoeid en ik draaide met het hoogwerkertje weer terug boven de rijbaan waarop ik stond en die wij afgezet hadden. Ineens zie ik rakelings onder de bak van de hoogwerker door een cabine van een vrachtwagen rijden. In een flits denk ik KU(*), aan een cabine zit een oplegger die veel hoger is. In een fractie van een seconde staat de hoogwerkerbak niet meer onder mij, maar haaks op de giek en sta ik bovenop de oplegger van de vrachtwagen. Niets gebroken en mij niet eens bezeerd ren ik vol adrenaline over de oplegger naar de cabine van de vrachtwagen om daar aangekomen de geschrokken vrachtwagenchauffeur die uitstapt de huid volledig vol te schelden. Denk nou niet dat ik een ernstige gedragsstoornis heb, maar als je lekker boompjes staat te snoeien en even later zonder hoogwerker op een vrachtwagen staat dan zijn er andere waarden waarnaar je leeft.
Wat was er nou mis gegaan.
De chauffeur van de gemeente had zijn vrachtwagen direct voor de actiewagen gezet waardoor de actiewagen voor het andere verkeer van het zicht werd onttrokken. Achter de gemeente vrachtwagen reed de volgende vrachtwagen die dacht dat hij de voorganger nog wel even kon voorbijgaan voordat de tegemoetkomende auto's een probleem zouden worden. Niet dus. De vrachtwagen 'wijkt uit' tussen de pionnen door tussen de actiewagen en mijn hoogwerker waarop ik op dat moment terugdraai naar boven de afgezette rijbaan.
Sinds die dag ben ik ervan overtuigd dat er ook teveel afzetting op de weg kan staan waardoor ongelukken kunnen ontstaan. Met één busje met zwaailamp achter het hoogwerkertje en zonder al die andere borden, pionnen en actiewagen voor de schijnveiligheid was dit ongeval nooit gebeurt.
Maar om nou zonder afzetting boven een snelweg te gaan hangen

Re: Ongeval met hoogwerker
Wolter, hoe had het er uit gezien als je een valbeveiligingsgordel aan had en vast zat aan het bakje met leeflijn + demper...?treespotter wrote:In een fractie van een seconde staat de hoogwerkerbak niet meer onder mij, maar haaks op de giek en sta ik bovenop de oplegger van de vrachtwagen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Ongeval met hoogwerker
Waarschijnlijk niet veel anders. Alleen dan had de vrachtwagenchauffeur even iets langer de tijd gehad om bij te komen voordat ik hem in zijn nek stond te bulderen.
Ik had er geen aan (ik heb geen excuus en het is niet goed te praten), maar vergeet niet dat het altijd beter is er één aan te hebben. Als die hoge oplegger er niet achter zat dan had ik op de straat gelegen met alle gevolgen van dien. O nee, toch niet. Als die hoge oplegger er niet achter had gezeten dan was die truck er gewoon onderdoor gereden en was er niets aan de hand geweest
Ik had er geen aan (ik heb geen excuus en het is niet goed te praten), maar vergeet niet dat het altijd beter is er één aan te hebben. Als die hoge oplegger er niet achter zat dan had ik op de straat gelegen met alle gevolgen van dien. O nee, toch niet. Als die hoge oplegger er niet achter had gezeten dan was die truck er gewoon onderdoor gereden en was er niets aan de hand geweest

Re: Ongeval met hoogwerker
geef me nu maar een goed op mijn donder,
maar ik heb zelden een veiligheidsharnas aan in mijn hoogwerker. als je met takken staat te houden en sleuren heb je echt geen gemak van zo'n tof leeflijntje waar die tak toch net blijft achter hangen als je hem naar beneden werpt. en ZEKER niet als je dan nog met z'n tweetjes in de bak staat en elkaar elk hondsgezijk moet passeren.

- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Ongeval met hoogwerker
Geen gedonder van mij hoor. Ik sta ook vaker zonder dan met in het bakje.
Re: Ongeval met hoogwerker
zonder harnas in het bakkie??
sommige mensen zeuren altijd over veilig klimmen maar dan wel zonder harnas in het bakkie? kan echt niet!!
er hoeft maar een takje achter de hendel van het deurtje te blijven haken en hij is open.
sommige mensen zeuren altijd over veilig klimmen maar dan wel zonder harnas in het bakkie? kan echt niet!!
er hoeft maar een takje achter de hendel van het deurtje te blijven haken en hij is open.
Re: Ongeval met hoogwerker
Helemaal mee eens.Zeker als er gezaagd wordt, heb ik mijn fliplijn om een leuningdeel van het bakje (dat mag natuurlijk niet, want die onderdelen zijn niet gekeurdpeppel wrote: er hoeft maar een takje achter de hendel van het deurtje te blijven haken en hij is open.

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Re: Ongeval met hoogwerker
deurtje kan niet open... 

Re: Ongeval met hoogwerker
als je in een 'verreiker' hoogwerker staat en je wordt bedient vanaf de grond en er schiet een tak in je bak die lift je er zo uit
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Re: Ongeval met hoogwerker
Dat is een kwestie van goede communicatie tussen de machinist en degene die in het bakkie zit. Ik zit ook liever in een hoogwerker die ik zelf kan bedienen, maar in sommige gevallen is dit makkelijker. Deze Merlo kan zo'n 40 km p/u rijden, en is daarom heel makkelijk als je hier een takje voor een lantaarnpaal, en een paar km. verder een takje voor een ANWB-bord weg moet halen. Met een zelfrijdende hoogwerker kan dit niet, omdat deze dan te warm wordt, en je rijdt maar zo'n 4-5 km p/u.densmee wrote:als je in een 'verreiker' hoogwerker staat en je wordt bedient vanaf de grond en er schiet een tak in je bak die lift je er zo uit
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Re: Ongeval met hoogwerker
ik doe vta inspecties en zaagwerk in bossen en dan is het lastig om te zien of er takken in de buurt van de bak komen vanaf de grond vooral bij amerikaanse eiken die zwaar betakt zijn.Freerk wrote:Dat is een kwestie van goede communicatie tussen de machinist en degene die in het bakkie zit. Ik zit ook liever in een hoogwerker die ik zelf kan bedienen, maar in sommige gevallen is dit makkelijker. Deze Merlo kan zo'n 40 km p/u rijden, en is daarom heel makkelijk als je hier een takje voor een lantaarnpaal, en een paar km. verder een takje voor een ANWB-bord weg moet halen. Met een zelfrijdende hoogwerker kan dit niet, omdat deze dan te warm wordt, en je rijdt maar zo'n 4-5 km p/u.densmee wrote:als je in een 'verreiker' hoogwerker staat en je wordt bedient vanaf de grond en er schiet een tak in je bak die lift je er zo uit
maar communicatie is wel belangrijk op zulke momenten
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Re: Ongeval met hoogwerker
Klopt helemaal, als je een beetje de boom in wil, dan lukt dat niet met een verreiker. Alleen al omdat dat bakje zo groot is...!densmee wrote: ik doe vta inspecties en zaagwerk in bossen en dan is het lastig om te zien of er takken in de buurt van de bak komen vanaf de grond vooral bij amerikaanse eiken die zwaar betakt zijn.
maar communicatie is wel belangrijk op zulke momenten
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.