Page 1 of 2
8 ton's vanglijn breuk
Posted: 09 Jul 2007, 21:44
by Alexander
Effe een kort filmpje van een 8 ton's vanglijn die breekt. Binnenkort komt er een compulatie filmpje van het afbreken van de hele boom.
http://www.youtube.com/watch?v=8dl-d-9AMP0
Posted: 10 Jul 2007, 21:18
by treespotter
Ja, wat moeten wij daar nou op zeggen...............
Is ons allemaal wel al eens overkomen denk ik. Toch?
Maar toch, een acht tons lijn? Was die lijn echt zo zwaar? Hij zag er niet zo zwaar uit, of lag er nog 15 kilometer naast de boom

Posted: 10 Jul 2007, 21:58
by Alexander
Ja, het was echt een 8 tons lijn.
Hij is gebroken op de halve steek, ben blij dat we mijn nieuwe (6 ton's) lijn niet hebben gebruikt.
Posted: 10 Jul 2007, 23:15
by Pietje
Nou, leuk klusje! Spoorweg, waterweg... Zeker een klein tuintje waar deze stam niet in te lieren is...
Heel netjes hoe beheerst het blok breekt en in de lijn valt. Helaas van de rest...!
Wat me opvalt is hoe makkelijk het touw breekt: het lijkt er op dat het blok maar amper wordt tegengehouden. Ook de stam buigt maar weinig als je bedenkt dat er dit blok van zeker 500kg in valt. Kan het zijn dat de lijn zichzelf doorgesneden heeft omdat de halve steek is gaan schuiven?
Afvangen is altijd riskant, soms kun je er best voor kiezen zo'n stamdeel in het water te laten plonzen en met een lier er weer uit takelen. Maarja, er was iets met waterkant en stuurlui, en ook iets met achteraf en lullen?
Groetjes,
Peter
PS: we zijn ook benieuwd hoe makkelijk je dit blok er weer uit gekregen hebt!
Posted: 11 Jul 2007, 14:28
by treespotter
Alexander wrote:Ja, het was echt een 8 tons lijn.
Hij is gebroken op de halve steek, ben blij dat we mijn nieuwe (6 ton's) lijn niet hebben gebruikt.
Ik geloof er niets van dat die lijn zo zwaar was. Hoeveel kilometer is hij dan Alex.
Oooooooooooo, je bedoelt dat de lijn volgens jou een breuksterkte heeft van 8 ton. Nou neem van mij aan dat de breuksterkte van een lijn alleen maar 8 ton is wanneer er:
1. Geen knopen in zitten.
2. De rol in de katrol een diameter heeft die minimaal vijf keer de diameter is van de lijn.
3. De lijn diameter overeen komt met de aanbevolen lijn diameter die op de katrol staat.
4. De lijn schoon is (in ieder geval GEEN ZAND).
5. De lijn op geen enkele manier beschadigd is.
6. Dat het aantal 'cycles to faillure' van jou materiaal (in dit geval dus de lijn) NIET overschreden is.
Om de levensduur van de lijnen te verlengen zou het misschien ook goed zijn om dynamisch af te vangen.
Vergeet vooral niet dat een lijn misschien wel een enorme kracht kan weerstaan, maar als dit een zogenaamde 'shockload' is dan kan het zo zijn dat er van die enorme kracht niets overblijft.
Posted: 11 Jul 2007, 17:27
by Thijs
maar door snijden van de lijn klinkt mij ook niet raar in de oren. en als hij al een tijdje gebruikt word is de kans gewoon groter met die hele starre lijnen dat het een keer mis gaat.
gewoon pech!
mag je weer nieuwe spullen halen!!!

Posted: 11 Jul 2007, 23:29
by Wout
treespotter wrote:Alexander wrote:Ja, het was echt een 8 tons lijn.
Hij is gebroken op de halve steek, ben blij dat we mijn nieuwe (6 ton's) lijn niet hebben gebruikt.
Ik geloof er niets van dat die lijn zo zwaar was. Hoeveel kilometer is hij dan Alex.
Oooooooooooo, je bedoelt dat de lijn volgens jou een breuksterkte heeft van 8 ton. Nou neem van mij aan dat de breuksterkte van een lijn alleen maar 8 ton is wanneer er:
1. Geen knopen in zitten.
2. De rol in de katrol een diameter heeft die minimaal vijf keer de diameter is van de lijn.
3. De lijn diameter overeen komt met de aanbevolen lijn diameter die op de katrol staat.
4. De lijn schoon is (in ieder geval GEEN ZAND).
5. De lijn op geen enkele manier beschadigd is.
6. Dat het aantal 'cycles to faillure' van jou materiaal (in dit geval dus de lijn) NIET overschreden is.
Om de levensduur van de lijnen te verlengen zou het misschien ook goed zijn om dynamisch af te vangen.
Vergeet vooral niet dat een lijn misschien wel een enorme kracht kan weerstaan, maar als dit een zogenaamde 'shockload' is dan kan het zo zijn dat er van die enorme kracht niets overblijft.
En daarbij komt dan nog dat je het gewicht van de af te vangen blok goed moet kunnen inschatten en daaruit ook de piekbelasting op je materiaal (zowel touwen als katrol enz...) moet kunnen inschatten. En zoals Thijs zei kan dan zo'n zwakke plek in je touw er wel eens voor zorgen dat het mis gaat.
Heb je er een idee van hoe zwaar die blok was waarbij je touw brak?
(ben benieuwd naar de volledige verfilming

)
grtz
Posted: 14 Jul 2007, 18:37
by ivo
Dynamisch vangen houdt ook een keer op, je moet er wel lengte voor hebben. als je stam al zo kort is heb je weinig ruimte om de vanglijn te laten vieren.
Posted: 17 Jul 2007, 18:35
by Alexander
Tja wolter,, ik snap dat die lijn (in onze werkzaamheden) geen 8 ton zou houden. Maar het geeft wel aan dat het geen Gamma touwtje was.
Ik geloof dat de zwaarste lijn bij Safety Green BV de 8 ton's vanglijn is, hoe zou jij dit klimmend opgelost hebben??
(en kijk even waar de klimmer staat tijdens de val van het blok,, Juist ja, op de grond op een veilige afstand)
Posted: 17 Jul 2007, 18:38
by Alexander
o,ja en wout.. Ik denk dat het blok zo'n 200 tot 250 kilo was.
Posted: 17 Jul 2007, 21:04
by Pietje
Alexander wrote:o,ja en wout.. Ik denk dat het blok zo'n 200 tot 250 kilo was.
Ik heb ook geleerd een af te vangen tak / blok vast te binden met een timmermansteek en een halve steek er voor. Die halve steek heb ik al jaren laten vallen en bij de timmermansteek denk ik nog steeds "Oeps, touw over touw, gelukkig is het maar een licht takje". (Alpinisten zijn heeeeeel gevoelig voor touw over touw). Voor wat zwaardere blokken gebruik ik dan ook een oude karabijnhaak die ik tussen de lus van de timmermansteek en het vaste touwdeel klik. (plaatje nodig?) Om de wrijving bij het zetten te verminderen. Misschien was jou blokje wel blijven hangen als je dat ook gedaan had.
Maar het blijft verbazingwekkend dat je touw brak: het was helemaal volgens het boekje, en daarbij was (zelfs, maar ook gelukkig!) de klimmer al beneden.
Pietje
PS: "Touw breekt niet. Touw wordt doorgesneden", zie
http://www.bergsport-bpa.be/weetjes_kli ... ijtage.htm
Posted: 17 Jul 2007, 22:12
by treespotter
Laat ik even vooropstellen Alex, ik probeer niemand af te zeiken en het zou mij ook kunnen gebeuren.
Probeer de volgende keer kleinere stukjes te maken om af te vangen.
Maak een sling om het af te vangen stamstuk. Maak daar dan de vanglijn aan vast.
Zaag er planken van (in de lengte doorzagen).
Leg er HEEL VEEL takken onder en laat de stam er dan in heel veel kleine stukjes op vallen (plakjes zagen).
Of laat er een telekraan bij komen.
Posted: 17 Jul 2007, 23:48
by Pietje
treespotter wrote:
Probeer de volgende keer kleinere stukjes te maken om af te vangen.
Maak een sling om het af te vangen stamstuk. Maak daar dan de vanglijn aan vast.
Zaag er planken van (in de lengte doorzagen).
Leg er HEEL VEEL takken onder en laat de stam er dan in heel veel kleine stukjes op vallen (plakjes zagen).
Hohohohohohohohohohoho!
De opstelling van Alex was uitstekend. De enige "fout" die er in zat (m.i.) is dat hij een knoop gebruikt heeft die bij het zetten behoorlijk langs zichzelf schuurt. Als hij hier een stukkie alu of ijzer tussen zet (zodat het zichzelf doorsnijden van het touw voorkomen wordt) zou het prima gegaan zijn.
Jouw oplossing met dat slingetje, Wolter, heeft veeeeeeeel nadelen. Ik zal ze even noemen:
- Sling met ankersteek om de stam heen is ook touw-tegen-touw, in dit geval sling-tegen-sling, die bij het zetten gaat snijden.
- De sling moet aan de vanglijn gezet worden: extra knopen = extra gevaar
- Door deze sling-combi is de valafstand van het blok meestal groter, omdat je niet altijd de goede lengte sling hebt, en je katrol dus niet dichtbij de knoop gezet kan worden. Hierdoor neemt de valhoogte en daarmee de impact toe en de ruimte om dynamisch af te vangen af. Auw!
Gelukkig moet ik je gelijk geven dat het beter is kleinere blokjes te maken, en liever niet afvangen. Maar dat kan niet altijd. Ik ben het met Alex' beslissing eens om een blok van 250Kg met 8000Kg touw te kunnen vangen.
Misschien moeten we in plaats van een "takkenbreekdag" , een "blokkenvaldag" houden.
Groetjes,
Peter
Posted: 18 Jul 2007, 00:32
by treespotter
Pietje wrote:Jouw oplossing met dat slingetje, Wolter, heeft veeeeeeeel nadelen. Ik zal ze even noemen:
- Sling met ankersteek om de stam heen is ook touw-tegen-touw, in dit geval sling-tegen-sling, die bij het zetten gaat snijden.
- De sling moet aan de vanglijn gezet worden: extra knopen = extra gevaar
- Door deze sling-combi is de valafstand van het blok meestal groter, omdat je niet altijd de goede lengte sling hebt, en je katrol dus niet dichtbij de knoop gezet kan worden. Hierdoor neemt de valhoogte en daarmee de impact toe en de ruimte om dynamisch af te vangen af. Auw!
Hohohohohohohohohoho Pietje
Ik mag toch aannemen dat zelfs jij toch wel eens gehoord hebt van verstelbare slings (zogenaamde woopy of loopy slings). Deze zijn er in vele maten en zeker perfect op maat af te stellen middels de zogenaamde Chinese fingertrap.
Waar heb ik gezegd dat er geen STALEN karabijnhaak mag worden gebruikt om de lijn aan de sling vast te maken.
De kans dat een sling 'breekt' is vele malen kleiner dan dat een lijn breekt omdat de slings die wij gebruiken veel dikker en 'losser' zijn dan de lijnen. Als een lijn en sling de zelfde breuksterkte zouden hebben, dan zou een sling het op die plaats veel langer volhouden. Al was het maar om het feit dat een sling een veeeeeel scherpere bocht mag maken dan een lijn (alle bochten onder de 5x lijndiameter verzwakt een lijn).
Dan nog heb je het zogenaamde basket effect. Een loopy sling leg je dubbel om de boom onder zichzelf door. Theoretisch heb je dan een dubbele 'lijn' en ben je dan ook alweer bijna twee maal zo sterk dan een lijn die met een timmermanssteek vast zit.
IN EEN VANGSYSTEEM GEBRUIK JE GEEN ALUMINIUM.............. GEEN, EN IK HERHAAL NOGMAALS....... GEEN ALUMINIUM.
Wat gebeurt er met staal nabij het kritieke punt????? Wat gebeurt er met aluminium nabij het kritieke punt????? Is volgens mij een gevalletje buigen of barsten. Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik ga voor gevalletje buigen.
Niet dat je het kritieke punt moet opzoeken, maar van sommige boomverzorgers verbaast het mij wat die allemaal al kapot hebben gemaakt. Acht tons lijnen te barsten laten vallen op een blokje van 250 kg of afvang ankers laten vervormen alsof het een nat stokbrood is. Meten is weten. Wordt het te zwaar gebruik dan slings en weet in ieder geval waar je welke materialen voor kan gebruiken.
Nogmaals gebruik GEEN Aluminium in je afvangsysteem. Klinkt dat zo stom? Jou klimlijn zit toch ook niet aan je gordel met een Iceclipper

Posted: 18 Jul 2007, 17:40
by Thijs
geneuzel! touw boven wig onder en zagen met die handel!

Posted: 18 Jul 2007, 17:56
by Zjoske
Blijkbaar kan iedereen de scheefstand en de dikte van de, zeer zeker niet gezonde, boom niet goed zien op het filmpje
Wolter, nu weet ik hoe jij zo mooi bent afgevallen. Door kleine stukjes te zagen op een rotpunt in de boom met een 88!!
En die rare Alex van me werkt al vele jaren met slingetjes, hij had er alleen geen liggen van 3 meter.
Ach, niet slecht gesloopt voor een snoeier
GRRR Zjoske
Posted: 18 Jul 2007, 20:11
by Thijs
hahaha lief hoor
maar ben benieuwd naar het hele fimpje! zo te zien was het wel een k*t plek om z'n boom weg te halen
Posted: 18 Jul 2007, 21:51
by treespotter
Thijs wrote:geneuzel! touw boven wig onder en zagen met die handel!

Stom hè, dat wij het meest voor de hand liggende gewoon over het hoofd zien

Posted: 18 Jul 2007, 21:53
by treespotter
Zjoske wrote:
Ach, niet slecht gesloopt voor een snoeier
GRRR Zjoske
Vind ik ook hoor. Laat al die bomenrooiers maar lullen.

Posted: 18 Jul 2007, 21:58
by treespotter
Zjoske wrote:Door kleine stukjes te zagen op een rotpunt in de boom met een 88!!
Een rot punt is wat je er zelf van kan of niet van hoeft te maken. Maar ja het woord ladder is nou eenmaal voor de nieuwe generatie boomverzorgers een scheldwoord

Posted: 18 Jul 2007, 22:15
by ivo
pak maar gewoon een 046 met 65 cm blad, daar kan je hééél aardige blokjes mee zagen!
Posted: 19 Jul 2007, 16:18
by Pietje
treespotter wrote:Maar ja het woord ladder is nou eenmaal voor de nieuwe generatie boomverzorgers een scheldwoord

Ja, en wat dacht je van "stokzaag"...! Of ben ik nu te grof?

Posted: 19 Jul 2007, 19:07
by treespotter
Pietje wrote:treespotter wrote:Maar ja het woord ladder is nou eenmaal voor de nieuwe generatie boomverzorgers een scheldwoord

Ja, en wat dacht je van "stokzaag"...! Of ben ik nu te grof?

Oe hoeoeoe Pietje. Pas maar op. Je kan echt te ver gaan. Straks wordt je nog van het forum verwijderd vanwege jou taalgebruik.

Posted: 20 Jul 2007, 12:08
by Sven
Wat leuk om deze discussie te volgen !
Ik ben nl. de buurman geweest van deze mooie boom. Ik heb alles netjes kunnen volgen en ben ook de maker van het filmpje / foto's.
Sinds dat de jongens bezig zijn geweest in onze tuin moet ik zeggen dat ik wel gecharmeerd ben geworden van het bomenverzorgen in het algemeen !
Ik ben tegenwoordig ook een wekelijkse gast op de site om nieuwtjes te volgen etc..
Ik ben benieuwd naar de compilatie die wordt gemaakt !
Gr.
Sven
Posted: 20 Jul 2007, 12:12
by Sven
Sven wrote:Wat leuk om deze discussie te volgen !
Ik ben nl. de buurman geweest van deze mooie boom. Ik heb alles netjes kunnen volgen en ben ook de maker van het filmpje / foto's.
Sinds dat de jongens bezig zijn geweest in onze tuin moet ik zeggen dat ik wel gecharmeerd ben geworden van het bomenverzorgen in het algemeen !
Ik ben tegenwoordig ook een wekelijkse gast op de site om nieuwtjes te volgen etc..
Ik ben benieuwd naar de compilatie die wordt gemaakt !
Gr.
Sven
Misschien wel leuk om te zien waar dit alles gebeurd is :
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... &z=17&om=1
Dit is dus een oude foto van Google, aangezien er nu nog maar 1 boom staat !