kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by dennis »

Vandaag een 'isseutje' op een project.

Situatie: een Acer Sacharinum' op de zonnewijde van een zwembad. De boom is een exemplaar van zo'n 22 meter en een stam omtrek 3,5 meter...... met een beginnend active olifants oortjes aan de onderste (en tevens de dominantste ) gesteltakken, doorsnee 60 cm en een lengte van ca 17 meter.

Een rapportje meegekregen waarin geadviseerd wordt 'verankeren' ...... hmmm ja lijkt mij ook

Nu staan er op het zelfde terrein nog een 20 tal bomen waar wij een dagje dood hout mogen verwijderen met 3 klimmers. Misschien krijg ik wat te vaak te horen 'en als je nog wat tegen komt neem maar mee' Want bij het plaatsen van een verankering, zorg ik ook ( bijna ) altijd voor een gewicht reductie. Heb aan het uiteinde van deze tak enkele takken uitgelicht en ingenomen. met een maximale snoeidiameter van 12 cm en lengte van 2,5 meter. Om ter plaatsen zo'n 150kg weg te nemen zou een enorme verlichting zijn op de plakoksel

ten minste dat was mijn gedachte......

Na een telefoontje kreeg ik reactie van een ( liever niet te noemen ) tree tecnician, over waar ik wel helemaal mee bezig was, ik zou de boom (tak ) nu nog gevaarlijker hebben gemaakt, de boom geeft in twee a drie zoveel reactie hout af waardoor een onveilige situatie ontstond, wij tree workers denken alleen maar aan het cosmetisch plaatje, en ik beheers mijn vak niet omdat ik in een acer aan het snoeien ben voor 15 mei........en zo kreeg ik nog enkele dingen naar me toe geworpen :roll:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by Tamil »

dennis wrote:Vandaag een 'isseutje' op een project.

( liever niet te noemen ) tree tecnician,
Wel noemen! hij of zij had het ook op treehugs kunnen en mogen gooien!

Ik ken de situatie niet maar, heftig reageren kunnen ze, of stoppen met reageren :?

Hoe vaak worden de bomen boven de zonne weide gecontroleerd!? Lijkt mij toch wel een jaarlijkse controle waard voor een zwembad.

Zwaar innemen naast de verankerings lijn is dan afgaande op je verhaal in combinatie met de locatie toch niet geheel nodig lijkt mij.

Maar foto's zeggen zoveel meer!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by treespotter »

Dennis, neem van mij aan dat een boom nooit meer 'reactie' zal maken dan dat er op dat moment (plus de normale extra aanwas in de jaren na snoei) aan de boom zou hebben gezeten. De minimale snoei zou dan onvoldoende kunnen zijn wanneer er een schade (inrotting) aanwezig is. Zit die er niet in dan betwijfel ik zelfs of een kroonverankering na de door jou genoemde snoei echt noodzakelijk is.
Zoals Tamil al zei, er zal toch wel vaker dan eens in de vijf jaar naar die bomen gekeken worden.
Kroonverankeringen en forse snoei worden door veel zogenaamde Treetechnicians aanbevolen uit angst.

Stel je toch eens voor dat die tak er toch uit zou breken terwijl ik het eigenlijk niet nodig vond om er iets aan te doen. Weet je wat, ik schrijf gewoon op dat hij één derde ingenomen moet worden en dat er een kroonverankering in moet. Zo, dan zit ik in ieder geval safe. :?
Deze redenering komt veel vaker voor dan je denkt. Veelal ingegeven door een 'papieren' Treetechnician die misschien zelf nooit geklommen heeft.

Angst is een slechte raadgever!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by -WOUTER- »

een kroonanker is een maatregel om een gevaarlijke tak extra te beveiligen op breuk. Maar het is natuurlijk een aanfluiting om het werkelijke probleem dan niet even aan te pakken en de mechanische overbelasting d.m.v. snoei te ontlasten.

ik adviseer een kroonanker altijd in combinatie met snoei, anders is het net zo als je autogordel aan doen en toch bewust wegrijden zonder remblokjes :wink:

laat die ETTer maar lullen :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by ivo »

treespotter wrote: Deze redenering komt veel vaker voor dan je denkt. Veelal ingegeven door een 'papieren' Treetechnician die misschien zelf nooit geklommen heeft.

Angst is een slechte raadgever!

Ik ben een klimmende ETT 'er! :D En ook ik kom zeker knoeiende 'boomtechnisch adviseurs' tegen tijdens m'n werk. Je ziet af en toe van die mooie rapporten met een glimmende lay-out waar een Dtp'er van de Cosmopolitan jaloers op zou worden :wink: maar de inhoud.....
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by ludovanmil »

nu even 'weg' van de niet deugende ETT'er (-s) ....wat kan je als boomverzorger met de opmerkingen die Dennis krijgt ?
M.a.w. snijden die opmerkingen hout of niet ??
Ik neem aan dat je , Dennis , niet voor niets dit bericht post ?? Als het volstrekt lariekoek was van de betreffende persoon hoeven we er sowieso geen aandacht aan te besteden....

Snoeien van een Acer in deze tijd van het jaar ??? bloeden ? mogelijk- mogelijk niet. weet niet hoeverre hij al in blad komt en in hoeverre daarmee de worteldruk wordt tenietgedaan. dat is een kwestie van een takje afzagen toch !?
Kroonverankering in combinatie met uitlichten is toch een algemeen breedgedragen snoeimaatregel ?
En wat waren de nog meer naar je toe geworpen opmerkingen
En wat was de status van de betreffende persoon ? ik neem aan niet een toevallige passant ? maar in opdracht van de eigenaar aan het werk o.i.d.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Kroonverankering in combinatie met uitlichten is toch een algemeen breedgedragen snoeimaatregel ?
Je probeert in eerste instantie het 'probleem' te tackelen door de boom te snoeien. Veelal is het gevaar dan permanent of toch wel tot een volgende verzorging verholpen. Is de gevaarzetting dan nog steeds te groot? Dan zou het plaatsen van een veiligheidslijn of een kroonverankering op zijn plaats kunnen zijn.
Het plaatsen van een kroonverankering is geen oplossing van een probleem, het is indien goed geplaatst een noodmaatregel om een situatie veilig te stellen.

Snoeien voor 15 mei???
Wat heeft 15 mei te maken met het juiste moment om te snoeien? Staan de esdoorns op 15 mei klaar met een stopwatch om uit te mogen lopen.

Zo zie je maar weer. Het ETT certificaat is geen garantie voor een goed 'verhaal'.

Ik begin nou wel een beetje benieuwd te worden of wij allemaal die ETTer kennen.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by dennis »

idd Tamil, deze ETTer geeft dus in zijn rapport aan (zelf gelezen en niet gelogen) dat met alle op de zonneweide bomen dood hout verwijderen en het plaatsen van de verankering, deze bomen voor de komende 5 jaar veilig zijn ........ dan denk ik 'hoehaal je het in je hoofd'

Wolter, omdat ik geen problemen wil via forum discusie bij mijn opdrachtgever geef ik liever geen namen vrij, maar wil dat heus wel eens in je oor komen fluisteren.

Wat mij aan het korte gespekje opviel aan deze man (want heb hem gewoon opgehangen op een gegeven moment) is hij zich met een enorme stappel kennis enkel achter zijn certificaatje schuilt, mij nergens met degelijk technisch verantwoorde verklaring wist te onderbouwen en antwoorden dan alleen 'dat doe je gewoon niet" en "je moet gewoon doen wat ik zeg want ik ben hier de ETTer en jij de ETW 'er"
Het mij opvalt dat er soms lichtingen Etters komen van een bepaalde opleiding die bij voorbaat al een afkeur hebben aan ETW'ers of ervaren boomverzorgers. Ik weet in ieder geval wel dat er enne zekere meneer die iets met groenbeheer doet hier behoorlijk schuldig aan doet die SUKKEL.

Het zou fijn zijn als deze mensen eens van hun hoge podium afkomen en open komen staan voor mensen met pracktische ervaringen, tevens beweer ik bij deze dat de beste ETT'ers boomverzorgers zijn/geweest.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by ERA »

Hey Dennis waar ben je aan het werk, vind dit wel een komischverhaal.
planken zagen ERA vragen!
dustinvm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 18 Jul 2011, 16:09

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by dustinvm »

Dit is gewoon een typisch gevalletje van het welles nietes verhaaltje, en dit soort discussies zul je altijd houden. Naar mijn idee heb je prima gehandeld, ik zou hetzelfde gedaan hebben.
this is what we do!!!
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by JohnnY »

Hey Dennis,

Niet al te veel van aantrekken als je het mij vraagt. Maar ik maak op uit jouw tekst dat je daar ben ingehuurd om het rapport van de ETT uit te voeren. Heb jijzelf dan een offerte gemaakt voor de opdrachtgever / eigenaar van de bomen? (hoef ik niet te weten is meer ter info voor jouw) Zo ja, dan had je kunnen aan geven dat je de bomen gaat snoeien (uitlichten) en dan verankeren omdat dat in het ETT rapport stond. Je zou dan kunnen aangeven in je offerte een 2de snoeifase en eventueel een 3de is maar net hoeveel hij daad werkelijk moet worden uitgelicht. Zo kun jij goed snoeien. de boom volgend jaar of het jaar erna nog eens bekijken en snoeien en zo voorkomen dat de boom extreem veel schot zal gaan maken omdat je in 1x het hele gewicht er uit snoeit.

Voorbeeldje is een hele grote kastanje (aesculus hippocastanum 'baumannii')
Die verleden jaar beoordeeld was. De opdrachtgever vroeg een offerte en die heb ik gemaakt 1ste snoeifase uitdunnen van de kroon 2012, in 2013 word deze bekeken omdat het een kritisch gevalletje is.. en dan in 2014 word de dunning in de kroon afgemaakt. zo worden de armen ontlast, maar krijg je niet de reactie dat gelijk de gehele kroon vol schot zit en dat het gewicht op de armen weer te veel toe zou nemen. vervolgens word de jaarlijkse controle voort gezet en de inschatting is dat er naar 3 tot 5 jaar weer gesnoeid word.
Mijn offerte is gemaakt en komt overeen met de aanbeveling uit de rapportage en alle moeite was niet voor niets want ik heb de meer jarige opdracht gekregen.
Last edited by JohnnY on 26 Apr 2012, 22:05, edited 1 time in total.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by dennis »

Thats the point Johnny, ik was in opdracht via opdrachtgever om weer voor een ander bedrijf dit rapportje uit te voeren. Ik zou het hier heel anders aangepakt hebben ja, niet enkel uit comercieel oogpunt maar zou het niet 5 jaar onbeheerd willen laten nee. Ik zou wel degelijk een beheerplan willen uitvoeren met een jaarlijkse controle en een gefaseerde aanpak in snoeibeheer. Maar ja ik weet ook wel hoe het werkt op de markt hoor, geen geld voor terwijl wij allemaal weten dat je met juiste onderhoud op lange termijn meer kan besparen.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by JohnnY »

Beheerplan is mooi en zeker als je over zulke ingrepen praat.. Even los van de financiële kant. Mag duidelijk wezen dat wij uitsluitend een vergoeding voor onze materiaal vragen zodat we onze hobby kunnen blijven uitvoeren ;)
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by WiPe »

Het probleem met een certificaat - eender welk certificaat - is dat het uiteindelijk niet meer pretendeert dan dat de houder over de minimale vereisten beschikt om dat certificaat te behalen. En dat geldt net zo goed voor ETW als voor ETT.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by WiPe »

dennis wrote:Ik zou wel degelijk een beheerplan willen uitvoeren met een jaarlijkse controle en een gefaseerde aanpak in snoeibeheer. Maar ja ik weet ook wel hoe het werkt op de markt hoor, geen geld voor terwijl wij allemaal weten dat je met juiste onderhoud op lange termijn meer kan besparen.
Een gefaseerde offerte kan dan een perfecte uitkomst bieden omdat je op die manier de opdrachtgever laat zien dat hij de kosten over meerdere jaren kan spreiden ipv alles in een keer te moeten betalen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by joepiedubbelloepie »

We wachten op de foto's :wink:
snoei diameter 12cm was dat echt 2,5m of was dat 4,5m ?

Ben het niet met een aantal hier eens die menen dat de plakoksel het probleem is!

Het probleem is niet de plakker, maar de veiligheid van de directe omgeving!

Dus op te lossen met verschillende maatregelen, waaronder verankeren.

Je krijgt een ander beeld door de boom in te korten, misschien wil de opdrachtgever dit niet.
Probleem> communicatie
aan de hand van de rapportage en de foto's komen er feiten boven tafel, pas dan kun je oordelen.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by boomgnoom »

dennis wrote:Vandaag een 'isseutje' op een project.

Situatie: een Acer Sacharinum' op de zonnewijde van een zwembad. De boom is een exemplaar van zo'n 22 meter en een stam omtrek 3,5 meter...... met een beginnend active olifants oortjes aan de onderste (en tevens de dominantste ) gesteltakken, doorsnee 60 cm en een lengte van ca 17 meter.

Een rapportje meegekregen waarin geadviseerd wordt 'verankeren' ...... hmmm ja lijkt mij ook

Nu staan er op het zelfde terrein nog een 20 tal bomen waar wij een dagje dood hout mogen verwijderen met 3 klimmers. Misschien krijg ik wat te vaak te horen 'en als je nog wat tegen komt neem maar mee' Want bij het plaatsen van een verankering, zorg ik ook ( bijna ) altijd voor een gewicht reductie. Heb aan het uiteinde van deze tak enkele takken uitgelicht en ingenomen. met een maximale snoeidiameter van 12 cm en lengte van 2,5 meter. Om ter plaatsen zo'n 150kg weg te nemen zou een enorme verlichting zijn op de plakoksel

ten minste dat was mijn gedachte......

Na een telefoontje kreeg ik reactie van een ( liever niet te noemen ) tree tecnician, over waar ik wel helemaal mee bezig was, ik zou de boom (tak ) nu nog gevaarlijker hebben gemaakt, de boom geeft in twee a drie zoveel reactie hout af waardoor een onveilige situatie ontstond, wij tree workers denken alleen maar aan het cosmetisch plaatje, en ik beheers mijn vak niet omdat ik in een acer aan het snoeien ben voor 15 mei........en zo kreeg ik nog enkele dingen naar me toe geworpen :roll:

heel basic
een ander weet het altijd beter
the wise ass gnome
victim of gnomebashing
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by Tamil »

joepiedubbelloepie wrote:We wachten op de foto's :wink:
snoei diameter 12cm was dat echt 2,5m of was dat 4,5m ?
Dat dacht ik dus ook, maar hey misschien was hij al eerder ingenomen :? :lol:

Ik zeg foto'tje er bij, iedereen blij
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by Ginkgo »

Dat is idd een bijzondere situatie zo. Als die tree technician aangeeft dat de tak nu nog gevaarlijker wordt, dan heeft hij het niet helemaal begrepen.

Het heeft wel degelijk zin een verankering te plaatsen in combinatie van snoeien, innemen is daarbij veel effectiever dan enkel wat uitlichten.

Of ik het verankering in combinatie met snoei adviseer dat is wat mij betreft afhankelijk van de takstand. Een tak die rechtopgaand is zal denk ik minder snel uitbreken (en zou enkel een verankering afdoende moeten zijn) dan een horizontale tak die buiten de kroon reikt.

Hoe denken jullie daarover? Bepaalde ervaring mee gehad? Kan volgens mij geen kwaad om ervaringen te delen. Zodat we gezamelijk (ETT en ETW) tot een goed advies en uitvoering van het advies komen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by Tamil »

Waarom is innemen effectiever?
Neem eens twee paardebloem pluizen bollen en blaas er bij een alles af, de tweede dun je uit door er een aantal pluisjes uit te halen, blaas dan nog maar eens :wink:

Innemen kan in de toekomst zorgen voor een dichte buitenkroon die met windbelasting de hele arm/plakker laat bewegen en meer gewicht aan blad massa. Uitlichten zorgt ervoor dat de takken aan het uiteinde juist hard zullen bewegen en meer gewicht aan houtmassa maken, wat in de latere toekomst weer nadelig kan worden voor de arm/plakker.

Het is om het even.

Ik gebruik beiden snoeitechnieken, of in combinatie, maar vind dat het erg afhankelijk is van de boom en soort.
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by Ginkgo »

Innemen lijkt mij effectiever omdat je de tak inkort, waardoor het 'zeil' een stuk compacter wordt en heb je dus minder windbelasting.
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by boomaap »

Zo zie je maar weer. Het ETT certificaat is geen garantie voor een goed 'verhaal'.
Dit ben ik met je eens Wolter. Alleen vergeet je er bij te zetten dat dit voor het ETW certificaat net zo goed geld. Ik ben zelf ETW'er en ken veel ETW'ers maar er zitten er genoeg tussen die werkzaamheden bij bomen uitvoeren die echt niet acceptabel zijn!

Conclusie is dus dat er altijd mensen zijn die ondanks een behaald diploma of certificaat de kantjes er van aflopen en gebrekkige kennis hebben op vaktechnisch gebied.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by KIMME »

Die kennis is denk ik niet gebrekkig. Meestal heeft dat te maken met geld. Toch klussen doen die je beter niet zou doen. In feite is dat dan dubbel zo erg, want iedereen weet dat jijnweet dat wat je doet niet kan...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by boomgnoom »

leuke discussie ,
Ik denk dat het een combi is van iets zien ,dat door een collega gedaan word
reageren en niet goed begrepen worden .
en ook goed kijken voor dat je iets zegt
mijn grontventje roept wel eens wat , en dan kijk ik of het klopt wat hij zegt
Ik vind dat een etw er of treetech wel mag zeggen wat er aan schort maar pas als
hij /zij heeft gekeken en beoordeeld op grond van de feiten.
Dus sta open voor elkaar en kijk of de ander een punt heeft
the wise gnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: kroonverankering>>>>ingrijpen of nie

Post by dennis »

Nee jongens helaas heb ik hier geen foto's van, neem van mij aan dat het hier om een gesteltak gaat van ca 17 meter en heb daar in de top van de tak enkele takken uitgelicht en ingenomen van maximaal 2,5 meter lang en 12,5 cm dik (geen 4,5)

enne joepie de mogelijke kans tot uitscheuren van de plakoksel vormt het hier het gevaar en veiligheid van de omgeving? Dus volgens mij kan er gestelt worden dat de plakoksel dan een probleem is toch? :wink:
ik klim liever ... dan werken
Post Reply