vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
de bos maaier
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2012, 07:43
Location: Baexem Limburg

vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by de bos maaier »

Ik heb gehoord dat een 2-takt die gelopen heeft op Aspenbenzine nooit meer op mengsmering mag overstappen omdat hij dan vastloopt. Klopt dat?
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by Tamil »

Welkom op het forum Bosmaaier,

Vertel eens wat over je zelf, zodat wij weten wie er aan de andere kant van de glasvezelkabel of data stream zit. :)

Een vastloper heb ik nog nooit gehoord, maar als je Aspen en Motomix en zelf meng smering of een combi van 2 van deze 3 gebruikt je motorzaag er niet beter van gaat lopen en onderdelen van rubber versneld verweren. Oftewel je blijft er mee tobben.

Maar jouw bosmaaier maait niet meer? Vertel.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by treespotter »

Welkom Bosmaaier.

Jou verhaal klinkt enorm als een broodje aap verhaal.
Er verandert namelijk niets aan de motoren zelf. Dus wanneer jij na gebruik van Motomix of Aspen weer overgaat op zelf mengen van kwaliteitsmengolie en benzine dan moet dat na het opnieuw afstellen van de carburateur tijdens het gebruik van de andere brandstof echt probleemloos werken.

Gebruik je standaard motorolie om mengsmering te maken, of wanneer de mengverhouding niet conform de norm is dan kun je uiteraard problemen verwachten. Dit heeft echter niets te maken met het voorheen gebruiken van Motomix of Aspen.
de bos maaier
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2012, 07:43
Location: Baexem Limburg

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by de bos maaier »

de bos maaier wrote:Ik heb gehoord dat een 2-takt die gelopen heeft op Aspenbenzine nooit meer op mengsmering mag overstappen omdat hij dan vastloopt. Klopt dat?
Ik heb laats een Husqvarna bosmaaier gekocht waar ik 45 minuten heb gewerkt en toen is hij vastgelopen. De dealer zegt dat hij niets voor me kan doen omdat het beeld van de zuiger aangeeft dat het door een te schrale mengverhouding is gebeurd. Ik weet dat ik de goede verhouding heb gemaakt. Omdat ik het er niet bij laat zitten en de reparatie van 340 euro niet zelf meen te hoeven betalen heb ik navraag gedaan bij andere monteurs en die zeggen dat er ook andere oorzaken kunnen zijn geweest. zoals verkeerd afgestelde carborateur zodat het toerental te hoog wordt en de temp. snel oploopt. Ook vinden de monteurs het opmerkelijk dat stel dat de verhouding niet helemaal juist zou zijn geweest 45 minuten toch wel erg snel is. Via een gebruiker hoorde ik het "Aspen vóór mengsmeringverhaal".
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by treespotter »

Ik gaf in mijn antwoord ook al aan dat je bij het wijzigen van brandstof mogelijk de carburateur anders moet afstellen. Dit is echt een gevalletje RTFM. In de handleiding staat hoe je de motor moet afstellen.

Ik heb nog drie vraagjes.
*Bij welk bedrijf werk jij. Is dat een cultuurtechnisch bedrijf wat regelmatig met bosmaaiers werkt?
*Drie kwartier maaien, was de tank leeg toen hij vastliep?
*Gebruik jij een maaikop met touwtjes? Zo ja hoe lang/kort waren die touwtjes?
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by Tamil »

Het kan natuurlijk ook gewoon een fabrieks foutje zijn Wolter, en wat de dealer betreft, zou ik zowieso deze meneer met een nieuwe bosmaaier een can aspen meegeven! ipv een tankje vol.
En betreft husqvarna/dealer zou ik deze meneer het voordeel van de twijfel geven en de boel kostenloos repareren, alleen als deze meneer minstens 6 kannen Aspen afneemt en deze natuurlijk wel zelf afrekent.
de bos maaier
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2012, 07:43
Location: Baexem Limburg

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by de bos maaier »

treespotter wrote:Ik gaf in mijn antwoord ook al aan dat je bij het wijzigen van brandstof mogelijk de carburateur anders moet afstellen. Dit is echt een gevalletje RTFM. In de handleiding staat hoe je de motor moet afstellen.

Ik heb nog drie vraagjes.
*Bij welk bedrijf werk jij. Is dat een cultuurtechnisch bedrijf wat regelmatig met bosmaaiers werkt?
*Drie kwartier maaien, was de tank leeg toen hij vastliep?
*Gebruik jij een maaikop met touwtjes? Zo ja hoe lang/kort waren die touwtjes?
RTFM??
-Ik werk in mijn vrije tijd vaker met de bosmaaier niet profi
-nee, de tank was niet leeg, 't was in één keer muisstil
-ik was met de messen aan 't maaien
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by densmee »

Tamil wrote:Het kan natuurlijk ook gewoon een fabrieks foutje zijn Wolter, en wat de dealer betreft, zou ik zowieso deze meneer met een nieuwe bosmaaier een can aspen meegeven! ipv een tankje vol.
En betreft husqvarna/dealer zou ik deze meneer het voordeel van de twijfel geven en de boel kostenloos repareren, alleen als deze meneer minstens 6 kannen Aspen afneemt en deze natuurlijk wel zelf afrekent.
je wilt niet weten hoeveel ellende dealers tegenkomen door slecht mengverhoudingen,
motoren waar meer olie in zit dan olie of andersom.
en dun smeren is nog niet een groot probleem, maar als de tank bijna leeg is verandert de verhouding zuurstof brandstof en hij kan dan warm/drooglopen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by treespotter »

densmee wrote:dun smeren is nog niet een groot probleem, maar als de tank bijna leeg is verandert de verhouding zuurstof brandstof en hij kan dan warm/drooglopen
Dat was ook mijn idee Densmee. Ook zat ik aam een touwtjeskop te denken bosmaaier. Wanneer die touwtjes kort zijn dan kan het toerental enorm oplopen.
Dan geef ik het op bosmaaier, dan heb ik zo ongezien geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by treespotter »

de bos maaier wrote:RTFM??
Dat staat voor "kijk eens in de gebruiksaanwijzing". :wink:
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by joepiedubbelloepie »

T sja, das een van de consequenties van pissen in je combican.
Miesschien jij niet, maar er zijn hier gasten op het forum.... :lol: :lol: :lol:

Met de messen aan het maaien ? Je bedoelt 1 mes neem ik aan ?

Of zo'n cyclomaaier ding met 2 losse mesjes ?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by Pietje »

joepiedubbelloepie wrote:Met de messen aan het maaien ? Je bedoelt 1 mes neem ik aan ?
Beetje de vraag wat je 1 mes noemt:
http://www.deonderdelenshop.be/index.ph ... ryID=18188
:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by noel2512 »

Zorg ervoor dat de koelribben van de cilinder ook zuiver zijn, anders loopt die ook warm en natuurlijk niet te vergeten gebruik let ook op het toerental waarmee je maait, er zijn van die gasten bij die continu vol gas maaien.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by boomverzorgingbruno »

ik vind het een beetje raar dit verhaal. ik kan met een volle bosmaaier geen half uur maaien. als je overschakeld van aspen op mengbenzine, Waar ben je dan in godsnaam mee bezig ????
het lijkt mij dat je gewoon 45 minuten als een gek gas bent gaan geven en dat het kleine motertje gewoon warm is gelopen . heb je de juiste 2 takt olie gebruikt of was het eerder 4 takt olie ?
laat een oen niet zomaar doen !
de bos maaier
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2012, 07:43
Location: Baexem Limburg

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by de bos maaier »

boomverzorgingbruno wrote:ik vind het een beetje raar dit verhaal. ik kan met een volle bosmaaier geen half uur maaien. als je overschakeld van aspen op mengbenzine, Waar ben je dan in godsnaam mee bezig ????
het lijkt mij dat je gewoon 45 minuten als een gek gas bent gaan geven en dat het kleine motertje gewoon warm is gelopen . heb je de juiste 2 takt olie gebruikt of was het eerder 4 takt olie ?
Hey mannen, het is geen raar verhaal. 't is gewoon dat ik een nieuwe machine heb gekocht, ermee aan de slag ging, met de juiste 2-takt olie in de juiste verhouding met een schijf met 3 messen en dat het ding na 3 kwartier (en toen was de tank echt niet leeg) vastliep en ik nu probeer te achterhalen wat de oorzaak kan zijn geweest. De dealer gooit het op een te arme mengsmering maar ik weet dat ik de juiste verhouding heb aangehouden.

Tom
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by enricovanwees »

overleg anders jij de onderdelen, hij de tijd, is mij ook eens gelukt. Is goede service van zijn kant en lost een boel op.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
tom vb
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 25 Mar 2011, 21:48
Location: Oud-Heverlee

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by tom vb »

Als de tank niet leeg was kunnen ze toch de mengverhouding achterhalen?
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by JasperLeerling »

Wat versta je onder een "nieuwe" bosmaaiert?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by R Schra »

Genoeg zelfbenoemde profi's die wel dagelijks met zo'n ding werken die hem ook binnen 100 uur op de werkbank krijgen (bij ons op de zaak dan). Ik krijg het mijn buurman ook niet aan het verstand om pulserend gas te geven en dan dus op het moment dat je een arbeidsslag maakt gas en loos terug, met bosmaaier of haagschaar, nee volgas laten janken daar komen we ver mee. tja dan elk jaar maar een nieuwe......

Ik zeg maar zo, dat ligt aan mijn gebrekkige educatieve eigenschappen, niet aan de bediener dat die ut niet snapt.
Ronald,

European nogwat
de bos maaier
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2012, 07:43
Location: Baexem Limburg

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by de bos maaier »

Tamil wrote:Het kan natuurlijk ook gewoon een fabrieks foutje zijn Wolter, en wat de dealer betreft, zou ik zowieso deze meneer met een nieuwe bosmaaier een can aspen meegeven! ipv een tankje vol.
En betreft husqvarna/dealer zou ik deze meneer het voordeel van de twijfel geven en de boel kostenloos repareren, alleen als deze meneer minstens 6 kannen Aspen afneemt en deze natuurlijk wel zelf afrekent.
Tamil je had gelijk. Ik heb de bosmaaier laten opsturen naar de Husqvarna in Almere en daar kwamen ze erachter dat de vastloper was veroorzaakt door een ovale zuiger. Dit schijnt heel sporadisch voor te kunnen komen. Dus een fabrieksfout en dus een nieuwe bosmaaier gekregen. Eind goed al goed. (hoop ik maar)

Groetjes Tom
En overigens allemaal bedankt voor het meedenken.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper door mengsmering na Aspenbenzine

Post by treespotter »

Mooi, dat klinkt als een goeie afloop Tom.
Succes verder met de Husqy.
Post Reply