Precies, je kan in een offerte nooit duidelijk genoeg zijn, hoe klein het klusje ook is.
Wanneer je gaat snoeien is een duidelijke uitleg van de situatie, waarom je over gaat tot snoeien, wat je in de kroon gaat snoeien van essentieel belang.
Ook zaken als, wat is en wat doe je met het tak- dik- of brandhout. Ik weet nog dat ik niet goed omschreven had wat dit allemaal was. In de offerte stond dat ik het takhout zou snipperen en afvoeren en dat het brandhout achter zou blijven. De offerte werd goedgekeurd, maar ik mocht mijn versnipperaar thuis laten omdat de klant het takhout zelf zou afvoeren. De klus was klaar en er lag een enorme berg takken met ernaast een hoopje brandhout. De klant ging hier niet mee akkoord omdat zijn interpretatie van tak- en brandhout duidelijk anders lag. Ik stond daarna nog twee uur tot pinkdik 'brandhout' te korten. Vanaf dat moment stonden er een duidelijke getallen in mijn offertes. Ik heb in mijn bus altijd een stapeltje offertepapieren en Algemene Voorwaarden liggen zodat ik bij kleine klusjes direct een offerte en mijn AV kan achterlaten. Op deze offertepapieren staat de volgende kolom:
Deze offerte heeft een geldigheidsduur van 2 maanden. Alle genoemde prijzen zijn inclusief 21% BTW. De werkzaamheden worden aangenomen, er zal dan ook geen verrekening van meer of minder gewerkte uren zijn. Meerwerk, niet in deze offerte genoemde werkzaamheden, wordt op basis van nacalculatie in rekening gebracht. Uurprijs per persoon € **,**. Stortkosten snoeihout per ton € **,**. Inzet versnipperaar per uur € **,**. < 12 cm diameter is takhout. >12 cm diameter is dik- of brandhout. Op deze offerte zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Heeft u deze niet ontvangen, dan worden deze u op verzoek kosteloos toegezonden.
De sterretjes kun je natuurlijk zelf naar believen invullen.