Kap met deze Kap!

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Kap met deze Kap!

Post by romeo »

Hoi Treehuggers,

Een poosje niet van mij laten horen. Vandaag druk bezig geweest om de kap tegen de gaan van gezonde iepen, waarvan sommige meer dan 60 jaar oud zijn en dit in het kader van de stadvernieuwing...

Voor het inhoudelijke verhaal, kijk op http://www.zeeburg.nu/index.php/site/co ... van_state/


Persbericht van onze boskabouters:

Vandaag hebben wij gelukkig de kap tegen kunnen houden. Ondanks de stellige belofte van het stadsdeel om niet te kappen tijdens de hoorzitting. Stond er wel ondertussen een versnipperaar en verschillende boomverzorgers.

Duidelijk was toen er gepraat was met de Boomverzorgers dat ook zij niet eens waren met de kap.

Op het eind kwam de Handhaving van het staddeels langs. Klagend dat wij de bomen zouden beschadigen d.m.v. het spandoek. Dat is niet een klein beetje hypocriet. Nee dat is slap gelul, omdat ze heel graag de bomen tegen de vlakte zien.

Ook werd er geluld op de hoorzitting over de Iepenziekte. Een zeer gevreesde ziekte, die zeer besmettelijk is. Zij (Stadsdeel) vertelde dat zij minimaal 1 iep per jaar neerhaalde. Maar na al die jaren zou er geen boom meer staan.

de boomverzorgers (Pirus Floris) stonden dus klaar....

Al met al een geslaagde actie die vraagd om herhaling met meer support!

A.s Maandag, Javaplein, Te Amsterdam...

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by romeo on 24 Jan 2008, 21:30, edited 1 time in total.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

waar is je bivak muts?! 8) maar staan ze er nog? of ben je met boom en al weg gehaalt?!?
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Post by romeo »

Dat is het mooi. Tegen de rechter loog het stadsdeel. Toen we live contact hadden in de rechtzaak. Werd door het stadsdeel mede door de vele persaandacht en gezien het feit dat we inzaten. Voorlopig uitgesteld tot a.s maandag. Maar dan zijn we er weer!

En nee, het is een zeer publiekvriendelijke actie. Ik had soms mijn sjaal voro mijn gezicht voor de kou, maar dat was dan ook alles.
User avatar
Jef0rz
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 11 Dec 2007, 09:48
Location: Maastricht

Post by Jef0rz »

Goed bezig. Respect. Als zo iets soort gelijke gaande is in Limburg dan ik meer dan graag van de partie :wink:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Jef0rz wrote:Als zo iets soort gelijke gaande is in Limburg dan ik meer dan graag van de partie :wink:
Dan ben je iets te laat geloof ik. Dat Schinveldse bos is al plat... :(
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

weeral PIUS FLORIS huh? Die mensen hebben het wel goed voor met bomen blijkbaar. Ik wens je veel geluk met je actie!!!!
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

doe jij nooit bomen weg halen dan?!?
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Thijs, het gaat hier om 40 gezonde iepen (dbh tot 80cm)
De hele laan moet weg, want "De Javastraat moet een elegante laan worden, met brede trottoirs en voldoende parkeerplaatsen om het winkelend publiek aan te trekken. Momenteel staan er verschillende typen iepen die ook niet allemaal even hoog zijn. Dit zorgt voor een ‘rommelig’ beeld dat niet past bij het gewenste ‘eenduidig groenbeeld’, aldus het stadsdeel."

Iepen die weg moeten voor een rommelig beeld????
In heel Nederland is GVD geen iep meer te vinden, maar in Amsterdam zagen ze een hele laan leeg ivm een rommelig beeld. Dat ze de terring krijgen
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

En Hans Kaljee is zeker weer niet geraadpleegd... :roll:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

oja het is weer z'n jan snotrede :roll: JA ZE WORDEN GROEN!! EN NOG ELK JAAR WEER OOK!!! ZAAAAAG ZE ER AF!!!!!!! :shock: :shock:

maar ben het met je eens hoor. als het kan blijven staan! lekker laten staan!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Romeo o romeo,

Veel succes vandaag!
De werkelijke reden tot de kap van die bomen is dat ze het hout nodig hebben OM GVD DIE PLANK VOOR HUN HARSES DIKKER TE MAKEN.

:evil: en dubbel :evil:

Zjoske
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Geest uit de Javastraat

Post by romeo »

Onderstaand persbericht heb ik zo net verstuurd. Het is gebeurd. Pius Floris zijn de Boommoordernaars (volgens hun boomverzorgers)

De geest is uit de Javastraat'
Boskabouters - 29.01.2008 13:01

Vandaag in de middag is de slachting in de Javastraat gestopt. De boskabouters en omstanders hebben enkele iepen 5 dagen kunnen behoeden van de slachting. Helaas kan de VVD,Groenlinks, Pius Floris en de Woningbouwcoorperaties in hun handen wrijven: Zij hebben hun geniepige plannetjes er dun heen kunnen jagen.

Vele buurtbewoners hebben maanden lang tegen kap geprocedeerd. Helaas voor niets.

En dit allemaal in de naam voor een zogenaamd 'Wereldpassage' karaterstiek daarbij is dat er kleine niet inheemse boompjes, zeer dominante boompjes voor de lokale ecologie terug geplaatst worden.

De buurt reageerde zeer ontzet toen de boommoordernaars van het 'boomverzorings' bedrijf Pius Floris1(1) de kettingzaag in de boomzet:

"Schandalig, wat een teringzooi..., we zijn gefopt door de politiek van links tot rechts, met hun mooie praatjes, 'Wereldpassage'..., wat een stelletje boommoordenaars..., laten we hopen dat de mensen zich dit herinneren als er weer verkiezingen komen, laat de politiek de pest krijgen..."


Deuren van auto's worden dicht gesmeten als mensen woedend wegrijden. Stadsdeelmedewerkers lachen schaapachtig, de zaag maakt overuren.
"Wat hier aan de hand zijn," vragen Turkse ouderen, die een argeloos wandelingetje maken. "Wij niks weten..., bomen gaan weg...?, jammer...!"
Jammer, jammer, jammer, steeds maar weer die verbazing en teleurstelling, en steeds maar weer die berusting en ook die vraag, hoe kan het nu dat wij niks weten..."

Tja en dan durft het stadsdeel te zeggen dat dit allemaal in samenspraak van de bevolking gaat. Lees: 10% was voor de kap tijdens een enquete. Maar ja de aap komt natuurlijk uit de mouw als er dit word gezegd: "stadsdeel Zeeburg 2 miljoen euro aan stadsvernieuwingssubsidies van de EU en de gemeente mislopen. Indien de bomen niet mogen worden gekapt."

Niet dat alleen. Alles van in elkaar, als je rekening houd dat alle woning in de verkoop gaat en gesplitst worden. Lang leve de gentrification.

Pius Floris is fout bedrijf. De werknemers hadden maar wat veel plezier in het omzagen van de bomen. Niet enkel zijn zij betrokken bij de smerig zaakjes van de Annefrank boom. Neen, alsof dat niet genoeg is, zijn ze ook betrokken bij de tragedies die aan de hand zijn bij het VondelPark(3):


"Vanwege graafwerkzaamheden moesten hier in de gracht damwanden geslagen worden", meldt mevrouw Goldstein, woonachtig aan de Herengracht/hoek Reguliersgracht, "volgens Pius Floris moesten daarvoor alle iepen eruit. Wij hebben met de buurt fel geprotesteerd, ook samen met de Bomenstichting. Uiteindelijk bleven ze tijdens de werkzaamheden staan. Die klunzen hadden gewoon de wortels van de bomen in de buitenlucht laten steken. De buurt heeft ze met natte doeken en water levend gehouden."


De Boskabouters wilt ieder bedanken voor hun aanmoedigen. Voor de fijne warme koffie in de boom en al het andere wat we vergeten. Zonder de support was het bitter en koud geweest.


Het is een zwart dag voor Stadeel Zeeburg. Laten we de verantwoordelijke voor deze slachtingen aanpakken!

De Boskabouters





Voetnoten:

1.
Pius Floris Boomverzorging Amsterdam
Raasdorperweg 54
1067 TL Amsterdam
Tel: +31 (0)20-4974080
www.piusfloris.nl

2. Spring 2005:
In a circular letter to the local residents, the Borough announces that the chestnut tree is in a poor condition. Local residents ask Mr Werner, the managing director of Pius Floris Amsterdam, the company that attends to the tree on behalf of the Borough, what measures, such as improving the soil, are taken to counteract this decay. The reply is: nothing.

3. http://www.vondelpark.tv/



Image
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Post by romeo »

iets luchtigers:

kijk dat ben ik, de krant aan het lezen en actievoeren tegelijk :evil:

Image
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hee Romeo,

Kop op! Goed gedaan, alleen is het niet gelukt. Het overkomt me ook als contactpersoon van de Bomenstichting, alleen niet zo massaal als dit schrijnende voorbeeld. Maar je hebt zeker mensen wakker geschud (mooie foto van je!) en wellicht helpt dat andere bomen weer...

Maar gedane zaken nemen geen keer. Spaar je energie voor het voorkomen van dit soort praktijken: zorg dat je vroegtijdig van bouwplannen op de hoogte raak en voer actie ruim voordat de kapvergunning ter sprake komt. Mijn ervaring is dat er dan nog best veel mogelijk is.

Eeuwig zonde van deze straat. Nu ja, eeuwig: ik hoop dat er over 50 jaar weer net zulke bomen staan. Misschien dat het je lukt om bij de inrichting van de straat veel ruimte te reserveren voor wortels en dat je mag meebeslissen over de juiste soortkeuze.

Mazzel!

Peter
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Gezien de situatie kon ik niet anders dan dit mailtje sturen... Het was sterker dan mezelf.


Beste medewerkers van Pius Floris,


Naar aanleiding van wat er gebeurde met de iepen die jullie onlangs hebben geveld in Amsterdam, zend ik jullie deze e-mail.

Belgische, Nederlandse, Australische en Amerikaanse boomverzorgers (ja echte boomverzorgers en geen "zaag raak voor een knaak" -mensen) hebben jullie acties ivm diverse activiteiten aangaande verschillende waardevolle bomen en stadsbomen op de voet gevolgd.

http://www.treeworld.info/f9/anne-frank ... -1580.html


De unanieme reacties van verschillende mensen van over de hele wereld zeggen genoeg. Het is vrij duidelijk dat jullie, als boomverknoeiings-firma, lucratief omspringen met bomen waarvoor eigenlijk ongelofelijk veel respect moet worden getoond.

Misschien loont het de moeite voor jullie om eens op zoek te gaan naar wat het begrip "boomverzorging" nu eigenlijk betekent en in hoeverre dit verband houd met het begrip "boomverknoeiing". Misschien kan je het motto van het bedrijf veranderen in "Pius Floris... Wij verknoeien uw boom in luttele seconden!!!"

Tot slot hoop ik van harte dat jullie, op de kap van deze waardevolle bomen, genoeg winst hebben gemaakt om te kunnen investeren in grote boommoord-machines, in plaats van jullie kennis en marktpositie aan te wenden voor het behoud ervan.
Ik beroep me dan ook op het begrip "sarcasme" als ik zeg dat jullie best goed bezig zijn en blijf de moed erin houden, zou ik zo zeggen.

Mvg,

Kim Jacobs
Boomverzorging Jacobs
Bredastraat 6
3290 Diest
+32476/235011
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Vind het een goeie mail Kimmy.
Zeker om het forum van treeworld er even bij te halen. Zo blijkt dat over de hele wereld de boom bekent is en
bijzonder wordt gevonden. Toch vind ik de Anne frank boom een verhaal apart.

Als je de iepen in amsterdam aan haalt vind ik dat je voorkomen gelijk hebt. Dit waren gezonde bomen en
ik vind dan ook dat je daar heel erg zuinig op moet zijn. Men is met ontwerpen begonnen op een mooi nieuw wit velletje
papier waar een paar van die dik verdienende architectjes niet eerst even een paar bomen op kunnen tekenen. (waarschijnlijk om dat dat rondingen zijn)

Ik blijf het dan ook raar vinden dat bij veel van deze gevallen telkens de naam Pius Floris genoemd wordt.
Het is dan ook jammer dat je nu de medewerkers aanspreekt. Die doen alleen wat ze moeten doen van de baas. En als je dan een gezinnetje aan het vreten moet houden ja soms kun je dan niet anders. Er zijn weinig bedrijven waar ze anders terrecht kunnen. Maar de directeur die daar met zijn dikke kont de jongens op pad stuurt en klauwen met geld verdient die kan daar wel wat aan doen. Die heeft de verkeerde visie namelijk de dollartekens. Hij heeft alleen niet in de gaten dat hij zijn eigen bedrijf aan het kapot maken is. Elke keer word zijn naam genoemd dat kan nooit goed gaan in mijn ogen.

Misschien moeten we is een keer van die gasten van Pius floris uitnodigen hier om te vragen wat hun visie is van boomverzorging. En dan die man met die dollar tekens ook.
Volgens mij krijg je heel verschillende antwoorden.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Ben het helemaal met Jeroen eens, de directie van Pius Floris moet zijn kennis en naam gebruiken om bomen te behouden en zo druk uitoefenen op een gemeente om het beleid te veranderen.

Gr. Harrie
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

ik ben het gedeeltelijk met je eens maar,
Je geeft nu Pius Floris de schuld en noemt ze boom moordenaars, als een ander bedrijf dit had gedaan dan waren zij dat natuurlijk.
Ik vind niet dat je Pius Floris de schuld kunt geven een bedrijf moet geld verdienen (helaas op deze manier) en dat hebben ze hier simpel weg gedaan, gewoon hun werk doen dus neem het de gemeente kwalijk en niet de mannen die het uit moeten voeren.
ik heb het ook wel gehad dat mensen je vuil aankijken en niks van je moeten hebben omdat JIJ de boom omzaagt, terwijl jij niet beslist hebt dat hij er af moet maar de opdrachtgever dit doet.
Maar ik sta volledig achter je als het gaat om het behoud van de iepen, echt heel maar dan ook heel erg zonde dat dit is gebeurd.

gr Wouter
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Post by thomas »

Zelfs in het NRC op pagina 2: (ik moest even knippen, als je het hele artikel wil, mail maar even)
Attachments
nrc links
nrc links
NRC-20080130-L.jpg (119.71 KiB) Viewed 13091 times
nrc rechts
nrc rechts
NRC-20080130-R.jpg (71.79 KiB) Viewed 13091 times
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

boomaap wrote: Je geeft nu Pius Floris de schuld en noemt ze boom moordenaars, als een ander bedrijf dit had gedaan dan waren zij dat natuurlijk.
Dat de bomen weggehaald worden is natuurlijk de schuld van de eigenaar van de bomen, het stadsdeel Zeeburg heeft die beslissing genomen. Maar elk bedrijf heeft gevoel voor eigenwaarde om een opdracht waar ze niet achter staan, te weigeren. Ik weiger ook opdrachten, bijvoorbeeld als het gaat om toppen van grote bomen of weghalen van bomen "omdat de bladeren overlast geven".

Wat Pius Floris verweten kan worden is dat ze opnieuw een opdracht hebben aangenomen die met grootschalige sloop te maken heeft in plaats met "boomverzorging". De Pius van nu is duidelijk niet meer de Pius van vroeger. Ze zijn echt bezig hun naam te grabbel te gooien. (Overigens stond er in ons plaatselijke zondagskrantje een advertentie van Pius die vroeg om meer boomverzorgers en treeworkers :? ) En de medewerkers van Pius hebben ook verantwoordelijkheden: als zij werk moeten doen dat niet "in de haak" is (bijvoorbeeld het weghalen van gezonde, bijzondere bomen omzagen voor een zogenaamde reconstructie), dan mogen zij best hun superieuren onder druk zetten dat die zulk werk niet meer aan nemen.

Pius heeft het werk heeft gekregen, dus ze hebben als laagste ingeschreven, dus ze zitten kennelijk om werk verlegen, terwijl er in de branche verschrikkelijk veel werk is. Het lijkt er dus een beetje op dat Pius Amsterdam aan het afglijden is. :(

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Volgende tragedie komt eraan..

Post by romeo »

De volgende tragedie in Amsterdam dient zich alweer aan. De laatste is nog geen eens verwerkt:

Ze gaan misschien voor niets om'

Van een verslaggeefster

* Stadsdeel Zuidoost kan ruim zesduizend bomen bij het Bijlmerpark kappen.
De Raad van State wees een verzoek van Behoud Groen Zuidoost af om dat via
een voorlopige voorziening tegen te houden. De vereniging stort zich nu op
het redden van de laatste 1769 bomen. *

Achtduizend bomen moeten het veld ruimen voor de herinrichtingsplannen van
het stadsdeel, die onder meer voorzien in een sportpark met voetbalvelden en
een atletiekbaan.

Een aantal bewoners van het stadsdeel, verenigd in de stichting Behoud Groen
Zuidoost, is het daar niet mee eens en begon diverse bezwaarprocedures.

Het kappen van de bomen druist wat de stichting betreft in tegen de belangen
van de inwoners van Zuidoost. Astrid Lamein, lid van de stichting: ''De
bomen zuiveren de lucht en vormen een geluidswal langs de weg. Bewoners van
de flats aan de Oostkant gaan enorm achteruit in hun woongenot.''

Nu de Raad van State het verzoek van de stichting niet heeft gehonoreerd,
heeft Lamein haar hoop gevestigd op 13 maart, wanneer het beroep van de
stichting tegen het kappen van de resterende 1769 bomen wordt behandeld.

Lamein: ''Dan verwachten we meer kans te hebben, omdat nu een rapport over
de luchtkwaliteit meetelt.''

Als ook dit beroep wordt afgewezen, is het niet gedaan met het verzet. Het
bestemmingsplan dat het bouwen van woningen op de plek van de bomen
toestaat, moet eerst worden goedgekeurd door de provincie, zegt Lamein. Ze
denkt dat de provincie niet met die woningen akkoord zal gaan, omdat deze nu
langs de weg staan zonder groenbuffer. ''Het zou dus kunnen dat de bomen
voor niets worden gekapt.''

Voor de vereniging Behoud Groen Zuidoost is het een principekwestie. ''Hoe
is het mogelijk dat terwijl de hele wereld bezig is met het verminderen van
de uitstoot van CO2, bomen nog als obstakels worden gezien?''
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Post by Harrie »

Ik vindt dat het verwijderen van 34 gezonde iepen ook niet echt binnen het vak Boomverzorging valt, tuurlijk verwijderen we allemaal wel eens een boom maar dan hopelijk toch altijd met een goede doordachte reden of ziekte van een boom. Maar gezonde bomen gaan verwijderen voor een reconstructie van straat terwijl de bewoners van die straat er op tegen zijn, daar zou ik mijn naam als Boomverzorger toch niet bij willen zetten. Er zijn genoeg boomsloperijen die zo'n klus willen klaren.

Harrie
romeo
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2007, 17:37
Location: Amsterdam

Post by romeo »

Zie hier de bomen die het stadsdeel gaat planten, om de oude bomen te 'vervangen'
Attachments
De boompjes
De boompjes
Acernegundo.jpg (42.92 KiB) Viewed 13701 times
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ik heb een mail terug gehad van Pius Floris waarin staat dat de vervangingsbomen reeds zijn aangeplant!?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply