Husqvarna XP 550 - 2 cylinders op 3 jaar!!! - HELP!!!
Posted: 09 Nov 2016, 20:45
Beste boomknuffelaars,
ik heb een drietal jaar geleden een Husqvarna XP 550 aangekocht.
Ik ben eigenaar van een halve hectare gemengd beuk- en eikenbos waar ook nog een paar irritante en vrij volgroeide populieren in de weg lopen. Het bos is door de vorige eigenaars amper onderhouden en ik werk aan een langzaam herstel door de aanleg van een oplopende bosrand (westkant) en verwijderen van gevaarlijke en dode bomen (chalet en openbare weg ad zuidkant). Ik gebruik mijn zaag dus eerder weinig (zeker niet professioneel): vooral voor lichte vellingen (meestal onder 40cm) en verzagen. En dit van slechts vijf à tien bomen per jaar. Dat lijkt me niet echt intensief gebruik voor dit type zaag.
Ik heb van deze zaag veel goede dingen gehoord en gelezen, zowel voor als na de aankoop. Maar om eerlijk te zijn ben ik er niet over te spreken. Ze zaagt goed en is zeer geschikt voor het werk in mijn bos, dat wel, maar op drie jaar tijd heb ik al 2 cylinders versleten???!!! Ik gebruik de zaag correct: heb mij door enkele vrienden boomverzorgers laten “opleiden”. De zaag is altijd scherp, doet alle werk, wordt goed onderhouden en schoongemaakt, warm en droog bewaard en draait enkel op Aspen.
Na bijna 2 jaar was de eerste cylinder versleten en die is op de valreep nog onder garantie vervangen. Nu amper een dik jaar later krijg ik bericht van de dealer dat de volgende er weeral aan is. En dat kost f...... 400 euro!!!
Wat is hier aan de hand?
Een maand geleden bracht ik mijn kettingzaag bij de dealer binnen, omdat ik hem niet meer aan de praat kreeg. Diagnose tot mijn grote verbazing: de zaag stond verzopen. Dit terwijl ik meermaals de bougie had uitgedraaid en hem enkele uren had laten staan om daarna zonder succes opnieuw te proberen starten. Heel de uitleg gekregen van hoe je de cylinder van een verzopen zaag best met de compressor met zo’n lang tutje van binnen naar buiten uitblaast en vol goede moed terug aan het werk. (2 omgevallen eiken verzagen).
Onmiddellijk bleek dat er meer aan de hand was. als ik ze stationair liet draaien viel ze vanzelf stil en ging het herstarten alsmaar moeilijker en uiteindelijk helemaal niet meer. Ik ging er dus van uit dat de zaag zichzelf telkens opnieuw verzoop. Nadat ik de boel uitblies met de compressor ging het weer even beter, maar algauw weer hetzelfde probleem. Zo valt er niet te werken, dus zaag binnengebracht met het idee dat de carburator waarschijnlijk eens serieus bijgesteld moest worden, maar gisteren krijg ik bericht van de dealer dat de cylinder er weeral aan is!
Hoe kan dit? Heeft het zin om deze herstelling te laten uitvoeren? Kunnen er andere problemen aan de basis liggen van slijtage op de cylinder? Kan de verantwoordelijkheid hiervoor bij de dealer of bij Husqvarna liggen? Kan er sprake zijn van een fabricagefout? Wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn cylinders erdoor gaan als zoete broodjes? Help help help! Ik heb geen zin om deze veel te dure herstelling nog eens te laten uitvoeren om dan over een jaar weer met hetzelfde probleem te zitten.
Dit is mijn eerste fatsoenlijke kettingzaag, dus zoveel verstand heb ik er ook niet van. Vroeger nog een McCullogh gehad maar na aanhoudende carburatieproblemen overgeschakeld naar een “gereputeerde” zaag en dan dit... Als er iemand van jullie ideeën of suggesties heeft, laat het mij alstublieft weten. Alle beetjes helpen, want ik moet volgende week toch zeker de knoop doorhakken wat ik met die zaag doe. Ik wil op zich graag met deze zaag verder, maar ik baal wel echt van de problemen die ik tot dusver ondervonden heb en hoewel ik daar sowieso mijn zaagbroek lelijk aan ga scheuren overweeg ik dus over te schakelen naar een andere. Professionelen aller landen, adviseer mij alstublieft!
Vriendelijke groeten,
Jonathan
ik heb een drietal jaar geleden een Husqvarna XP 550 aangekocht.
Ik ben eigenaar van een halve hectare gemengd beuk- en eikenbos waar ook nog een paar irritante en vrij volgroeide populieren in de weg lopen. Het bos is door de vorige eigenaars amper onderhouden en ik werk aan een langzaam herstel door de aanleg van een oplopende bosrand (westkant) en verwijderen van gevaarlijke en dode bomen (chalet en openbare weg ad zuidkant). Ik gebruik mijn zaag dus eerder weinig (zeker niet professioneel): vooral voor lichte vellingen (meestal onder 40cm) en verzagen. En dit van slechts vijf à tien bomen per jaar. Dat lijkt me niet echt intensief gebruik voor dit type zaag.
Ik heb van deze zaag veel goede dingen gehoord en gelezen, zowel voor als na de aankoop. Maar om eerlijk te zijn ben ik er niet over te spreken. Ze zaagt goed en is zeer geschikt voor het werk in mijn bos, dat wel, maar op drie jaar tijd heb ik al 2 cylinders versleten???!!! Ik gebruik de zaag correct: heb mij door enkele vrienden boomverzorgers laten “opleiden”. De zaag is altijd scherp, doet alle werk, wordt goed onderhouden en schoongemaakt, warm en droog bewaard en draait enkel op Aspen.
Na bijna 2 jaar was de eerste cylinder versleten en die is op de valreep nog onder garantie vervangen. Nu amper een dik jaar later krijg ik bericht van de dealer dat de volgende er weeral aan is. En dat kost f...... 400 euro!!!
Wat is hier aan de hand?
Een maand geleden bracht ik mijn kettingzaag bij de dealer binnen, omdat ik hem niet meer aan de praat kreeg. Diagnose tot mijn grote verbazing: de zaag stond verzopen. Dit terwijl ik meermaals de bougie had uitgedraaid en hem enkele uren had laten staan om daarna zonder succes opnieuw te proberen starten. Heel de uitleg gekregen van hoe je de cylinder van een verzopen zaag best met de compressor met zo’n lang tutje van binnen naar buiten uitblaast en vol goede moed terug aan het werk. (2 omgevallen eiken verzagen).
Onmiddellijk bleek dat er meer aan de hand was. als ik ze stationair liet draaien viel ze vanzelf stil en ging het herstarten alsmaar moeilijker en uiteindelijk helemaal niet meer. Ik ging er dus van uit dat de zaag zichzelf telkens opnieuw verzoop. Nadat ik de boel uitblies met de compressor ging het weer even beter, maar algauw weer hetzelfde probleem. Zo valt er niet te werken, dus zaag binnengebracht met het idee dat de carburator waarschijnlijk eens serieus bijgesteld moest worden, maar gisteren krijg ik bericht van de dealer dat de cylinder er weeral aan is!
Hoe kan dit? Heeft het zin om deze herstelling te laten uitvoeren? Kunnen er andere problemen aan de basis liggen van slijtage op de cylinder? Kan de verantwoordelijkheid hiervoor bij de dealer of bij Husqvarna liggen? Kan er sprake zijn van een fabricagefout? Wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn cylinders erdoor gaan als zoete broodjes? Help help help! Ik heb geen zin om deze veel te dure herstelling nog eens te laten uitvoeren om dan over een jaar weer met hetzelfde probleem te zitten.
Dit is mijn eerste fatsoenlijke kettingzaag, dus zoveel verstand heb ik er ook niet van. Vroeger nog een McCullogh gehad maar na aanhoudende carburatieproblemen overgeschakeld naar een “gereputeerde” zaag en dan dit... Als er iemand van jullie ideeën of suggesties heeft, laat het mij alstublieft weten. Alle beetjes helpen, want ik moet volgende week toch zeker de knoop doorhakken wat ik met die zaag doe. Ik wil op zich graag met deze zaag verder, maar ik baal wel echt van de problemen die ik tot dusver ondervonden heb en hoewel ik daar sowieso mijn zaagbroek lelijk aan ga scheuren overweeg ik dus over te schakelen naar een andere. Professionelen aller landen, adviseer mij alstublieft!
Vriendelijke groeten,
Jonathan