Auto rondvraag
-
- Nieuw
Auto rondvraag
Hallo aapjes,
momenteel rij ik met een VW T3 doka (syncro), ik ben over een andere auto aan het denken omdat ik in de oude VW maar beperkt vertrouwen heb. Een 3,5T Transporter met Kip funktie en een aanhanger (voor de hakselaar) lijkt me goed behalve het gebrek aan plaats om klimspullen en zagen IN de auto op te ruimen. Of een bus met materiaal en hakselaar en een grote aanhanger voor snippers en takken......
Wat voor autos en aanhangers hebben jullie?
Groeten Leo
momenteel rij ik met een VW T3 doka (syncro), ik ben over een andere auto aan het denken omdat ik in de oude VW maar beperkt vertrouwen heb. Een 3,5T Transporter met Kip funktie en een aanhanger (voor de hakselaar) lijkt me goed behalve het gebrek aan plaats om klimspullen en zagen IN de auto op te ruimen. Of een bus met materiaal en hakselaar en een grote aanhanger voor snippers en takken......
Wat voor autos en aanhangers hebben jullie?
Groeten Leo
High in the Sky!!
Mijn combi is een doca T4 verlengd. Daar dan de Jo Beau snipperaar + klimspul + kliko (als de snippers door het huis moeten) achterin. Aanhanger met huif voor de snippers en gaan met die banaan!
Collega heeft een Scudo doca, maar daar pas de Jo Beau niet in (deurtje open). Dan moet de snipperaar op de aanhanger, extra rijden...
Collega heeft een Scudo doca, maar daar pas de Jo Beau niet in (deurtje open). Dan moet de snipperaar op de aanhanger, extra rijden...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-
- Nieuw
Bedankt voor jullie postings.
Past een Jo Beautje achter op deze Doka? Mijn eerste plan was een Jo Beau achter op de Doka en een aanhanger met hoge wanden erachter. Of de Jo Beau op de aanhanger en de snippers in de doka. Omdat het toch een hele investering is bedenk ik nu steeds weer andere combis. Een bus met de hakselaar erin is ook niet slecht denk ik hmmm

Past een Jo Beautje achter op deze Doka? Mijn eerste plan was een Jo Beau achter op de Doka en een aanhanger met hoge wanden erachter. Of de Jo Beau op de aanhanger en de snippers in de doka. Omdat het toch een hele investering is bedenk ik nu steeds weer andere combis. Een bus met de hakselaar erin is ook niet slecht denk ik hmmm

High in the Sky!!
Ik denk dat het niet past...
Maar Jo Beau heeft ook een uitvoering die dwars achter (op de trekhaak ?) vastgezet kan worden, en dan blaas je de huif vol. Lijkt me ook een prima oplossing voor je VW-tje! (LT?)
Maar Jo Beau heeft ook een uitvoering die dwars achter (op de trekhaak ?) vastgezet kan worden, en dan blaas je de huif vol. Lijkt me ook een prima oplossing voor je VW-tje! (LT?)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-
- Nieuw
Een T3 syncro is het. De M400 van Jo Beau zou ca 17 cm naar achter uitsteken, de M300 past precies onder de huif (heel precies). Als de huif afgemonteert wordt zou het geen probleem zijn. De optie een Jo Beau aan de auto te hangen ziet er ook goed uit, toch geloof ik meer aan een kar met huif. Dan kan de kar en de Doka volgesnippert worden. Heeft iemand van jullie de M400? Helaas zit Jo Beau nog niet in Oostenrijk, daarom een beetje moeilijk uitzoeken welk model het meest geschikt is.
Groeten Leo
Groeten Leo
High in the Sky!!
-
- Nieuw
Ik ben heel benieuwd hoe de 400 gaat bevallen. Mijn 300 bevalt prima, maar een iets bredere invoer is wel lekker en iets meer koppel is natuurlijk ook mooi meegenomen. Maar hij is een stuk zwaarder, da's weer een nadeel. Maar verder lijkt me de 400 een perfecte machine: 10cm hout is niet niks!
We zijn benieuwd!
Groetjes,
Peter
We zijn benieuwd!
Groetjes,
Peter
Goed.-WOUTER- wrote:Wat hebben jullie toch allemaal met die Jo Bo snipperaar......![]()
Ik heb daarvan een demo gezien op LB wedstrijden en was meteen compleet overtuigt dat dit geen geschikte snipperaar is voor boomverzorgers.
Ik zal het nog een keer uitleggen

Bij de LB heb je mijn Jo Beau gezien, die:
- kruidachtig spul (te taai, en werd er dus veel te snel in getrokken) en
- dood hout van meer dan 10cm
Mocht het je een keer lukken uit dat Ossche gat te klauteren en in Helmond/Eindhoven verzeild raken, dan zal ik je graag laten zien wat het apparaat wel kan. En of je dan op Treehugs wilt zetten wat je gezien hebt.

Groetjes!
Peter
sorry piet ben het met wouter eens. er moet min. 14cm door kunnen anders heb je er in mijn ogen teweinig aan en kan je het net zo makkelijk op een aanhanger stampen. gaat denk ik sneller en is misschien nog wel beter voor je zelf ook. die kleine dingen zonder invoerrol trillen vaak als een gek.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
He die Peter,
ten eerste vond ik het materiaal dat je voor de demo kreeg aangeboden best wel representatief voor een dood hout snoei, maar ben met je eens dat die kruidige gewassen (hazelaar e.d.) niet alle dagen voorkomt, maar wel gesnipperd moet kunnen worden.
Ik ben echt niet overtuigt door je argumenten en wil graag een keer kijken wat je snipperaartje kan met zeg eens 8 cm eiken en beukehout dat vrijkomt bij een reguliere onderhoudssnoei. Maar ik blijf erbij dat die dode takken ook versnipperd moeten worden als dit in het werk voorkomt, anders heb je inderdaad zoals Thijs aangeeft niets aan je snipperaar en kun je beter je kar volladen.
Ik had zelf een dieselsnipperaar met een invoer van 15 cm (dood of niet maakt niks uit) die ik inmiddels heb verkocht. Ik vond het geheen en weer met mijn patrol en snipperaar en aanhanger een beetje lastig.
Heb toen een Eliet super prof 2000 aangeschaft die tot 12 cm. versnipperd en zelfrijdend door de tuin kan en op mijn aanhanger kan staan. Dat scheelt op en neer rijden en je kunt net als de jo bo direct bij de boom snipperen. Deze snipperaar eet alles op of het nu dood of kruidig of levend of beuken of eiken is. Door het hakbijlprincipe heb je minder vermogen nodig en heb je toch voor snoeihout voldoende capaciteit. Enige nadeel is dat de snippers onder het machine vallen, maar een riek en kruiwagen heb je dat ook zo weg. Dde tijd die je hiermee kwijt bent was je wellicht met een jo bo al kwijt om met al die takken die niet passen naar je aanhanger op en neer te lopen. Ik probeer trouwens zoveel mogelijk snippers bij klanten achter te laten. Da's beter voor de boom en beter voor het milieu (geen extra ritten naar groenrecycling waar ze mijn snippers ook nog eens door een hullibald laten versnipperen!)
Ik kraak je snipperaar echt niet af, maar bekijk gewoon mijn standpunt vanuit praktisch oogpunt.
Nou weer effe genoeg stof tot discussie lijkt me...
groeten wouter.

ten eerste vond ik het materiaal dat je voor de demo kreeg aangeboden best wel representatief voor een dood hout snoei, maar ben met je eens dat die kruidige gewassen (hazelaar e.d.) niet alle dagen voorkomt, maar wel gesnipperd moet kunnen worden.
Ik ben echt niet overtuigt door je argumenten en wil graag een keer kijken wat je snipperaartje kan met zeg eens 8 cm eiken en beukehout dat vrijkomt bij een reguliere onderhoudssnoei. Maar ik blijf erbij dat die dode takken ook versnipperd moeten worden als dit in het werk voorkomt, anders heb je inderdaad zoals Thijs aangeeft niets aan je snipperaar en kun je beter je kar volladen.
Ik had zelf een dieselsnipperaar met een invoer van 15 cm (dood of niet maakt niks uit) die ik inmiddels heb verkocht. Ik vond het geheen en weer met mijn patrol en snipperaar en aanhanger een beetje lastig.
Heb toen een Eliet super prof 2000 aangeschaft die tot 12 cm. versnipperd en zelfrijdend door de tuin kan en op mijn aanhanger kan staan. Dat scheelt op en neer rijden en je kunt net als de jo bo direct bij de boom snipperen. Deze snipperaar eet alles op of het nu dood of kruidig of levend of beuken of eiken is. Door het hakbijlprincipe heb je minder vermogen nodig en heb je toch voor snoeihout voldoende capaciteit. Enige nadeel is dat de snippers onder het machine vallen, maar een riek en kruiwagen heb je dat ook zo weg. Dde tijd die je hiermee kwijt bent was je wellicht met een jo bo al kwijt om met al die takken die niet passen naar je aanhanger op en neer te lopen. Ik probeer trouwens zoveel mogelijk snippers bij klanten achter te laten. Da's beter voor de boom en beter voor het milieu (geen extra ritten naar groenrecycling waar ze mijn snippers ook nog eens door een hullibald laten versnipperen!)
Ik kraak je snipperaar echt niet af, maar bekijk gewoon mijn standpunt vanuit praktisch oogpunt.
Nou weer effe genoeg stof tot discussie lijkt me...
groeten wouter.

- climb fast, move slow -
-WOUTER- wrote: Nou weer effe genoeg stof tot discussie lijkt me...
groeten wouter.

Misschien moeten we maar in een ander topic verder, maar ik denk dat we het hierbij kunnen laten:
1. Zat er maar hazelaar bij: dat eet 'ie prima. Maar het was een soort Yucca, of springbalsemien, niet houtig
2. De maximale invoer van gewoon hout is 10-12 cm, maar dan moet je het hout een beetje tegenhouden om toeren te houden. Dood hout breekt af, en dan verslikt 'ie zich wel eens bij te dik hout. Dat gebeurde ook bij de LB. Maar dunner dan 10 wordt gewoon opgegeten.
3. De eliet geeft niets om grind, planten, hout, whatever. Maar de "snippers" die er vanaf komen, kun je vaak niet met goed fatsoen bij mensen achterlaten: lange repen...
4. De onderuitvoer van Eliet is echt belabberd. Ik heb er 1 dag mee gewerkt en hoe vaak dat ding wel niet vast liep omdat je net te laat was met "legen".
Na het snoeien zaag je alles dat dikker is dan 8cm tot haardhout en laat je gewoon liggen: adresjes genoeg van haardstokers die graag komen afhalen. Dus nee, ik raak geen tijd kwijt met gesleep van hout...

Kijk maar op http://www.simonstuinenboomzorg.nl/p_tilburg.html , 2 italiaanse populieren verdwenen in het apparaat. Je ziet wat er klaar ligt: 12cm populier is geen probleem. Toen we het tweede blok in de container gooiden, werd het eerste blok er al uitgehaald (tja, Tilburg?), dus de rest hoefden wij niet meer te verslepen!
Een kliko past onder de uitvoer, en anders spuit 'ie tot 5 a 6 meter weg.
Kom maar eens langs (of beter: vraag me maar eens met de Jo Beau mee te werken!), en je bent verkocht...!

Groetjes,
Peter
PS: Thijs, je hebt gelijk: als ik er bij kan, laat ik een Jensen komen. Maar in stadstuintjes zonder achterom (of alleen een klein paadje) dan is deze machine ongeevenaard.
That makes 2 of us, Als ik eerlijk ben is dat ook 1 van de redenen waarom ik ook niet meteen meer sta te springen om achter een eliet te staan...Pietje wrote: 4. De onderuitvoer van Eliet is echt belabberd. Ik heb er 1 dag mee gewerkt en hoe vaak dat ding wel niet vast liep omdat je net te laat was met "legen".
Maar even ontopic nu,
Je kan ook evengoed zelf een opbergbak maken onder een bestelwagen met kipfunctie hoor.
Dit kan je gemakkelijk in de ruimte tussen de cabine en het achterste wiel.
Ok je kan er géén hakselaar of dergelijk groot materiaal in kwijt, maar klimspullen en boomzagen gaan er wel allemaal in.
Heb je niet genoeg met 1 maak er dan aan elke kant 1

Zoals deze bvb:

-
- Nieuw
He, zit het stuur daar aan de verkeerde kant? En zijn in Nl nummerborden met 3 cijfers achter elkaar nieuw?
Bij mijn T3 doka is deze ruimte tussen de motor en de cabine bereits opberghok. Aan bijde zijden zit een deurtje en de ruimte ertussen is een behoorlijk groot opruimhok. Er zitten 3 zagen in, de lange zaag (silky 3,9m) de bigshot, benzine, olie, bijl, tirfor, wegapsperring de klimspullen zitten op en voor de achterbank in de doka, behoorlijk vol isie
......ik blijf nog een poosje met de T3 rijden en heb de keuze gemaakt een aanhanger (1asser, 1500kilo, 2.30x1.40) met een hoge huif, 1.60meter, te kopen. De aanhanger heeft als optie een handbediende kipfunktie. De hakselaar komt dan op de aanhanger of achter op de doka (handlier kost ca. 30 euro). Een auto met kipfunktie is heel mooi maar de hydrauliek en de kipper nemen veel laadvermogen weg door het eigengewicht en een nieuwe auto is gewoon te duur momenteel. Op de doka mag ik ca 700 kilo laden, op de aanhanger 1250. Bijna 2000 kilo snippers...is eerst genoeg denk ik.
Groeten Leo
Bij mijn T3 doka is deze ruimte tussen de motor en de cabine bereits opberghok. Aan bijde zijden zit een deurtje en de ruimte ertussen is een behoorlijk groot opruimhok. Er zitten 3 zagen in, de lange zaag (silky 3,9m) de bigshot, benzine, olie, bijl, tirfor, wegapsperring de klimspullen zitten op en voor de achterbank in de doka, behoorlijk vol isie

Groeten Leo
High in the Sky!!
in Oostenrijk was het zo tijdens mijn stage dat het max totaal gewicht 3500kg wasAstreinLeo wrote:He, zit het stuur daar aan de verkeerde kant? En zijn in Nl nummerborden met 3 cijfers achter elkaar nieuw?
Bij mijn T3 doka is deze ruimte tussen de motor en de cabine bereits opberghok. Aan bijde zijden zit een deurtje en de ruimte ertussen is een behoorlijk groot opruimhok. Er zitten 3 zagen in, de lange zaag (silky 3,9m) de bigshot, benzine, olie, bijl, tirfor, wegapsperring de klimspullen zitten op en voor de achterbank in de doka, behoorlijk vol isie......ik blijf nog een poosje met de T3 rijden en heb de keuze gemaakt een aanhanger (1asser, 1500kilo, 2.30x1.40) met een hoge huif, 1.60meter, te kopen. De aanhanger heeft als optie een handbediende kipfunktie. De hakselaar komt dan op de aanhanger of achter op de doka (handlier kost ca. 30 euro). Een auto met kipfunktie is heel mooi maar de hydrauliek en de kipper nemen veel laadvermogen weg door het eigengewicht en een nieuwe auto is gewoon te duur momenteel. Op de doka mag ik ca 700 kilo laden, op de aanhanger 1250. Bijna 2000 kilo snippers...is eerst genoeg denk ik.
Groeten Leo
is dit ondertussen verandert of weegt je bus+aanhanger+materiaal maar 1500 kilo
-
- Nieuw
Hallo Densmee,
Met een E rijbewijs mag je het maximaal toeglaten gewicht van de auto (2500 kg in mijn geval) bij het max toegelaten gewicht van de aanhanger (1500kg) optellen. Mijn auto is toegelaten, max 1605 kg aanhanger gewicht te trekken. Met een E rijbewijs en mijn auto mag ik dus 2500 + 1605 = 4105kg bewegen. Zo heb ik het begrepen. Met een B rijbewijs max 3500kg= 2500 auto + 1000 aanhanger. Het gewicht van de aanhanger mag (1 uitzondering) het leeggewicht van de auto niet overschrijden, onafhankelijk van het rijbewijs. Uitzondering: bij bepaalde 4x4 autos mag je het 1,5 voudige van het leegwicht van de auto trekken bijv. eigengewicht 4x4 auto = 1605kg aanhanger mag dus beladen max 24007,5 kilo wegen.
Ik hoop ik heb het begrijpelijk uitgedrukt. Als je regelmatig met een aanhanger rijdt is het sowiezo verstandig een E rijbewijs te hebben (kost niet veel duurt niet lang). Als je met een B rijbewijs een te zware aanhanger hebt ben je dubbel strafbaar, een keer voor overbeladen en een keer voor het rijden zonder verplicht rijbewijs. Als je met een E rijbewijs overladen rijdt wordt je alleen voor het teveel aan gewicht bestraft.
Groetsjes
Met een E rijbewijs mag je het maximaal toeglaten gewicht van de auto (2500 kg in mijn geval) bij het max toegelaten gewicht van de aanhanger (1500kg) optellen. Mijn auto is toegelaten, max 1605 kg aanhanger gewicht te trekken. Met een E rijbewijs en mijn auto mag ik dus 2500 + 1605 = 4105kg bewegen. Zo heb ik het begrepen. Met een B rijbewijs max 3500kg= 2500 auto + 1000 aanhanger. Het gewicht van de aanhanger mag (1 uitzondering) het leeggewicht van de auto niet overschrijden, onafhankelijk van het rijbewijs. Uitzondering: bij bepaalde 4x4 autos mag je het 1,5 voudige van het leegwicht van de auto trekken bijv. eigengewicht 4x4 auto = 1605kg aanhanger mag dus beladen max 24007,5 kilo wegen.
Ik hoop ik heb het begrijpelijk uitgedrukt. Als je regelmatig met een aanhanger rijdt is het sowiezo verstandig een E rijbewijs te hebben (kost niet veel duurt niet lang). Als je met een B rijbewijs een te zware aanhanger hebt ben je dubbel strafbaar, een keer voor overbeladen en een keer voor het rijden zonder verplicht rijbewijs. Als je met een E rijbewijs overladen rijdt wordt je alleen voor het teveel aan gewicht bestraft.
Groetsjes
High in the Sky!!
-
- Nieuw
nounounou zooooo officieel issut nog niet maar luisteren hoeft niet, huiveren wel.
ik ga naar frankrijk emigreren (das wel zeker) en een wagen daar importeren schijnt en duur en drama te zijn.
voor het werk dat ik daar ga hebben is een ezel misschien een beter idee. lol
zodra ons huis verkocht is zijn wij vertrokken.
dan zou m'n rode gevaar dus misschien al te koop gaan staan.
kan hem NU nog niet missen, maar om het schatje nu weg te laten roesten ?.... izzie nog veels te goed voor (lees geweldig)
ik ga naar frankrijk emigreren (das wel zeker) en een wagen daar importeren schijnt en duur en drama te zijn.
voor het werk dat ik daar ga hebben is een ezel misschien een beter idee. lol
zodra ons huis verkocht is zijn wij vertrokken.
dan zou m'n rode gevaar dus misschien al te koop gaan staan.
kan hem NU nog niet missen, maar om het schatje nu weg te laten roesten ?.... izzie nog veels te goed voor (lees geweldig)
-
- Nieuw
Zo is het, ik ben ook meer als een jaar met een neerlands kenteken in Oostenrijk geweest. als je af en toe naar Nederland gaat helemaal geen probleem. Of je laat een pinpas bij een vertrouwenspersoon in nederland en laat diegene af en toe 25 euro pinnen. Dan heb je bewijs dat je in Nederland was ofwel je het niet was.
Het importeren en exporteren van autos binnen de EU (heb ervaring met 2 autos, Nederland Oostenrijk en viseversa) is niet zon drama geweest. Kost tussen 200 en 500€.
Ik persoonlijk ben meer over de Puch G (Mercedes G) te spreken
) maar dat is persoonlijk..en wat de Ezel betreft, tsja, waar een ezel lopen kan krijg je de Defender ook met een beetje geluk omhoog. Ga je in Frankrijk schapen hoeden ofzo?
Groetsjes Leo
Het importeren en exporteren van autos binnen de EU (heb ervaring met 2 autos, Nederland Oostenrijk en viseversa) is niet zon drama geweest. Kost tussen 200 en 500€.
Ik persoonlijk ben meer over de Puch G (Mercedes G) te spreken

Groetsjes Leo
High in the Sky!!