stormschade
stormschade
Vandaag 2 keer gebeld voor stormschade en vond deze UITGEBROKEN tak (gestelarm) van de ceder wel erg bizar!
Iemand??
Ik bedoel, vind het nou niet echt een hele vette plakker!
Iemand??
Ik bedoel, vind het nou niet echt een hele vette plakker!
- Attachments
-
- nf_RIMG0011.JPG (213.62 KiB) Viewed 11865 times
-
- nf_RIMG0009.JPG (187.06 KiB) Viewed 11859 times
-
- nf_RIMG0008.JPG (200.11 KiB) Viewed 11861 times
-
- nf_RIMG0007.JPG (223.32 KiB) Viewed 11864 times
Last edited by Tamil on 21 Nov 2008, 21:00, edited 1 time in total.
Ik heb een heel grote ceder gevolgd die bij de 2003-storm een paar niet eens zo heel dikke takken verloor. In 2005 brak vervolgens de helft(!) uit die ceder door sneeuw: takken kregen net wat meer wind en sneeuw. Daar zaten precies zulke "plakkertjes" bij, met dezelfde maria-beeldjes-openingen van vergelijkbare afmetingen.
Ceders moet je echt uitlichten om ze te behouden, want ze breken af als je er naar wijst.
Ceders moet je echt uitlichten om ze te behouden, want ze breken af als je er naar wijst.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Precies Pietje. Kroontje rondom verkleinen en klaar is kees.
Mooie bomen om te snoeien. Soms zijn ze door 'zeer vakbekwame voorgangers' toegetakeld waarna wij er weer een mooie ceder van mogen maken. Laat je na een stormschade bij deze bomen niet verleiden tot het volledig vellen. Er is altijd weer een mooie boom van te maken.
Mooie bomen om te snoeien. Soms zijn ze door 'zeer vakbekwame voorgangers' toegetakeld waarna wij er weer een mooie ceder van mogen maken. Laat je na een stormschade bij deze bomen niet verleiden tot het volledig vellen. Er is altijd weer een mooie boom van te maken.
Ook mee eens: afgezien van een soms door dode twijgen ondoordringbare kern lekker klimmen, zacht hout en de boom geeft veel mogelijkheden voor zodanig uitlichten dat je amper kan zien dat de zaag is gebruikt.treespotter wrote:Mooie bomen om te snoeien.
Wel op je topanker letten: die MOET om de spil zitten. Boven een splitsing van de spil niet te dun ophangen...!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jep, ik weet dat ceders erg goed te snoeien zijn en ook na dit soort uitgebroken acties, maar dat was niet echt waar ik heen wilde, was benieuwd of iemand wist wat de verzwakking in het hout maakt ( dus niet dat het een plakker is) maar dat uitgedroogde licht bruine hout wat tot in de kern van de takaanzet loopt?
Ohja en of hij plat gaat of gesnoeit word is nog niet bekend i.v.m de uitgebroken tak die naar de weg wijst en het huis ernaast moet al een jaar worden verkocht < de vraag is dan met lelijke boom of zonder boom !
Persoonlijk zou ik hem handhaven, ook al is de restwand aan de andere kant van die put (binnenstebuiten puist) nog maar 10 cm, het is slap hout maar een sterke boomsoort !
Maargoed in dit geval mag de famillie kiezen!
Ohja en of hij plat gaat of gesnoeit word is nog niet bekend i.v.m de uitgebroken tak die naar de weg wijst en het huis ernaast moet al een jaar worden verkocht < de vraag is dan met lelijke boom of zonder boom !
Persoonlijk zou ik hem handhaven, ook al is de restwand aan de andere kant van die put (binnenstebuiten puist) nog maar 10 cm, het is slap hout maar een sterke boomsoort !
Maargoed in dit geval mag de famillie kiezen!
Tamil,
zeg ik iets verkeerd als ik zeg dat dat gewoon het plakkende deel van de aanhechting is? Die plakker zit er al in vanaf dat de tak heel dun was en het is de boom niet gelukt weer over te groeien....
Volgens mij dan...
zeg ik iets verkeerd als ik zeg dat dat gewoon het plakkende deel van de aanhechting is? Die plakker zit er al in vanaf dat de tak heel dun was en het is de boom niet gelukt weer over te groeien....
Volgens mij dan...

- treespotter
- Prinses Irene
Ha ha, Ech nie.... Al moet ik tien keer per dag achter de computer gaan zitten. Die Pieterman zal mij nooit inhalenTamil wrote:Ohja nog 3 keer posten en je krijgt ook een plekje op de weblog!We hebben jou alleen nooit prinses Irene genoemd, maar nog even en je haalt haar in!

Nee hoor jongens, als Pietje mij voorbij is dan gaan wij er een gezellig feest van maken.
Maar nu weer terug naar het topic.
Doordat er tijdens de groei (takleeftijd ongeveer 6 jaar) aan de bovenkant bastweefsel is gaan ingroeien is hierdoor de donkerbruine 'taartpunt' ontstaan. Het is op deze plaats mogelijk om stagnerend vocht te krijgen in deze spleet.
Door het werken van vorst is het mogelijk dat er dan scheurtjes ontstaan aan het 'begin' van het ingesloten bastweefsel. Hierdoor kan vocht gaan intreden in het houtweefsel (bruine verkleuring van het houtweefsel).
De 'ophangstrategie' van takken aan een ceder is het onder spanning houden van het weefsel. Op dit moment is deze spanning niet optimaal en kan er op zwakke plekken in het hout overmatige ruimte ontstaan. Deze verzwakking heeft er een paar jaar geleden in geresulteerd dat de tak is gaan wrikken in zijn aanhechting (zie derde foto rechts boven langs de rand. dit is een 'oude' schade)
De storm en een misschien wel te zwaar uiteinde van de tak hebben dit najaar de rest gedaan.
Re: stormschade
Goeie foto's, neem ik graag op in mijn archief. De hele tak is uitgebroken en je ziet prachtig de hele aanhechting. Elke beschadiging is een verzwakking en misschien heeft barrierezone 4 ook met het uitbreken te maken bovendien is de tak snel gegroeid waardoor zijn aanhechting erg stomp is.
Kees.
Kees.
Jaahh, eindelijk een beetje vaktaal hier op treehugs.
Ik liep een beetje te vissen naar een verhaal zoals dat van Wolter! en moet zeggen dat ik van de nummer 1 prinses- treehugs nog altijd weer nieuwe dingen opsteek, goed dat we nog van elkaar kunnen leren!
Kees, als je de foto's nog in een beter formaat wil hebben stuur me dan even een PM
Het sneeuwt
dus misschien van de week wel weer nieuwe takken van de ceder 
Ik liep een beetje te vissen naar een verhaal zoals dat van Wolter! en moet zeggen dat ik van de nummer 1 prinses- treehugs nog altijd weer nieuwe dingen opsteek, goed dat we nog van elkaar kunnen leren!
Kees, als je de foto's nog in een beter formaat wil hebben stuur me dan even een PM
Het sneeuwt

Over sneeuw gesproken;het makkelijk uitbreken van takken van de ceder,kan ook een soort overlevingsstrategie zijn. Dit om te voorkomen dat de gehele boom bezwijkt onder een pak sneeuw. Een ceder herstelt ook snel van takbreuk of flinke snoeibeurt.(Een ceder komt immers uit streken waar het flink kan sneeuwen?) Of is dit een wat vergezochte theorie over het makkelijk uitbreken van takken van een ceder? 

- treespotter
- Prinses Irene
.cosicrac wrote:Elke beschadiging is een verzwakking en misschien heeft barrierezone 4 ook met het uitbreken te maken
Als het mogelijk is Kees zou je dit dan wat meer uit kunnen leggen.
Volgens mij is Barrierezone 4 een nieuw aangelegde 'jaarring' bestaande uit ander materiaal welke wordt gevormd nadat er een beschadiging in het cambium is opgetreden. Ik zie zo één twee drie geen verband tussen de schade en een eventueel aangelegde Wal 4.
- treespotter
- Prinses Irene
Laat mij eens raden. Op een lekkere warme dag met een hoge luchtvochtigheid.Harrie wrote:Maar ze breken niet alleen bij storm uit vorig jaar zomer werden wij gebelt door een mevrouw die op een mooie zomer dag net niet geraakt was door zo'n formaat tak tijdens het ophangen van de was.
Waar zou die hoge luchtvochtigheid nou toch vandaan komen... Van de planten en bomen die heftig aan het verdampen zijn of van de was. O nee, die was die hing nog niet. Veel verdamping betekent een lagere celspanning in de planten en bomen.
Een onaangebonden tomaat gaat hangen en een boom met een verzwakking (waar dan ook) laat wel eens 'spontaan'(jeah right) een takje vallen. Dit spontaan vallen kan ook gebeuren zonder dat er een schimmeltje achter zit. Dit kan ook te maken hebben met de jaarringopbouw in een tak (lang verhaal, andere keer).
Voor treespotter,
Elke beschadiging is een verzwakking en misschien heeft barrierezone 4 ook met het uitbreken te maken[/quote].
Ik vond de trechtervorm zo typisch -meestal zie je dat de onderkant van de tak een gedeelte van de stam meetrekt- en dacht wat zou dat veroorzaakt kunnen hebben, inmiddels heb ik bij harrie gelezen dat het vrij normaal is bij ceders.
Zegt natuurlijk nog niks over waarom dat zo is, misschien heeft het te maken met de houteigenschappen van ceder.
Door de ingegroeide bast en het afsterven daarvan dacht ik dat de boom weleens met afgrendeling zou kunnen reageren dus waarom ook niet met zone 4 wat verzwakking met zich meebrengt.
Barrierezone 4 is volgens mij geen nieuw aangelegde jaarring maar een extra sterke zone 2 die aan het eind van het groeiseizoen aangelegd wordt
Eerst roepen dan lezen, dus vanavond even in de boeken gezeten; Bij ingegroeide schors ontstaat er druk tussen de tak en de stam en het weefsel ter plaatse sterft af ook het cambium, de boom reageert hier op met barrierezones
(welke?) bij plakoksels kan dit zelfs scheuren veroorzaken, ik weet niet of dat ook ringscheuren zijn.
En over takken en drogende was, weleens gehoord van 'summerdrop'
Tamil bedankt voor aanbod van fotoos maar deze zijn mij duidelijk zat.
Kees
Elke beschadiging is een verzwakking en misschien heeft barrierezone 4 ook met het uitbreken te maken[/quote].
Ik vond de trechtervorm zo typisch -meestal zie je dat de onderkant van de tak een gedeelte van de stam meetrekt- en dacht wat zou dat veroorzaakt kunnen hebben, inmiddels heb ik bij harrie gelezen dat het vrij normaal is bij ceders.
Zegt natuurlijk nog niks over waarom dat zo is, misschien heeft het te maken met de houteigenschappen van ceder.
Door de ingegroeide bast en het afsterven daarvan dacht ik dat de boom weleens met afgrendeling zou kunnen reageren dus waarom ook niet met zone 4 wat verzwakking met zich meebrengt.
Barrierezone 4 is volgens mij geen nieuw aangelegde jaarring maar een extra sterke zone 2 die aan het eind van het groeiseizoen aangelegd wordt
Eerst roepen dan lezen, dus vanavond even in de boeken gezeten; Bij ingegroeide schors ontstaat er druk tussen de tak en de stam en het weefsel ter plaatse sterft af ook het cambium, de boom reageert hier op met barrierezones
(welke?) bij plakoksels kan dit zelfs scheuren veroorzaken, ik weet niet of dat ook ringscheuren zijn.
En over takken en drogende was, weleens gehoord van 'summerdrop'
Tamil bedankt voor aanbod van fotoos maar deze zijn mij duidelijk zat.
Kees
Eerst roepen dan kijken. Deze breuk heeft natuurlijk ook een stuk stam meegetrokken.
Kees.
Kees.
- treespotter
- Prinses Irene
cosicrac wrote:En over takken en drogende was, weleens gehoord van 'summerdrop'

Barrierezone 4 is toch echt iets anders dan de afgrendelingslagen 1, 2 en 3. De eerste drie zijn een minimal hekje waar een aantasting even door zal worden tegengehouden. Sterker nog, door een aanpassing van de 'indringingsstrategie' hebben deze hekjes nauwelijks effect.
Barrierezone 4 is echt iets anders dan de laatst gevormde cellagen van de jaarring (wal 2) B4 wordt gevormd na een schade (meestal van buiten af, maar bij weerschijnzwam kan dit ook van binnenuit plaatsvinden). Deze 'jaarring' (nu ook weer tussen aanhalingstekens staat) is geen hekje maar een ware vesting die nagenoeg onneembaar is voor schimmels. Een schade kan dus voor een verbetering van de houtstructuur zorgen.
Nee. De onderste 'baard' is takweefsel wat er voor zorgt (samen met het gegolfde weefsel aan de bovenkant en de daar optredende celspanning) dat de tak aan de boom kan blijven zitten. Dit weefsel staat onder spanning waardoor de tak aan de bovenkant in het gegolfde weefsel wordt geperst. Het stamweefsel met transportbanen voor de rest van de boom lopen volledig om de uitgebroken trechter heen.Deze breuk heeft natuurlijk ook een stuk stam meegetrokken.
Interessant, ik dacht toch echt dat zone 4 een speciaal aangelegde heel sterke zone 2 was. Maar weer eens wat gelezen en de twee zijn inderdaad amper vergelijkbaar.
En over die takaanhechting op schematische tekeningen van Shigo kun je zien hoe de stamkraag (trunk collar) elk jaar weer over de tak kraag sluit, maar onder deze kragen zijn ze in de stam met elkaar verbonden. Maar zelfs als ze niet verbonden waren en je trekt die takkragen met kracht uit die stamkragen dan geeft dat schade aan die stamkraag.
Maar hoe zit dat nou met die ceder? Worden die kragen niet zo sterk gevormd of is het hout zo zacht dat ze uit elkaar getrokken kunnen worden?
En over die takaanhechting op schematische tekeningen van Shigo kun je zien hoe de stamkraag (trunk collar) elk jaar weer over de tak kraag sluit, maar onder deze kragen zijn ze in de stam met elkaar verbonden. Maar zelfs als ze niet verbonden waren en je trekt die takkragen met kracht uit die stamkragen dan geeft dat schade aan die stamkraag.
Maar hoe zit dat nou met die ceder? Worden die kragen niet zo sterk gevormd of is het hout zo zacht dat ze uit elkaar getrokken kunnen worden?
- treespotter
- Prinses Irene
- treespotter
- Prinses Irene