barrierezones

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
cosicrac
Nieuw
Nieuw

barrierezones

Post by cosicrac »

Je komt natuurlijk weleens wat tegen met al dat gezaag en ik moet toegeven dat ik zelden helemaal begrijp wat ik zie in de doorsneden.
Hier een afbeelding van een plak van een Cercis siliquastrum. Ik dacht dat de donkere rand langs de rot een zone 4 was, maar na de discussie bij "stormschade" en het nog eens bekijken ben ik er niet zo zeker meer van.
Iemand gedachtes hierover?
Attachments
Plak van Cercis
Plak van Cercis
IMG_1130.jpg (225.59 KiB) Viewed 3902 times
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Op de foto wat moelijk te zien, maar zou inderdaad goed kunnen. Zone 4 is een stevige kurkachtige laag.
Verwar dit niet met de dunne zwarte lijntjes die je ook vaak ziet in tak/stamdoorsnedes, dit zijn vaak 'demarcatie-zone's',dwz een afscheiding tussen verschillende schimmels, als die in 'botsing'met elkaar komen. Ze maken dan een antibioticum om elkaar maar niet te raken.(schimmels dulden elkaar nou eenmaal niet zo )
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik denk dat dit geen wal 4 is, omdat deze grens niet mooi langs de jaarringen loopt. En dat doet wal 4 wel.
Vaak is deze wal niet met het blote oog te zien, en het hoeft ook niet te zijn dat de schimmel overal tot de wal is gaan "eten".

Is deze boom getopt geweest of zo? Zo nee, dan verwacht ik ook geen wal 4.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
cosicrac
Nieuw
Nieuw

Post by cosicrac »

Nee Pietje de boom is niet getopt geweest maar was een stam uitloper van een hol en verwijderd exemplaar, er staat nu nog een redelijke uitloper. De stam waar de plak van is was wel populair bij spechten.

Ivo het is op de foto niet te zie maar die donkere lijn loopt helemaal rond, dat zou betekenen dat een andere schimmel helemaal rondom zou zitten.
Bestaan demarcatielijnen altijd uit antibiotica?

Kees.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Dit is het enige stofje wat de schimmel kan maken om een ander soort schimmel te weren.Antibioticum is eigenlijk niets anders dan een natuurlijk afweermiddel, in dit geval door schimmels gemaakt. (niet te vergelijken met synthetische antibiotica wat wij als medicijn gebruiken)
Post Reply