bos dunnen schoorlse duinen

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

bos dunnen schoorlse duinen

Post by honda_power »

ze zijn hier in de buurt de bossen aan het dunnen vandaag ff gewandeld en ze dunnen lekker uit wel veel diepe rijsporen en ze slopen ook een hoop bomen die blijven staan

filmpje is niet van mij maar wel van het betreffende gebied
http://www.youtube.com/watch?v=1W32lVTk0zY
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Post by densmee »

handmatig oogsten is nog altijd minimaal 4 keer zo duur.
het productie hout moet geld opleveren en zeker niks kosten
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Post by honda_power »

en dit is een stuk lichter voor je lijf en ledematen :wink:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Ik heb vorig jaar een poosje naast zo'n processor aan het werk geweest. In dunner hout werkt het heel mooi (als je niet te veel naar de bomen kijkt die blijven staan), maar zodra het hout dikker wordt dan 40 cm kun je de bomen met de ketting zaag omzagen. Ook in (als ik het goed heb) corsicaanse dennen wil dit apparaat niet. Dit komt omdat deze bomen een hele dikke stamkraag op de tak hebben zitten. Doordat deze machine de takken er niet af zaagt, maar eraf stoot, kan hij dit niet aan. Ook als er teveel of te dikke taken aan zitten, is dit een probleem.
Dat met die rijsporen valt vaak nog wel mee trouwens, hoewel ik niet kan zien hoe het daar bij jullie is natuurlijk. Dit komt omdat ze vaak het resthout en takken gebruiken om overheen te rijden. Ten eerste krijg je hierdoor een mooi spoor waar je overheen kunt rijden, en je krijgt niet zulke hoge stapels met takken.

Freerk
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Freerk wrote:Dat met die rijsporen valt vaak nog wel mee trouwens, hoewel ik niet kan zien hoe het daar bij jullie is natuurlijk.
Rijsporen kunnen een groot probleem zijn, maar in Nederland valt dat denk ik wel mee. Doordat in Nederland het grootste gedeelte van het bos op arme zandgrond staat en de grond flink geroerd wordt met die machine zal er ter plaatse meer 'natuurlijke verjonging' terugkomen. Dat de wortels van de 'oude blijvers' aan snot worden gereden dat is per slot van rekening niet het probleem van de huidige boombeheerder maar van zijn opvolger :?

Ik heb in Zweden 25 jaar geleden wel machines (op wielen) door het bos zien rijden die wel ernstige schade veroorzaakten.
Deze machines maakten sporen door het op de rotsen groeiende veenmos van ongeveer 60 cm. Door deze sporen vloeide het gebufferde water af en hierdoor staat dan ineens zo'n heel bos te verdrogen. Dan mag het handmatig bosbeheer misschien 4x zo duur zijn, maar dit machinale werk is met deze schade(schade zoals in Zweden) pure plundering zonder enige wroeging of zonder ook maar één greintje gevoel voor het ter plaatse aanwezige ecosysteem.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

treespotter wrote:Ik heb in Zweden 25 jaar geleden wel machines (op wielen) door het bos zien rijden die wel ernstige schade veroorzaakten.
Deze machines maakten sporen door het op de rotsen groeiende veenmos van ongeveer 60 cm. Door deze sporen vloeide het gebufferde water af en hierdoor staat dan ineens zo'n heel bos te verdrogen. Dan mag het handmatig bosbeheer misschien 4x zo duur zijn, maar dit machinale werk is met deze schade(schade zoals in Zweden) pure plundering zonder enige wroeging of zonder ook maar één greintje gevoel voor het ter plaatse aanwezige ecosysteem.
Nu is de grond en zijn de bossen daar in Zweden niet te vergelijken met die in Nederland, maar ik was laatst even in het Urkerbos. Hier zijn een partij bomen handmatig weggezaagd, maar later met de trekker uitgesleept. De grond is hier een bouwvoor met heel veel veen van 30-40 cm, en hieronder een knetterharde leemlaag. De sporen zaten tot op de leemlaag, dus hiervoor ben je nog geen processor nodig. Ik moet ook nog maar zien hoe de verjonging hier op gang zal komen, want als de structuur in veen kapot rijdt, duurt het jaren voor dit weer hersteld.

Maar hebben ze in Zweden tegenwoordig niet van die processors op poten? Filmpje gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=CD2V8GFqk_Y&feature=related

Freerk
User avatar
boomaap
Nieuw
Nieuw
Posts: 41
Joined: 20 May 2007, 19:48
Location: Velp

Post by boomaap »

die spin harvesters werken erg langzaam en worden niet veel ingezet, en ze zijn super duur.
de bomen kunnen wel mooi geveld worden op een rotsrijke omgeving, maar het probleem is dat het hout ook uitgereden moet worden door een forwarder en die is natuurlijk erg zwaar als deze ook beladen is, hierdoor krijg je bij het spin principe wel erg veel plaatselijke verdichting en ik weet ook niet hoe het dan met de stabiliteit van de machine gesteld is. en ik denk dat een spin forwarder wel heel erg langzaam is.
ik vraag me trouwens af of er al een spinforwarder bestaat?
Post Reply