ha de manne! (en vrouwen naturlijk)
ik kreeg gisteren de vraag van mensen om een Q. robur te vellen omdat ze daar de laatste twee jaar zware infecies van processierupsen op gehad hebben. Ik heb doorgevraagd en door de irritaties die de eigenaar de vorige twee jaren gehad heeft wil hij die boom zien verdwijnen. Hij heeft telkens de brandweer laten komen om de nesten weg te halen maar vreest dat dit niet voldoende is. Er zijn nog steeds de plekken te zien van waar de ellendelingen gezeten hebben.
technisch gezien is het geen eenvoudige velling (zeer kort tegen het huis) maar dat zou wel lukken, maar elke gevelde boom is er een te veel als hij geen bedreiging vormt. Ik zou dan ook argumenten willen aanhalen om de boom te behouden maar ik vrees dat ze hun gedacht al rond hebben.
Het aanplanten van een andere boom in dezelfde tuin zal geen probleem zijn.
meningen? ideetjes?
processierupskes van vorig jaar
Wacht dit jaar maar even af. Het heeft zo lang zo hard gevroren, dat de verwachting is dat we dit jaar weinig last van de processierups zullen hebben (althans, op plaatsen waar de temperatuur langdurig onder de -10 is geweest)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
vorige zomer heb ik me suf geklommen in allemaal bomen waar de brandweer al was geweest. Ze kunnen niet alle nesten verwijderen wegens te ver van de weg of parking voor de ladderwagen, ladder of stokzaag met brander niet hoog genoeg, niet genoeg lef om op een hogere ladder te kruipen, en ga zo maar door... ook is het de regel dat de brandweer enkel nesten verwijderd uit bomen die maximaal 15 meter van een woning staan. Ja dom heh, maar op de gemeentes geloven ze nu eenmaal niet dat de overlast zich bij sterke wind honderden meters laat meedragen...
stel je klant voor om de nesten te komen verwijderen en de boom misschien achteraf nog es een paar keer na te lopen. Boom kan blijven, mooi klimwerk (nesten wegfikken of zuigen even niet nader bekeken, goedkoper, niet klimmen met zo'n achterlijke motorzaag of sporen... enfin, beter voor iedereen.
Misschien even erbij vermelden dat het enkel de moeite waard is als de naburige bomen ook ontdaan worden van hun nadelige bezoekers... ik denk trouwens niet dat we dit jaar veel nesten of rupsen gaan vinden met dat aanhoudende vriesweer...
stel je klant voor om de nesten te komen verwijderen en de boom misschien achteraf nog es een paar keer na te lopen. Boom kan blijven, mooi klimwerk (nesten wegfikken of zuigen even niet nader bekeken, goedkoper, niet klimmen met zo'n achterlijke motorzaag of sporen... enfin, beter voor iedereen.
Misschien even erbij vermelden dat het enkel de moeite waard is als de naburige bomen ook ontdaan worden van hun nadelige bezoekers... ik denk trouwens niet dat we dit jaar veel nesten of rupsen gaan vinden met dat aanhoudende vriesweer...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
- treespotter
- Prinses Irene
Ik weet niet hoe jij de boom in gaat Kimme, maar ik ga toch echt liever met een grote zaag op sporen de boom in.
Als ik de nesten uit een boom verwijder dan doe ik dit op rubber laarzen waaroverheen de pijpen van de overall zijn getaped. De overall is een dikke vlamvertragende overall. Om mijn handen zitten rubberen wegwerphandschoenen aan de overall getaped. Over mijn kop heb ik een kap tot over mijn schouders waaraan een filter en ventilator zit die om mijn middel zit.
Plastic zakken mee om de nesten te pakken en een gasbrander om de laatste sporen te verwijderen. Oud gordeltje en lijntje aan en om en dan 'lekker' klimmen
Rupsen verwijderen doe IK niet voor de lol (klimmen op sporen met een grote zaag ook niet hoor). Klimmen met een handzaagje in een t shirt is voor mij echt het betere werk.
Neem geen onnodige risico's met rupsen. Als de nesten niet echt weg moeten, ga er dan niet mee klooien. De natuur moet zijn rupsenvijanden in stelling brengen de komende jaren. Je helpt hier echt niet aan mee door alles te verwijderen.
O ja, ik geloof er geen hol van dat wij het komende jaar minder last hebben van de rupsen doordat het zo koud is (geweest).
rupsen/vlinders overwinteren namelijk als eitje. Eitjes zijn prima in staat om vorst te weerstaan. Ik geloof er meer in dat een nat voorjaar (schimmel) zorgt voor een verminderde populatie.
Als ik de nesten uit een boom verwijder dan doe ik dit op rubber laarzen waaroverheen de pijpen van de overall zijn getaped. De overall is een dikke vlamvertragende overall. Om mijn handen zitten rubberen wegwerphandschoenen aan de overall getaped. Over mijn kop heb ik een kap tot over mijn schouders waaraan een filter en ventilator zit die om mijn middel zit.
Plastic zakken mee om de nesten te pakken en een gasbrander om de laatste sporen te verwijderen. Oud gordeltje en lijntje aan en om en dan 'lekker' klimmen

Rupsen verwijderen doe IK niet voor de lol (klimmen op sporen met een grote zaag ook niet hoor). Klimmen met een handzaagje in een t shirt is voor mij echt het betere werk.
Neem geen onnodige risico's met rupsen. Als de nesten niet echt weg moeten, ga er dan niet mee klooien. De natuur moet zijn rupsenvijanden in stelling brengen de komende jaren. Je helpt hier echt niet aan mee door alles te verwijderen.
O ja, ik geloof er geen hol van dat wij het komende jaar minder last hebben van de rupsen doordat het zo koud is (geweest).
rupsen/vlinders overwinteren namelijk als eitje. Eitjes zijn prima in staat om vorst te weerstaan. Ik geloof er meer in dat een nat voorjaar (schimmel) zorgt voor een verminderde populatie.
Re: processierupskes van vorig jaar
De eik is verdwenen, schoonvader (van de klant) had vorige week een bevriende brandweerman laten komen en heeft deze dan ook maar aan de overzijde van de straat de eik laten wegzagen...
ben je mooie klus misgelopen! of vroeg hij alleen om advies?
Als collega van Joris kan ik zeggen dat we daardoor een klus zijn misgelopen maar zowieso een mooie eik verwijderen omdat er processierupsen inzitten is geen interessante klus voor boomliefhebbers maar zo zie je maar als je je job principieel uitvoert zijn er voor de boomeigenars genoeg alternatieven.Spijtig genoeg
De rupsen bestrijden was blijkbaar geen goed alternetief voor hen.
Trouwens de eik is verdwenen vooraleer we goed en wel advies hebben kunnen geven.

De rupsen bestrijden was blijkbaar geen goed alternetief voor hen.
Trouwens de eik is verdwenen vooraleer we goed en wel advies hebben kunnen geven.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN