wat is dit???

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Joris
Treehugger
Treehugger

wat is dit???

Post by Joris »

ziet iemand hier valse verkerning?
Attachments
DSCN5780.jpg
DSCN5780.jpg (19.73 KiB) Viewed 5813 times
Tamil
Site Admin
Site Admin

Re: wat is dit???

Post by Tamil »

Aantasting van korsthoudskoolzwam!?
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Het was een op sterven na dode beuk
Er waren ganoderma op de stam en er zat een gigantische reuzenzwam op de wortels
De rottingszones van de zwam waren duidelijk in het spinthout te zien maar we vroegen ons afof deze toch wel mooie aftekeningen in het kernhout ook gevolgen waren van de zwam.
Een ETWer zei ons van niet en dat het valse verkerning was, maar ik heb daar zo mijn twijfels over vandaar dat we het op het forum gooien.
Laat de reacties maar komen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Ik wens ook nog even te melden dat het hout niet bros was maar nog stevig aanvoelde zoals hout dient aan te voelen.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

even iets groter

En volgens mij zie ik hier gewoon normale jaarringen lopen!

Toch geen aantasting ETWer :?
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat die etw er in kwestie ongelijk had maar als ik mij niet vergis treed valse verkerning toch op na een wondreactie en is het waarschijnlijk een rechtstreeks gevolg van de schimmelaantasting enfin dat is alles wat ik er van weet dus ben benieuwd naar jullie reacties.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

En het klinkt natuurlijk wel heel erg stoer als je dat kan zeggen als ETWer Valse Verkerning.

:evil: Ik vind dat er ondertussen geen zak onderschijd meer is tussen ETWers en niet ETWers!

Maargoed Ik heb de Centjes nog op zak! :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Foto's van alleen een gebrek of schade zijn niet te beoordelen heren.
Laat ook eens de omgeving zien en de vegetatie rond de boom. Vertel ook eens wat er in het recente verleden (de laatste 10 jaar) is veranderd rondom de boom. Verandering in de grondwaterstand, aanleggen van een terras/gazon, graafwerkzaamheden binnen de kroonprojectie bijvoorbeeld.
Volgens mij (zonder de locatie te hebben gezien) is dit veroorzaakt door wisselingen in de grondwaterstand in het verleden waardoor wortelschade is ontstaan en de verkleuring van de blauwe wortels in de stam terecht is gekomen. Grote kans dat hierdoor ook de Ganoderma in de boom is gekomen.
Misschien moeten onze Belgische forumbezoekers even uitleggen wat Valse verkerning is. Dit is in ieder geval geen uitdrukking die ik ken.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Valse kern wordt samen vernoemd met wondreactiehout.
Door de reactie ontstaat een verkleuring van het hout waardoor dit op kernhout lijkt zonder kernhout te zijn (volgens het stadsbomenvademecum)
Maar dit is een zeer algemene term en in dit geval is het valse kernhout effectief kernhout dus die uitleg van de ETWer in kwestie is volgens mij gelijk aan zeggen dat hij het niet weet.
Als je dan weet dat hij iemand is die de lessen voorbereiding ETW geeft bij een instelling in Belgie vind ik dit zeer erg , dan heb ik liever dat hij zegt dat hij het niet weet.
De beuk stond naast een ringgracht in een domein en inderdaad vermoeden we dat wisselende grondwaterstanden de oorzaak zijn van de nogal grote uitval in de oude beukenlijn. Bij de grote droogte van 76 zijn er enkele beuken hetzelfde jaar nog uitgevallen volgens de beheerder van het domein en sindsdien zijn alle beuken op die plaats aan het wegkwijnen en /of afsterven.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik denk dat die grote droogte naar mijn bescheiden mening niet de reden was dat die bomen allemaal afgestorven zijn. Door de te hoge grondwaterstand ervoor zijn de meeste wortels afgestorven. Als er dan een grote droogte achteraan komt dan kan de beuk dit misschien niet snel genoeg meer bereiken met de nog resterende beworteling. Gevolg? De bomen sterven af, maar het leed was dan alleen al geschied door de te hoge stand.

Beuken, maar ook bijvoorbeeld kastanjes veranderen hun oude 'jaarringen' niet van functie door het hout te vullen met thyllen. Zij maken dus GEEN kernhout.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Volgens mij heb je de regel niet goed gelezen Sandra of ik heb hem onbedoeld voor andere interpretatie mogelijk gemaakt. Jij hebt jou lectuur waarschijnlijk wel goed gelezen. Wat ik probeer te omschrijven is dat er geen verkerning optreedt. Ik doe dat alleen weer eens op mijn ondoordringbare omslachtige manier. :wink:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Vandaag nog een andere optie gehoord over deze mooie tekening.
Een reuzezwam (Meripulus giganteus) valt het hout aan vanuit de wortels en in de stam vanuit het kernhout, door de opeenvolging vanafgrendeling en doorbreking van deze naar buiten toe zou deze typerende tekening ontstaan.
Er werd ook nog vermeld dat we de schimmel op cultuur kunnen laten zetten om zekerhied te krijgen.
Misschien moeten we dit eens overwegen.
Maar in elk geval lijkt het mij ook een aannemelijke uitleg.
Wat jullie?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Duidelijk verhaal en als ik zo terugdenk aan de reuzenzwam vellingen dan kan ik mij die verkleuringen wel herinneren.
Als jij er zo zeker van bent (naar mijn mening terecht) waarom zou je het hout dan nog op kweek zetten.
Post Reply