juglans

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
ozz
Nieuw
Nieuw

juglans

Post by ozz »

iemand ervaring met het grof snoeien van een walnoot?
heb een vraag van iemand om een juglans flink in te korten in verband met de nieuwbouw van een huis op een bestaand kavel met daarop de walnoot. Kroon is behoorlijk breed (ongeveer 8 m) maar komt bij het nieuw te bouwen huis tegen de gevel aan en zal daardoor zeker een meter of 2 a 3 ingekort moeten worden. uiteraard word er goed voor gezorgt dat er geen matriaal en machines de grond verdichten maar dit zal zeker invloed hebben op de kans van slagen door het inkorten.......
Nelis
Treehugger
Treehugger

Re: juglans

Post by Nelis »

idd geen goed plan om zwaar te snoeien.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Stel dat het snoeien al lukt, dan wat ga je over 5 jaar moet die takken doen....? Weer snoeien? :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

het beste is de boom te rooien en een nieuwe neer te zetten, met deze blijf je anders toch ellende houden
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
ozz
Nieuw
Nieuw

Post by ozz »

blijven snoeien is logisch, mensen hechten gewoon veel waarde aan de boom....als je nagaat hoelang het duurt voor je weer zo een walnoot heb van dat formaat kennen ze er waarschijnlijk pas weer met een rollator onder zitten
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Ik zou ook de boom vervangen, stel je zou 25 jaar lang om de 2 jaar de boom snoeien. Omdat hij tegen de gevel,blad in de goot, bruine kleur op de tegels, duiven poep op de tuinset/auto, zonlicht uit huis haald, voor vocht en schimmel in huis zorgt, etc blabla

Dan zou je met het bedrag wat het snoeiwerk aan de boom dan kost een prachtige mooie grotere boom kunnen plaatsen verder van de gevel!

En de optie verplanten?!
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

en de optie het huis ff een paar meter verder bouwen? :)
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Tamil wrote:stel je zou 25 jaar lang om de 2 jaar de boom snoeien.
Dit is toch de natte droom van elke boomverzorger. Geen snelle fix, een eenmalige actie, weg en nooit meer terugkomen.
Wat is er nou toch mooier dan te zien wat jou snoeiwerk voor invloed heeft op de boom en zijn omgeving. Contact met de klant en een langdurige relatie waar je op kan bouwen. Als ik het goed begrepen heb is het maar een boompje. 8 Meter kroondiameter is toch niet zo bijzonder. Hier is geen heftig snoeiwerk noodzakelijk als je hier een hanteerbare boom wilt laten staan.
ozz
Nieuw
Nieuw

Post by ozz »

ik snap dat iedereen hier suggesties probeert te geven, en dat waardeer ik ook wel, wat betreft verplaatsen ,nieuwe boom, etc.... al deze zijn ook al met de eigenaren besproken maar ze willen gewoon heel graag de boom behouden. De oorspronkelijke vraag was dus ook of er iemand ervaring heeft met het flink terug snoeien.......wat is daar van gekomen
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Heb er ervaring mee! voor mijn boomverzorging cariere. Met de ijzerzaag 30cm en met een giga lip trekken :? !

Al met al is t een mooi gat geworden waar eens een spreew in heeft gebroed de boom stond er 2 jaar geleden nog. Welleswaar niet meer zo happy als voor de ingreep, maar was er nog in levende lijve. Gaf enorm veel noten volgens mijn oud tante.

Dit was toen zo'n 14 jaar geleden!

Dus even een andere optie, Ross die dikke palen er af en geniet van de natuur!

Maar ben het met je eens eerst alle andere opties aan te dragen!

Succes.

"Contact met de klant en een langdurige relatie waar je op kan bouwen."
Mijn ervaring is toch dat veel huis eigenaren binnen 25 jaar weer verkassen om de volgende boom te laten verkrachten :wink: !

:wink: Ja ik heb t :idea: we gaan plastic bomen aanbieden net als kunstbloemmen met dat gaas, hoeven we alleen omhoog om al de takjes weer recht te buigen na een heftige storm :D :mrgreen:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ozz wrote:ik snap dat iedereen hier suggesties probeert te geven, en dat waardeer ik ook wel, wat betreft verplaatsen ,nieuwe boom, etc.... al deze zijn ook al met de eigenaren besproken maar ze willen gewoon heel graag de boom behouden. De oorspronkelijke vraag was dus ook of er iemand ervaring heeft met het flink terug snoeien.......wat is daar van gekomen
OZZ,

Ik denk dat je nu ondertussen wel begrepen hebt dat dit een forum is voor boomverzorgers die professioneel werkzaam zijn binnen de bomenwereld. Voor ons is dit forum een uitlaatklep van de dagelijkse beslommeringen en hier kunnen wij met onze collega's/vrienden babbelen.
Wij zitten echt niet te wachten op het zoveelste (jij bent echt niet de eerste) nieuwe forumlid dat zich heeft aangemeld om dan direct vakinhoudelijk vragen te gaan stellen.
Je zou kunnen beginnen met het jezelf voorstellen en mee te doen met ander posts. Voor vakinhoudelijke vragen kun je contact opnemen met een boomverzorger bij jou in de buurt.
ozz
Nieuw
Nieuw

Post by ozz »

voor alleen een uitlaatklep kom ik toch veel vakinhoudelijke dingen tegen,maar goed maakt niet uit...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ozz wrote:voor alleen een uitlaatklep kom ik toch veel vakinhoudelijke dingen tegen,maar goed maakt niet uit...
Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt ozz. Discussies als boomverzorgers onderling op hun 'eigen' forum kunnen heel lekker opluchten.
Geloof mij, iedereen is welkom, ook de boomeigenaren. Ik hoop alleen wel dat jullie je kunnen voorstellen dat het niet altijd even leuk is om 'te moeten antwoorden' op vragen over bomen waarvoor een boomdeskundige eigenlijk een bezoek moet brengen aan de locatie om een goed oordeel te vellen.
De zoveelste serie foto's waarbij een advies verwacht wordt waar je in de echte wereld vele honderden euries voor af mag rekenen gaan er dan een beetje uitzien als forumvervuiling waar wij niet echt op zitten te wachten.
Dat wij als collega's onderling hier veel vakinhoudelijk discussiëren is (lijkt mij) alleen maar goed voor het vak. Klanten die ons bellen voor een betaald advies zijn ook goed voor ons vak :wink:
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Kunnen jullie dat niet gewoon langskomen om hem gratis te snoeien?
jullie vinden klimmen toch leuk? mogen jullie inruil voor t snoeien in mijn boom klimmen!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

:lol:

ja klim er wel gratis in wel hoge voorrijkosten en materiaalkosten :twisted:
frits

Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Kan je klimmen dan? :wink:

haha grapje je weet toch :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Steven wrote:Kunnen jullie dat niet gewoon langskomen om hem gratis te snoeien?
jullie vinden klimmen toch leuk? mogen jullie inruil voor t snoeien in mijn boom klimmen!
Hé dat lijkt mij nou ook een leuk idee. Laten wij dat op onze vrije zaterdag of zondag doen :mrgreen: Neem je dan wel je schommelstoel mee?
Ach weet je wat? Laten wij het doen op een zaterdag ergens in oktober. Dan maken wij van de noot een plataan en zetten hem in het Groendomein 'Het Wasven'. En dan eens kijken met hoeveel man erin gehangen kan worden. Volgens mij dwaal (gelukkig) ik af.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

treespotter wrote: Volgens mij dwaal (gelukkig) ik af.

Lijkt me maar beter ook!

Biertje?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik "snoei" de boom wel gratis, hoor, maar dan neem ik wel AL het hout mee. :lol:

Wolter, leg eens uit hoe jij er een plataan van maakt, dan maak ik er eerst een eik van. Brandt beter...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

ken je die variateit niet Juglans regia pseudoplatanus var. querqus :lol:

benieuwd hoe dat er dan uit zou moeten zien :lol: ?
frits

treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Er moeten in ieder geval 80 boomverzorgers in hangen. Pas dan weet je zeker dat het om een Juglans regia pseudoplatanus var. querqus gaat.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

En als er 80 boomverzorgers in hebben gehangen hoef je 'm gelijk ook niet meer te snoeien.... :lol: :lol:

Maar de kosten voor de koffie en gebak van deze gratis actie zullen waarschijnlijk hoger uitvallen dan het klusje gewoonweg netjes door 1 klimmer te laten uitvoeren :mrgreen:

Kunnen we niet een keertje een KPB dagje besteden aan de toverkunsten van Wolter sr. en Wolter jr. die vanallerlei trucjes kennen om van noten platanen te maken :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by joren »

kan ik dan een paar van die juglus regia pseudoplatanus var. querqus krijgen en graag het patent er op
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Sorry Joren, dat patent is al vergeven aan Honda.

En Wouter, wat betreft dat toverkunstje kan ik je zeggen dat mij ooit maar heel even één trucje gelukt is (en hij is nu 11 jaar). :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

noem jij dat een trucje :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
Post Reply