weet iemand hoe da zit?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

weet iemand hoe da zit?

Post by dennis »

Heey luitjes,

Ik ben benadert door een klant om wat overhangende takken van de Ceder van de buurman te snoeien. Blijken ze al enige tijd over en weer te ruzien en brieven te schrijven met allerlei verwijzingen van WB artikelen. Mijn klant staat in zijn recht om enkele takjes van de Ceder in te korten. Naar mijn mening kunnen we dit ook vrij boomverantwoord uitvoeren. Punt is dat ik dit wil uitvoeren maar mag geen stap op de buurman z'n grond mag zetten. Kraan of hoogwerker is geen optie veel te ver.
Stijger opzetten gaat ook niet staan weer enkele schuurtjes.

Mag ik die boom gebruiken om een anker punt te instaleren? Dat kan ik dus nergens in ons wetboek opmaken,of zou ik dan strafbaar zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee? ik nie, normaal loop ik voor dit soort zaken weg,maar deze is wel grappig :D
ik klim liever ... dan werken
honda_power
Treehugger
Treehugger

Re: weet iemand hoe da zit?

Post by honda_power »

kan je er niet gewoon bij met de stokzaag?
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Niet mee bemoeien Dennis. Ik weet niet hoe druk jij het hebt, maar werk is niet altijd werk.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een buurman wel in zijn recht kan staan, maar het is nog steeds niet ZIJN boom. Wat je ook aan de boom doet het is nooit goed. Voor jou opdrachtgever is er te weinig af en voor de boomeigenaar is er veel te veel af.
Ga alleen in een boom hangen en snoeien als je opdracht hebt gekregen van de eigenaar. Als je dat niet doet dan zal je vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) ontzettend veel gezeik krijgen waar je niet op zit te wachten. De energie die er dan in is gaan zitten is het genot van een boom'hatende' buurman niet waard.
Kom je weer een keer in zo'n situatie dan zeg je heel resoluut tegen de buurman dat je de boom alleen maar gaat snoeien als je opdracht hebt gekregen van de EIGENAAR.

Heeft de buurman de boomeigenaar al aangeschreven met het verzoek de boom te snoeien? Heeft hierna de buurman de boomeigenaar al een redelijke termijn (6 weken) de gelegenheid gegeven om actie te ondernemen (dat wil nog niet zeggen dat de boom dan ook gesnoeid is)?

Jij mag de boom in alle redelijkheid inderdaad snoeien, maar de boomeigenaar mag jou de toegang weigeren om via zijn tuin of boom toegang tot de zaaglocatie te krijgen.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Precies Wolter,

Blijf er ver vandaan als je geen toestemming van de eigenaar hebt !!!
En ook al is je klant nog zo leuk, aardig of bijzonder. Niet doen dus !!

Ik ben er in het verleden ook al ingetrapt en heb van dat ene klusje meteen mijn lesje geleerd.
Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Misschien dat je het eerst aan den lijve zelf moet ondervinden, maar luister maar naar ons en laat het klusje lekker lopen.

succes ermee.

grtn w.
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

we hebben nog wel een beginnende boomverzorger die nu bij PF gaat werken misschien wil hij het wel van jou overnemen :lol:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Er zijn zoals W&W al aangeven, leukere klusjes te doen dan dit soort. Maarja, opdracht = opdracht, je moet een keer je auto afbetalen... :wink: Anderzijds is dit nooit werk waarmee je aan het eind van de dag tevreden naar het resultaat kijkt.

Je moet je er goed van verzekeren dat de opdrachtgever alle juridische stappen genomen heeft. Die toestemming is dan bijzaak, zeker als het om een paar takjes van een ceder gaat.

Ik zie het probleem van "op het erf komen" niet: je kan toch gewoon bij de buren een ladder tegen de boom zetten en de boom inklimmen? Je komt niet op het erf en een knappe buurman die je de boom uit krijgt. Al moet je het natuurlijk niet zover laten komen... :wink: Maar even voor de duidelijkheid, de buurman kan recht van overpad eisen (naar redelijkheid) om de werkzaamheden uit te voeren, en in de boom kllimmen is niet meer dan redelijk.

Oh, ja, dit soort werk gaat met een ander uurtarief dan normaal snoeien :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Dit karweitje brengt gewoon intressante weetjes met zich mee om wat van te leren dacht ik. Wordt zelfs benadert door de buren op m'n mail :? Aangezien het Helmond betreft weet ik het nog niet zo over de voortzetting van mijn werkzaamheden/dienst hierin.
Het gaat inderdaad om enkele takjes in de top, echt niet om de jackpot te scoren.

En uh Peter ,niet alles is wat het lijkt hoor, het is maar een cheap ass Fordje
:wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Dus als ik het goed heb, hangt de top van die ceder (alleen de top?) over het erf van je opdrachtgever? Gaat het om een kwestie van schaduw in verhouding met hoogte van de boom, of gaat het om de breedte van de onderste takken die je wat zou willen innemen?
Is belangrijk want in het eerste geval ga je hem toppen? Als dat zo is, en je kan het niet corrigeren met de breedte of je doet het slecht, dan adviseer ik sterk om dit door te spelen naar iemand die wat meer ervaring heeft....
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Bovendien is het volgens mij als buur (m/v) alleen toegestaan overhangende takken te 'snoien'...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Silversan wrote:de rechtbank nodigd dan drie mensen uit om offerte te maken, waartoe je verplicht bent
Waar wonen jullie? Dat klinkt niet echt als een vrij land.
Ik wil de zin van Paskal nog even benadrukken. Je hebt in de vrije staat der NEDERLANDEN alleen het recht om de zijtakken te snoeien. Als de top over de erfgrens groeit dan is dat 'vette pech' voor de eisende buurman.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Nee HO!!

Het gaat niet om toppen mensen. Ik ZIJ enkele takjes in de top. De zij-takken hebben ze inmiddels zelf gedaan met de stokzaag. Deze tot een meter of 5(niet slecht)
Echter het gaat om enkele takjes van niet meer dan polsdikte in de bovenste helft van de kroon.
Normaal zeg ik mijn klant dat ze er vrij weinig mee opschieten,omdat een vallend blaadje nooit recht naar beneden dwarelt.Maar door de wind word meegevoerd. Nu gaat het om een Ceder die alle regengootjes en het platdak doen bezaaien met naalden. Deze vallen dus wel veelal recht naar beneden. Het wegnemen van enkele takken(zo'n 6 tot 8 stuks van polsdikte)is hier dus wel een optie tot vermindering van de overlast.

Helemaal terzijde de uitvoering of mijn snoei ervaring vroeg ik me af hoe dat wettelijk in elkaar steekt
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

dennis wrote:Helemaal terzijde de uitvoering of mijn snoei ervaring vroeg ik me af hoe dat wettelijk in elkaar steekt
Nou dat weet je nu dus. Je moet komen opdraven als de rechter het zegt zodat je je kont vol lood kan laten blazen :lol:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ondanks ik hier helemaal niks wijzer van wordt,heb ik dus toch besloten mijn handen er van af te houden :P voel er dus niets voor om iets in mijn reet te krijgen en zeker niet voor die paar centen.
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Wijs besluit denk ik, laat een ander er maar zijn vingers aan branden, of erger...
Image
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

???

Ik geloof dat je van NEDERLANDSE collegas (of althans in Nederland woonachtig) toch een duidelijk beeld hebt gekregen... Je mag gewoon de boom in, omdat dat redelijkerwijs noodzakelijk is om het werk uit te voeren.
Voor ze zekerheid zou ik wel vooraf met de boze buur overleggen wanneer en wat er gaat gebeuren. Pas als deze boze buur laat blijken dat de luchtbuks (oh, Helmond: stengun) klaar staat, zou ik er vanaf stappen. Nu is nog een beetje vroeg.
Kom op joh! Effe doorzetten!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:Je mag gewoon de boom in, omdat dat redelijkerwijs noodzakelijk is om het werk uit te voeren.
Hoe kom je daar nou bij.
Het is alleen noodzakelijk wanneer je jezelf voor het karretje van de buurman wil laten spannen en wanneer je je niets, maar dan ook helemaal niets van de eigenaar van de boom wil aantrekken. Waar gaat de maatschappij naar toe wanneer je je laat overhalen voor dit soort zaken :roll: :cry:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Zeg peter,

ik heb het echt ontsetend druk, aangezien mierlo tegen helmond ligt.
Wil je het niet van me overnemen :lol: ?
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Jongens echt... je lacht niet meer als er een loodje van 5.5 mm in je bil geknald wordt. Of het de bedoeling was om te raken weet ik niet, maar een zekerheid is wel als dat de zilveren polsbandjes strak aangetrokken waren toen ze die vent kwamen halen...
Waarschijnlijk had die vent zelf niet eens het besef dat het er echt IN gaat in plaats van ertegen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

@ Pascal: Kom maar op hoor!

treespotter wrote: wanneer je je niets, maar dan ook helemaal niets van de eigenaar van de boom wil aantrekken.
Wie zegt dat ik niets van de eigenaar aantrek? Ik meen eerder al aangegeven te hebben:

"Je moet je er goed van verzekeren dat de opdrachtgever alle juridische stappen genomen heeft. Die toestemming is dan bijzaak, zeker als het om een paar takjes van een ceder gaat."
"Maar even voor de duidelijkheid, de buurman kan recht van overpad eisen (naar redelijkheid) om de werkzaamheden uit te voeren, en in de boom kllimmen is niet meer dan redelijk." En dat eisen is wel een vorm van overleg... :lol:

Ik heb in Geldrop een zaak meegemaakt die tot meerdere keren in Den Bosch voorkwam, en die ik na uitspraak heb uitgevoerd met een topanker in de (beide) bomen van de buren. Geen buurman te bekennen, dus ook geen loden propjes. :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Als de eigenaar de boom niet wil snoeien en jij gaat er toch in klooien, hoe noem jij dat dan? Ik noem dat dan "je niets aantrekken van de buurman". Daar zit toch geen enkele juridische dubbele bodem in of wel? Het gaat niet altijd om recht krijgen of hebben. Boom niet van jou? Afblijven!
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

tja kim, die man had mss niet begrepen op die rare trekvogel in die boom...
:lol: :wink:
Post Reply