Beste, ik volg de opleiding houttechnieken in het VTI en ik heb een opdracht waarbij ik 17 vragen over Ceder moet opzoeken.
Maar ik vind er maar 3 niet! Ik heb al heel het internet en de bib afgespeurd maar ik kan het antwoord maar niet vinden, daarom hoopte ik dat iemand me hier kon helpen.
mijn vragen zijn :
- zijn er specifieke inhoudsstoffen aanwezig in ceder?
- Is ceder te groeperen bij de spinthoutbomen
- thyllen? ( zo staat de vraag vermeld ik neem aan dat er gevraagd word of er thyllen aanwezig zijn en zo ja hoeveel, waarom, ...)
Mvg
Hulp nodig : Ceder!
Re: Hulp nodig : Ceder!
Heey,
Deze vragen duiden denk ik alle 3 op hetzelfde antwoord nml. Harsen
Naald bomen onderscheiden zich van spinthout bomen, omdat zij deze kernhout conserveren met hars i.p.v. thyllen.
Gebruik mijn antwoord niet als info bron en check dit zeker even na.
Wat is dat voor opleiding trouwens?
Deze vragen duiden denk ik alle 3 op hetzelfde antwoord nml. Harsen
Naald bomen onderscheiden zich van spinthout bomen, omdat zij deze kernhout conserveren met hars i.p.v. thyllen.
Gebruik mijn antwoord niet als info bron en check dit zeker even na.

Wat is dat voor opleiding trouwens?
ik klim liever ... dan werken
Dankje,
houttechnieken is houtbewerking maar dan technische opleiding in plaats van beroeps.
houttechnieken is houtbewerking maar dan technische opleiding in plaats van beroeps.
- callum-aan
- Treehugger
Spinthoutbomen zijn bomen waar het kernhout niet verkernd is. Dit komt voor bij loof EN naaldbomen. BV Eik, kers, grove den en larix zijn kernhout bomen. Berk, beuk en spar zijn voorbeelden van spinthout bomen.
* Een cedrus is volgens mij ook een spinthout boom. Maar dat weet ik niet zeker.
Thylen en gommen horen bij loofbomen en harsen bij naaldbomen.
Bij een beschadiging van een boom worden de houtvaten beschadigd. Hierdoor wordt zuurstof in de houtvaten gezogen door de onderdruk die daar heerst. De daar aanwezige parenchym cellen die ook beschadigd zijn reageren met de zuurstof en vormen in naaldbomen harsen die de houtvaten als het ware dicht stoppen. Dit proces is een chemisch proces en vindt plaats zonder dat de boom daar actief bij betrokken is. Dus ook als de boom in rust is in de winter.
Ook hier geldt net als bij Dennis. Misschien is mijn antwoord niet 100% correct of compleet. Aan de ander forum lezers om aanvullingen of verbeteringen aan te geven.
* Een cedrus is volgens mij ook een spinthout boom. Maar dat weet ik niet zeker.
Thylen en gommen horen bij loofbomen en harsen bij naaldbomen.
Bij een beschadiging van een boom worden de houtvaten beschadigd. Hierdoor wordt zuurstof in de houtvaten gezogen door de onderdruk die daar heerst. De daar aanwezige parenchym cellen die ook beschadigd zijn reageren met de zuurstof en vormen in naaldbomen harsen die de houtvaten als het ware dicht stoppen. Dit proces is een chemisch proces en vindt plaats zonder dat de boom daar actief bij betrokken is. Dus ook als de boom in rust is in de winter.
Ook hier geldt net als bij Dennis. Misschien is mijn antwoord niet 100% correct of compleet. Aan de ander forum lezers om aanvullingen of verbeteringen aan te geven.
Me transmitte sursum Caledoni!!
- callum-aan
- Treehugger
Gevonden:callum-aan wrote: * Een cedrus is volgens mij ook een spinthout boom. Maar dat weet ik niet zeker.
Toch een kernhoutboom.
Het spinthout is wit en smal, het kernhout is in het voorjaar licht en in het najaar warm bruin. Het hout is rechtdradig en matig fijn van nerf. Libanonceder ruikt naar wierook.
Die opleiding lijkt mij wel wat als ik tegen mijn oude dag zit(of gewoon versleten ben) lekker hout-bewerken die ik in mijn loopbaan verzamelt heb.
Veel plezier met de opleiding
ik klim liever ... dan werken
- callum-aan
- Treehugger
Dat jij een lange oude mag hebbendennis wrote:Die opleiding lijkt mij wel wat als ik tegen mijn oude dag zit(of gewoon versleten ben) lekker hout-bewerken die ik in mijn loopbaan verzamelt heb.

Paul
- treespotter
- Prinses Irene
Die opmerking klinkt nou net zo als van die mensen die zeggen "Goh, wat hebben jullie toch fijn werk. Lekker altijd buiten. Dat is toch fantastisch".dennis wrote:Die opleiding lijkt mij wel wat als ik tegen mijn oude dag zit(of gewoon versleten ben) lekker hout-bewerken die ik in mijn loopbaan verzamelt heb.
Volgens mij ging het hier om een theoretische leerweg en dat komt er waarschijnlijk op neer dat Lagastn nu meer hout ziet op dit forum dan dat hij in de rest van zijn carrière zal gaan tegenkomen