Na de bosvernietigende stormen van 1999, is Frankrijk wat anders naar hun bossen gaan kijken. Duizenden hectare zijn toen verloren gegaan en men heeft toen op ingenieuze wijze het gevallen hout weten te gebruiken. Gekapt mocht er nergens meer, de houtprijs ging omlaag en nieuwe aanplant werd gesubsidieerd.
Nu nog is er hout verkrijgbaar uit die periode en worden bossen beschermd.
Bomen mogen hun gang gaan zolang ze geen gevaar vormen voor mensen, telefoon- en electriciteitsleidingen. De bosbouw wordt streng gecontroleerd en niets wordt enkel voor financieel gewin gekapt. Een boom wordt alleen gesnoeid (niet ff gerooid) als er takken op de leidingen liggen of gevaarlijk worden voor een dakconstructie of weg.
De meest gekke vergoeiingen en vormen kom je dus tegen.
Als ik zeg dat ik arboriste ben, kijken de meeste mensen waterig uit de ogen. In een boom klimmen doet de achterbuurman ook en de plaatselijke hovenier met 1 jongen personeel.
Van een specifieke opleiding heeft men hier niet gehoord. Meestal gaat de boom eerst zelf liggen en dan komt de buurboer om er kachelhout van te zagen. Takjes gaan aan de kant van het perceel of de weg, lekker belangrijk, met een mistige ochtend gaat de fik erin. (Wat nou brandweer, larie)
De EDF of France Telecom komt nadien de boel repareren. De probleemgevallen worden op de franse slag soldaat gemaakt, wat hier nog vingers, handen en levens kost. Maar dat is toch altijd al zo geweest?? Dus waarom daar wat aan veranderen.
Ca Marche!!! Kortom, voor mij weinig werk, want ik ben een 'artisan' (vak'man') en die zijn gewoon te duur, toch die buurboer maar dan.
Bomen mogen hier nog boom zijn. Ze hoeven niet te wijken voor regels verzonnen door overijverige ambtenaren, rijtjeshuizen, een villa of zwembad en al helemaal niet voor andere achterlijke moderne verzinsels waarvan de mensen denken dat ze ze nodig hebben.
Ik wou dat ik een boom was op aveyronais grondgebied.... lekker rustig en nog wat te lachen ook!!
Tien
Boomverzorging Aveyron e.o. Frankrijk
- treespotter
- Prinses Irene
Re: Boomverzorging Aveyron e.o. Frankrijk
Zo te horen zit er niet echt een dikke boterham in Tien. Maar als dat betekend dat je op een lekkere stek zit waar je nog gewoon kan genieten van een 'rare' boom zonder te moeten denken aan de veiligheid van de omgeving, dan is dat ook zeker wat waard.
Ik houd niet zo van die spreekwoordelijke dikke boterham, dan was ik wel minister van Natuur & Milieu geworden hahaha.
Geef mij maar die zelfgeraapte noten en eikeltjes, of de miljarden kastanjes waar je echt dik van kunt worden. offuh die wilde kersjes die super smaken met wat appels uit die stokoude bomen midden in het bos.
De bosaardbeitjes zijn ook wel erg lekker en dat bronwater met wat wilde munt, mmmmm
Ik neem nog een slok lidl-cola en een handje chips uit zo'n plastic zak, dikke boterham, bah!
Geef mij maar die zelfgeraapte noten en eikeltjes, of de miljarden kastanjes waar je echt dik van kunt worden. offuh die wilde kersjes die super smaken met wat appels uit die stokoude bomen midden in het bos.
De bosaardbeitjes zijn ook wel erg lekker en dat bronwater met wat wilde munt, mmmmm
Ik neem nog een slok lidl-cola en een handje chips uit zo'n plastic zak, dikke boterham, bah!
Hey tien,
af en aan bevind ik me ook in Frankrijk. Ik moet wel zeggen dat ik belachelijk weinig echt grote bomen zie.
Maar waar ligt dat Aveyron nou precies en weet je nog wat franse boomgiganten. Voor een door treehugs georganiserde bomenreis France bijvoorbeeld?????
Viva la france viva la resistance

af en aan bevind ik me ook in Frankrijk. Ik moet wel zeggen dat ik belachelijk weinig echt grote bomen zie.
Maar waar ligt dat Aveyron nou precies en weet je nog wat franse boomgiganten. Voor een door treehugs georganiserde bomenreis France bijvoorbeeld?????

dat je met zoveel negatieve energie nog zo ver kan komen......
Oja, wolter
da zijn geen boterhammen hier maar meterlange baguettes!
da zijn geen boterhammen hier maar meterlange baguettes!
dat je met zoveel negatieve energie nog zo ver kan komen......
- treespotter
- Prinses Irene
En aangezien een Baguette vers ook erg lekker is zonder beleg...
[quote="Zjoske"]Hey tien,
De grote joekels zoals te vinden in echte oerbossen zijn schaars, dat klopt. Ook door die stormen 1999. De mooie exemplaren die Frankrijk rijk is staan veelal in moeilijk tot onmogelijk te bereiken plaatsen, in gorges dus ook vaak. De diepe kloven waar nog rivieren in stromen die zijn uitgesleten door de gletsjers. Oude gletsjer-gebieden dus, die zijn op geografische kaarten te vinden en voor zover ik frankrijk ken in het midden-oosten van het land.
Even wat links voor je: http://www.livescience.com/imageoftheda ... 70108.html http://www.burgundytoday.com/flora-faun ... eology.htm
De Morvan in de Bourgogne is heel mooi en oud, staat hier ook om bekend. Auvergne kent ook nog prachtige bosgebieden. In de Ain en Haute-Savoie is er ook nog een groot bosgebied met gorges, ziet er op de kaart groen en rustig uit. Deze departementen liggen midden-oosten tegen de grens aan. Arbres is bomen, ancien is oud, vooral veel googlen dus
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar wilde zeker een x een flinke bomentrip maken om mijn lievelingen te groeten die zich zo mooi hebben weten te verstoppen.
De grote joekels zoals te vinden in echte oerbossen zijn schaars, dat klopt. Ook door die stormen 1999. De mooie exemplaren die Frankrijk rijk is staan veelal in moeilijk tot onmogelijk te bereiken plaatsen, in gorges dus ook vaak. De diepe kloven waar nog rivieren in stromen die zijn uitgesleten door de gletsjers. Oude gletsjer-gebieden dus, die zijn op geografische kaarten te vinden en voor zover ik frankrijk ken in het midden-oosten van het land.
Even wat links voor je: http://www.livescience.com/imageoftheda ... 70108.html http://www.burgundytoday.com/flora-faun ... eology.htm
De Morvan in de Bourgogne is heel mooi en oud, staat hier ook om bekend. Auvergne kent ook nog prachtige bosgebieden. In de Ain en Haute-Savoie is er ook nog een groot bosgebied met gorges, ziet er op de kaart groen en rustig uit. Deze departementen liggen midden-oosten tegen de grens aan. Arbres is bomen, ancien is oud, vooral veel googlen dus