Joris wrote:leg je huwelijkslijst bij ... een klimmaterialenwinkel ?
dat is ook een goed plan heb ooit bij een klant zo de tuin aangelegd . ze hadden vooraf aan mij de materiaal en plantenlijst gevraagd . en ze hebben die als huwelijkslijst gelegd . en zijn tuin heeft hem zelf dus niet veel gekost
De grillon is alleen geschikt voor deze toepassingen als hij de zelfde hendel heeft als de grigri,
een grillon is een grigri zonder hendel en zonder veer in het klem systeem waardoor hij dus geen voor belasting nodig heeft om te pakken.
het inbouwen van een reddings systeem in een SRT setup is in mijn ogen onzin.
Over het algemeen wordt SRT alleen gebruikt als toegangs techniek.
dat wil zeggen dat er dus niet vanuit gewerkt word.
Steven wrote:De grillon is alleen geschikt voor deze toepassingen als hij de zelfde hendel heeft als de grigri,
een grillon is een grigri zonder hendel en zonder veer in het klem systeem waardoor hij dus geen voor belasting nodig heeft om te pakken.
De grillon heeft wel degelijk een hendel zie foto.
het inbouwen van een reddings systeem in een SRT setup is in mijn ogen onzin.
Over het algemeen wordt SRT alleen gebruikt als toegangs techniek.
dat wil zeggen dat er dus niet vanuit gewerkt word.
En als iemand tijdens het omhoog gaan nou een wespen of bijennest tegenkomt, een hartaanval, beroerte of weet ik wat krijgt? dan hoef je in ieder geval geen lastige reddingsacties op een SRT lijn uit te voeren. Dus dat reddings systeem heeft zeker zijn voordelen.En in IRATA zou zelfs een extra backup lijn verplicht zijn bij het omhoog gaan of werken.
Ja een grillon heeft een hendel.
standaard bij de Leeflijnen van petzl boven de 15 meter uit me hoofd.
de andere hebben geen hendel omdat het oorspronkelijk een positionerings apparaat is.
En ja het heeft zin om een reddingsmogelijkheid toe te passen op srt,
maar het is vaak zodanig materiaal intensief en constant onder spanning.
Meestal gebruik je SRT op langere ascents en ik heb geen 100 meter lijnen...
30 meter ankerpunt= min. 95 meter lijn
en een ankerpunt van 15 meter ga je geen 100 lijn in hangen... toch?
jongens ik ben dus helemaal een leek als het erop aan komt van reddingsacties.
en hoop dat ik nu niet rare dingen ga zeggen . maar ik klim omhoog en als ik bovenaan ben hang ik ofwel een werplijntje door een cambiumsaver ofwel gewoon direkt een klimlijntje dat dubbel tot beneden hangt . is dit niet gewoon het simpelste als het ooit tot een actie moet komen . waarom al die ingewikkelde apparaten en toestanden . of zie ik dat nu verkeerd
Steven wrote:Meestal gebruik je SRT op langere ascents en ik heb geen 100 meter lijnen...
30 meter ankerpunt= min. 95 meter lijn
en een ankerpunt van 15 meter ga je geen 100 lijn in hangen... toch?
Nee klopt, 50 meter zou dan voldoende zijn.
Maar je hebt een punt wat betreft de hoeveelheid materiaal dat je nodig hebt , maar neem ook maar dat om iemand van een volledig vrijhangende lijn (SRT of Footlock) af te halen geen makkelijke operatie is als er nog geen extra/rescue lijn in de boom hangt.
@ Bruno, meestal hangt er nog geen extra werplijn voor de rescue wanneer je SRT of Footlock gebruikt om voor het eerst in de boom te gaan.(bij mij tenminste niet)
Ik word ook altijd een beetje zenuwachtig als ik mensen in een sneltreinvaart op de wedstrijden allerlij ingewikkelde handelingen zie doen om snel boven te zijn!
Een footlock strop werkt ook primma, en anders jezelf maar als een gek omhoog knallen aan je eigen stropje, is nog het meest veilig!. Er heeft niemand verteld dat je niet helemaal uitgeput mag zijn als je het leven van je colega red!
liever uitgeput iemmand redden, dan fluitend in de knoop komen en te laat aankomen vind ik
EN als ik op een SRT lijn boven ben aangekomen, mag ik toch een ankerpunt maken op die lijn om daar van af te werken? Of mag ik daar alleen in stijgen? Anders zou dat best wel zinvol zijn om een systeem onder de boom aanlegen voor een evt. rescue.
Mijn collega-klimmer is opgestegen via SRT, klemmensetje hangt beneden aan de lijn klaar. Hij heeft zijn systeem ingebouwd en is lekker aan het werk, en dan gebeurt het: hij glijdt uit, grijpt mis en donderd met een klap tegen de stam aan, hij beweegt niet meer, op een paar stuipen na (overdrijven is ook een vak ). Dan spring ik als een idioot in mijn gordel, pik de stijgset aan m'n D-ring en ben in max. 3 minuten (incl gordel en noodlijn pakken) boven het slachtoffer uitgeklommen. Ik bouw snel (15 sec.) m'n noodlijn in (touwtas in de auto, kant en klaar met frictionsaver met biners en een pruis eraan) en daal voorzichtig af naar het slachtoffer (45 sec.). Slachtoffer koppelen, handzaag weg en evt. lijn kappen (1 min.) en afdalen (2 min.). Heeft u thuis meegeschreven? Totaal 6 minuten! Maar dan hangt hij bijna bij de stam, dus het kan wat uitlopen... Dan ben je sneller beneden dan dat de ambulance arriveert.
mooie stelling dennis, de ambulanciers kunnen dan direct aan hun job beginnen. Maar die minuten tellen dat is toch afhankelijk van elke situatie apart, je moet trouwens ook nog die ambulance bellen, of doe je dat onderweg naar boven? ik denk dat je sneller tegen de 10 minuten aanzit dan je denkt.
Hopelijk is het iets dat we geen van allen zullen moeten doen, want rescue betekent toch steeds dat er weer iemand slachtoffer is ook. Het is belangrijk dat we het kunnen maar nog belangrijker dat we het kunnen vermijden
Joris wrote:
Hopelijk is het iets dat we geen van allen zullen moeten doen, want rescue betekent toch steeds dat er weer iemand slachtoffer is ook. Het is belangrijk dat we het kunnen maar nog belangrijker dat we het kunnen vermijden
Helemaal gelijk in Joris!
En natuurlijk is het in elke situatie anders, maar het gaat er uiteindelijk wel om dat je het slachtoffer zo snel mogelijk beneden hebt. En als er dan al een lijn kant en klaar hangt scheelt dat toch weer essentiële minuten. Ik vind het van dusdanig belang dat we het kunnen dat wij het regelmatig trainen, zeker één keer per maand. Gewoon tegen etenstijd een brul naar beneden dat je slachtoffer bent en dat je gered wil worden, het geheel hoeft (mag) uiteindelijk niet meer dan 15 min. in beslag nemen...
Lang geleden hadden we een themadag over reddingen. De "spreker" was een trainer van ambulancepersoneel. Zijn stelling was juist: doe zoveel mogelijk op locatie, en dat is IN de boom. Allerlei nood-verbanden en zo zijn prima in de boom uit te voeren.
Misschien kan Wolter hier wat zinnigs over zeggen...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Zo snel mogelijk handelen. Zorg ervoor dat het slachtoffer snel op de grond is. Ga in de boom vooral geen eerste hulp toepassen tenzij het een slagaderlijke bloeding of botbreuk is. Als er iets is misgegaan in de boom dan is de kans groot dat het met de klimmer in de boom snel achteruit gaat. Als je echt levensreddend moet handelen dan kan dat niet IN de boom.
Maar denk niet altijd aan een redding van een ander. Ga er vanuit dat het jou ook kan overkomen. Gaat het mis? Kijk dan of je lijn nog heel is en laat ja als een zoutzak naar beneden vliegen. Ga niet zitten wachten tot je maatje komt.
Er zijn prachtige systemen om de boom in te komen, maar de meest belangrijke reddingsmiddelen zijn die materialen waar je op dat moment in hangt. Zorg dat je zonder al te veel handelingen direct en in één beweging helemaal naar beneden kan afdalen.
Het klinkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar zorg als klimmer en als grondman dat de klimlijn 'vrij' is en gebruik een klimlijn die lang genoeg is voor een directe afdaling.
treespotter wrote:zorg als klimmer en als grondman dat de klimlijn 'vrij' is en gebruik een klimlijn die lang genoeg is voor een directe afdaling.
Juist!! En zo zag ik vorig jaar een klimmer met telekraan een aantal populieren van 25m+ slopen met een klimlijntje van 30m. Toen ik vroeg hoe hij dacht beneden te komen als het fout ging antwoordde hij: "Dan komen ze maar met de haak naar me toe." Maar ja, als die aan een flinke tak vast zit gaat dat nie lukken nie...
Oja, nog wat: tegen het doorschieten van het eind van zijn (veel te korte) klimlijn had hij een dikke spijker door het eind geslagen
En ook geen korte zekeringen mee, alleen de twee uiteinden van zijn 30m lijntje...
paskal wrote:Oja, nog wat: tegen het doorschieten van het eind van zijn (veel te korte) klimlijn had hij een dikke spijker door het eind geslagen
En ook geen korte zekeringen mee, alleen de twee uiteinden van zijn 30m lijntje...
Ik begrijp de opzet van je verhaal, maar begrijp niet je voorbeeld
ik moet zeggen ik volg deze topic al een tijdje maar zie dus echt geen eensgezindheid in het reddingsklimmen . iedereen vind en doet het anders . vraag me af wat van al deze verhalen nu echt in praktijk toegepast worden . en welke systemen er echt zijn als er echt iets gebeurt .
denk nog steeds als ik mijn werplijn er in gooi voor men klimlijn dat ik gewoon naar boven klim en een cambiumsaver plaats met touw door dan kan mijn grond man kiezen of hij srt of drt omhoog komt . kan me eigenlijk niet schelen dat hij maar gewoon maakt dat hij snel boven is om te helpen .
boomverzorgingbruno wrote:ik moet zeggen ik volg deze topic al een tijdje maar zie dus echt geen eensgezindheid in het reddingsklimmen . iedereen vind en doet het anders
En dat verbaast jou? Heb jij wel eens een eensgezinde club eigenwijze boomverzorgers gezien?