download synbiosys
daar kun je de soort zoeken, en de ellenberg cijfers bekijken bij de ecologie.
hier staat ook de zoutverdraagzaamheid bij, dit is dan wel een standplaatsfactor dus dicht bij de zee is meer zout, verder het binnenland in minder zout
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Even een kleine observatie. Ondanks de enorme overvloed aan zout van afgelopen winter heb ik eigenlijk geen verminderde conditie/groei in de laanbomen waar kunnen nemen bij ons in de buurt. Iets waar ik een enorm hard hoofd in had aan het eind van die afgelopen winter.
treespotter wrote:Even een kleine observatie. Ondanks de enorme overvloed aan zout van afgelopen winter heb ik eigenlijk geen verminderde conditie/groei in de laanbomen waar kunnen nemen bij ons in de buurt. Iets waar ik een enorm hard hoofd in had aan het eind van die afgelopen winter.
ja dat is nu iets wat ik aant uitzoeken ben hoe dat het komt dat sommige bomen wel en andere niet aangetast worden en wat de schade is dan
Het viel me op dat er in het voorjaar erg veel bomen niet uitgelopen waren, maar had daar voorgaande jaren eigenlijk niet op gelet om zeker te weten of het extreem was. Maar nu je er over begint...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
hier in de noorkop valt het wel mee niet echt zoutschade gezien wel in schagen 90% van rosa teh fairy uitgevallen die konden niet zo best tegen strooizout
frits
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
komt ie weer met zijn boek....
In het Stadsbomen Vademecum / 3c Ziekten en aantastingen staat dat zoutschade zichtbaar is door bladverkleuring (aan de rand) en verwelking en opkrullen van het blad. Deze verschijnselen zijn weliswaar niet specifiek voor zoutschade, maar de standplaats vd boom in combinatie met de verschijnselen kunnen wel een indicatie geven. Een chemische bladanalyse kan uitsluitsel geven
Volgens mij is dus sowieso alleen met een waarneming niet met zekerheid vast te stellen, of het zoutschade is.
Heb nu een onderzoek gedaan naar een Paardenkastanje / Aesculus Hipocastanum. daarvan is al het blad al bruin verkleurd en licht verwelkd door de paardenkastanjemineermot. De boom staat zowat op de weg (direct er langs). Maar ja....aantasting door zoutschade ???
an sich goeie boeken toch ?! Ik moest toch volgens jou nog maar eens zien dat ik die opleiding ga terugverdienen....
Ik denk dat ik , zoals Juup dat zegt, ga werken als boomconsultant. Gewoon 'wijsheden' uit boeken prediken
en een stukje uit het technisch vademecum:
• Gebrek of overmaat aan mineralen Gebreks- en overmaatziekten ontstaan door een tekort of een overmaat in het aanbod of de opname van mineralen. De symptomen zijn vergelende bladeren door een verstoorde chlorofylsynthese en eventueel dode bladranden of plekken, vervroegde bladval en zelfs dode takken. De patronen van de verschijnselen op het blad zijn doorgaans uniform en symmetrischer dan bij infectieziekten. De herkenning van een mineralengebrek of -overmaat is vaak moeilijk, vooral wanneer ze voorkomt in combinatie met symptomen van zoutschade of een infectieziekte. Een blad- analyse in een laboratorium kan uitsluitsel geven.
Een overmaat aan chloride door het gebruik van strooizouten is een veelvoorkomend probleem bij veel straatbomen. In grote lijnen verstoort chloride de opname van andere ionen, zorgt het voor een af- name van de groei en worden de bladeren aangetast. In extreme gevallen kan de boom zelfs afsterven. De symptomen van strooizoutschade lijken op droogte, kaliumgebrek (het gebruik van keukenzout, natriumchloride, als strooizout veroorzaakt naast een overmaat aan chloride ook kaliumgebrek) of een vroege intrede van de herfstkleuren. Omdat strooizouten accumuleren in de wortelzone kan strooi- zoutschade aanslepen tot relatief lang na het gebruik (5-6 jaar).
Ik heb een tijdje geleden stage gelopen bij de bomenploeg van de gemeente Apeldoorn. Daar waren ze vorig jaar ook bezig met een onderzoek naar zoutschade bij bomen (volgens mij met name zomereiken die in boombunkers staan). Heeft ook nog wel een stukje over gestaan in tuin en landschap.
Je zou voor de grap eens contact op moeten nemen met Anton Dekker of Henk Pannekoek. Misschien dat 1 van hun nog wat meer weet te vertellen.
roelce wrote:voor mijn studies ben ik nu op zoek naar informatie over alles wat over de invloed van zout op bomen gaat
dit mag alle info zijn zowel ganse curcussen zijn of tekenig of ander mensen die er iets van afweten
Wie zegt dat dat onderzoek relevant moet zijn met 'normale groeiplaatsen'. In Apeldoorn worden er veel bomen boombunkers geplaatst, dus een onderzoek naar het effect van zout in die boombunkers is heel relevant voor hun.
Ja, sorry daar heb je helemaal gelijk in.
Al moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk boombunkers niet zie als een duurzame oplossing, maar meer als een speeltje van een bomenbedrijf dat een gemeenteman zo gek heeft gekregen om veel geld uit te geven. Dus om dan ook de burgers van de gemeente een onderzoek naar strooizout door de strot te drukken...