zout en bomen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
roelce
Treehugger
Treehugger

zout en bomen

Post by roelce »

nu dat de winter weer stilaan zijn intrede maakt in het land en er dus binnekort ook weer gstrooid gaat worden op de wegen.

voor mijn studies ben ik nu op zoek naar informatie over alles wat over de invloed van zout op bomen gaat

dit mag alle info zijn zowel ganse curcussen zijn of tekenig of ander mensen die er iets van afweten :lol:

doe maar een pm'tje of zwier het maar op het forum

als je wilt kan ik als het eindwerk af is kan ik dit doorsturen naar u en mss leer ga ook nog iets bij :D :D nooit te oud om te leren

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
Thijs
Moderator
Moderator

Re: zout en bomen

Post by Thijs »

beuk en zout is niet zo geweldig!

deel1 van de cursus :wink:
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

download synbiosys
daar kun je de soort zoeken, en de ellenberg cijfers bekijken bij de ecologie.
hier staat ook de zoutverdraagzaamheid bij, dit is dan wel een standplaatsfactor dus dicht bij de zee is meer zout, verder het binnenland in minder zout
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Even een kleine observatie. Ondanks de enorme overvloed aan zout van afgelopen winter heb ik eigenlijk geen verminderde conditie/groei in de laanbomen waar kunnen nemen bij ons in de buurt. Iets waar ik een enorm hard hoofd in had aan het eind van die afgelopen winter.
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

treespotter wrote:Even een kleine observatie. Ondanks de enorme overvloed aan zout van afgelopen winter heb ik eigenlijk geen verminderde conditie/groei in de laanbomen waar kunnen nemen bij ons in de buurt. Iets waar ik een enorm hard hoofd in had aan het eind van die afgelopen winter.
ja dat is nu iets wat ik aant uitzoeken ben hoe dat het komt dat sommige bomen wel en andere niet aangetast worden en wat de schade is dan
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Even een kleine observatie.
Het viel me op dat er in het voorjaar erg veel bomen niet uitgelopen waren, maar had daar voorgaande jaren eigenlijk niet op gelet om zeker te weten of het extreem was. Maar nu je er over begint... :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wanneer zijn die bomen dan wel uitgelopen Pietje. Of bedoel jij dat er heel veel uitval was.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Yep, uitval, ook van oudere bomen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

hier in de noorkop valt het wel mee niet echt zoutschade gezien wel in schagen 90% van rosa teh fairy uitgevallen die konden niet zo best tegen strooizout
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

idd ganse bomen die uitvallen kan door zout zijn maar kunnen ook andere dingen zijn
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

hoor vandaag dat die zoutschade zelfs pas na 5 jaar kan doorbreken of optreden .
laat een oen niet zomaar doen !
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

komt ie weer met zijn boek....
In het Stadsbomen Vademecum / 3c Ziekten en aantastingen
staat dat zoutschade zichtbaar is door bladverkleuring (aan de rand) en verwelking en opkrullen van het blad. Deze verschijnselen zijn weliswaar niet specifiek voor zoutschade, maar de standplaats vd boom in combinatie met de verschijnselen kunnen wel een indicatie geven. Een chemische bladanalyse kan uitsluitsel geven :!:
Volgens mij is dus sowieso alleen met een waarneming niet met zekerheid vast te stellen, of het zoutschade is.
Heb nu een onderzoek gedaan naar een Paardenkastanje / Aesculus Hipocastanum. daarvan is al het blad al bruin verkleurd en licht verwelkd door de paardenkastanjemineermot. De boom staat zowat op de weg (direct er langs). Maar ja....aantasting door zoutschade ???
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

@ ludo ja die stadsvandemecums zijn betaalt he dus kan je ze maar lezen he . :lol: :lol:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

He Bruno
lees jij ze ?

an sich goeie boeken toch ?! Ik moest toch volgens jou nog maar eens zien dat ik die opleiding ga terugverdienen....
Ik denk dat ik , zoals Juup dat zegt, ga werken als boomconsultant. Gewoon 'wijsheden' uit boeken prediken :wink:
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

en een stukje uit het technisch vademecum:
• Gebrek of overmaat aan mineralen Gebreks- en overmaatziekten ontstaan door een tekort of een overmaat in het aanbod of de opname van mineralen. De symptomen zijn vergelende bladeren door een verstoorde chlorofylsynthese en eventueel dode bladranden of plekken, vervroegde bladval en zelfs dode takken. De patronen van de verschijnselen op het blad zijn doorgaans uniform en symmetrischer dan bij infectieziekten. De herkenning van een mineralengebrek of -overmaat is vaak moeilijk, vooral wanneer ze voorkomt in combinatie met symptomen van zoutschade of een infectieziekte. Een blad- analyse in een laboratorium kan uitsluitsel geven.

Een overmaat aan chloride door het gebruik van strooizouten is een veelvoorkomend probleem bij veel straatbomen. In grote lijnen verstoort chloride de opname van andere ionen, zorgt het voor een af- name van de groei en worden de bladeren aangetast. In extreme gevallen kan de boom zelfs afsterven. De symptomen van strooizoutschade lijken op droogte, kaliumgebrek (het gebruik van keukenzout, natriumchloride, als strooizout veroorzaakt naast een overmaat aan chloride ook kaliumgebrek) of een vroege intrede van de herfstkleuren. Omdat strooizouten accumuleren in de wortelzone kan strooi- zoutschade aanslepen tot relatief lang na het gebruik (5-6 jaar).
Kristian E
Nieuw
Nieuw

Post by Kristian E »

Ik heb een tijdje geleden stage gelopen bij de bomenploeg van de gemeente Apeldoorn. Daar waren ze vorig jaar ook bezig met een onderzoek naar zoutschade bij bomen (volgens mij met name zomereiken die in boombunkers staan). Heeft ook nog wel een stukje over gestaan in tuin en landschap.

Je zou voor de grap eens contact op moeten nemen met Anton Dekker of Henk Pannekoek. Misschien dat 1 van hun nog wat meer weet te vertellen.
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Boombunkers zijn toch geen 'natuurlijke leefomgeving' van bomen? Hoe kunnen die ervaringen dan relevant zijn aan de werkelijke wereld. :roll:
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

ik zal er eens contact mee opnemen

bedankt roel
Kristian E
Nieuw
Nieuw

Post by Kristian E »

waarom zou het relevant moeten zijn?
roelce wrote:voor mijn studies ben ik nu op zoek naar informatie over alles wat over de invloed van zout op bomen gaat

dit mag alle info zijn zowel ganse curcussen zijn of tekenig of ander mensen die er iets van afweten :lol:
Wie zegt dat dat onderzoek relevant moet zijn met 'normale groeiplaatsen'. In Apeldoorn worden er veel bomen boombunkers geplaatst, dus een onderzoek naar het effect van zout in die boombunkers is heel relevant voor hun. :roll: :wink:
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja, sorry daar heb je helemaal gelijk in.
Al moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk boombunkers niet zie als een duurzame oplossing, maar meer als een speeltje van een bomenbedrijf dat een gemeenteman zo gek heeft gekregen om veel geld uit te geven. Dus om dan ook de burgers van de gemeente een onderzoek naar strooizout door de strot te drukken... :roll:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ze kunnen misschien onderaan in die boombunkers het zout opvangen en weer gebruiken ???? :roll:
Post Reply