Hakselaar

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Hakselaar

Post by treespotter »

Frederik wrote:Heb vandaag een 'weibang wb80 gekocht, 2500 (incl. btw en excl 10% korting) euro voor een 9.5 pk kawasaki motor, dubbel omkeerbare messen en 30 klepels. goed voor takken tot 75 mm...
:lol: Was ik er toch bijna ingetrapt. :mrgreen: Je bent echt te vroeg 1 april duurt nog even.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

weibang, jijbang en zijbang en ikbenerbangvoordathetniksis
- climb fast, move slow -
John GZ3500
Nieuw
Nieuw

Post by John GZ3500 »

Weibang is Chinese makelaardij. Ik heb er gazonmaaiers van gezien en die zien er wel redelijk uit. Ik zou het alleen niet professioneel gaan gebruiken.............. Voor incidenteel particulier gebruik dus.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:weibang, jijbang en zijbang en ikbenerbangvoordathetniksis
airbag :wink:

soms vraag ik me toch af waarom mensen raad vragen .
hoe gaat het gezegde weeral over wat baat kaars en bril als de uil niet ziene wil
laat een oen niet zomaar doen !
bigbird
Treehugger
Treehugger

Post by bigbird »

voor dat geld kom je toch al aardig in de buurt bij eliet als ik mij niet vergis.
heb zelf een super prof prijs wil ik niet eens meer weten,
ding werkt perfect dus waarom dan gaan nadenken over de prijs.
heb ook al zo'n gazon maaier bij me buren zien komen maar ook heel erg snel weer zien gaan.
nu weet ik niet wat daadwerkelijk de kwaliteit van die dingen is, maar hoop van harte dat jij er tevreden mee bent en er lang plezier van mag hebben.
en wat een ander zegt gewoon lekker langs je heen laten gaan

mvg
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hou in ieder geval de garantietermijn goed in de gaten.
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

-WOUTER- wrote:Beste advies dat ik kan geven is om voor deze 1 keer per week van een collega hovenier of boomverzorger in te huren of deze personen met snipperaar in te huren voor die dag. Dan kun je rustig gaan sparen voor een echte snipperaar en krijg je niet zo'n machine waarvan je van iedere euro die eraan besteedt is spijt hebt.
Helemaal eens met bovenstaande. Ik had ook weinig geld en begon met kijken naar een tweedehandsje, als je ze al kunt vinden, dan koop je al snel de problemen van een ander. Toen gekeken naar een 13 pk nieuwe GMT van € 2950,- maar dan sta je nog te prutsen werd me snel duidelijk, want 13 pk is echt veel te weinig als je een beetje serieus werk wil verzetten en de constructie van gmt was mij te fragiel. Maargoed, mijn eis is dan ook dat ik er een 10cm dikke 7 meter lange tak van een Italiaanse populier in 1 keer in kan steken. :-)

Uit mijn gebruikerservaring kan ik je vertellen dat je er heel verstandig aan doet een minimaal 18pk hakselaar te kopen, elektrisch startend. Van een 14pk Rajo krijg je spijt als je ziet hoeveel meer capaciteit je erbij krijgt met een 18pk motor, dat verdien je in no-time terug. Vooral coniferen snipperen kost enorm veel kracht waardoor je toeren snel terug lopen als je er veel doorheen jaagt.
Ik moet er wel bij zeggen dat vroeger het prijsverschil tussen 14, 16 en 18 pk steeds slechts 300 euro was, dat is minder dan het verschil nu is. Ik heb een hand gestartte 18pk Rajo, maar spijt dat ik niet een beetje meer heb betaald voor een elektrische. Dat aantrekken met koordje van een 18pk wordt je heel snel beu en is best zwaar als je al de hele dag aan het werk bent, bovendien gaat je motor vermoedelijk moeilijker starten als hij op leeftijd raakt. Kortom, die elektrische starter verdien je ook terug, in tijd, gemak en brandstof omdat je 'm sneller stil zet.
Dan 18pk Rajo of 18pk Jobeau? Beiden zijn even goed als je het mij vraagt.

Ik heb voor de Rajo gekozen omdat je die in 5 minuten uit elkaar kunt schroeven en zo door smalle gangetjes of een deurtje van 55cm kunt krijgen, of van stijle trapjes af. Zo hebben we dat gedaan toen we een Italiaanse populier hebben ontmanteld in een achtertuin zonder achteringang in Rotterdam-Zuid: peppel in achtertuin klein gesnipperd en snippers uitgestrooid. (stam ging in de kachel).

De Jobeau rijdt op 4 wieltjes, wat weer wat makkelijker voortduwt dan de tweewielige Rajo.
Wel heb ik bij mijn Rajo het uitklapbare trechter verlengstuk verwijderd. Deze maakte de invoerhoogte onnodig hoog en is af fabriek slechts gemonteerd om een bepaald veiligheidskeurmerk voor een bepaald land te krijgen.

Demonteren, slijpen en hermonteren van de messen kost mij ca een uur bij de Rajo, ik weet niet hoeveel tijd dat kost bij de Jobeau, maar ik denk ongeveer evenveel. Ik slijp mijn messen ongeveer om de 2 a 3 dagen snipperen. Scherpe messen is belangrijk, scheelt je enorm veel tijd.
Image
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

ik kan enkel zeggen dat ik hoop dat jullie er naast zitten... :)

Ik zal men bevindingen nog weel posten, zaterdag ga ik er een flinke hoop carpinus takken met verhakselen dus we zullen zien!

in ieder geval, bedankt voor jullie raad.
als reactie op sommigen, een raad die niet in de wind geslagen is maar deze hakselaar leek mij gwn momenteel het beste..

wie niet waagt niet wint!
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by justwork »

kijk hier es..

http://www.youtube.com/watch?v=087sNhPuOUw

je moet klein beginnen om groot te eindigen ;)
Volg de weg van de minste weerstand.........
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

En wie weet ben je binnen een paar jaartjes met deze machine aan't werk... wie zeurt er dan over een PK'tje meer of minder :mrgreen:

http://youtu.be/9E4jgyuDJsw
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

:shock: Voor de brandstof die die machine er per dag doorheen rochelt moet ik bijna vier dagen werken. Dan blijf ik toch liever met mijn TV150 doorpruttelen.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

treespotter wrote::shock: Voor de brandstof die die machine er per dag doorheen rochelt moet ik bijna vier dagen werken. Dan blijf ik toch liever met mijn TV150 doorpruttelen.
ja wolter maar wij kunnen onze tv 150 ook niet vullen met een sorteergrijper he .
:roll:
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

treespotter wrote::shock: Voor de brandstof die die machine er per dag doorheen rochelt moet ik bijna vier dagen werken. Dan blijf ik toch liever met mijn TV150 doorpruttelen.
Als ik me het goed herinner zuipt ie ruim 250 liter per uur, maar op minder dan 10 minuutjes is een vrachtwagen van 50m² tot de nok gevuld met snippers.

Niet echt een machine die wij snel zullen gebruiken :lol: maar toch mooi om te zien werken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pardon???? 250 liter per uur?
Wij hebben ooit een themadag gehad bij Van Iersel en daar stond een machine te brullen die 1000 liter per dag nipt. Dan is dat andere ding echt een enorme bullebak.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

He maar het licht er natuurlijk ook aan hoeveel je aan t snipperen bent! mijn nieuwe 18pk r-go snippert iets meer dan 2 liter per uur! Is ook best veel vergeleken met 800 pk of hoe sterk zo'n ding ook mag zijn!
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Tamil wrote:He maar het licht er natuurlijk ook aan hoeveel je aan t snipperen bent! mijn nieuwe 18pk r-go snippert iets meer dan 2 liter per uur! Is ook best veel vergeleken met 800 pk of hoe sterk zo'n ding ook mag zijn!
waarschijnlijk is een kleine net zo efficient met brandstof als zon brullerd
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

Kortelings moeten we een "bosje" van 1,7ha weghalen, wortels inclusief!
30 tonskraantje met bomenklem om alles weg te halen, stammen op 3mt voor houtindustrie of om pellets van te maken en al de rest de tub in en rechtstreeks in vrachtwagens afvoeren. De klus moet in één week geklaart zijn!

Ik probeer even een filmpje te maken en informeer jullie over de technische kant van zo een tub... verbruik, snippers/uur, enz...

Zo een bosfrees zoals op het laatste filmpje gaat echt super, maar vergeet niet dat die machine makkelijk 500lt mazout slikt op één dag. De 120 widia-messen werken super, maar bij contact met rotsblokken lopen de kosten heel hoog op. Daarom dat het gebruik zo duur is.
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Tip: Als je toe bent aan een opvolger van je weibang: regel een stapel coniferen en een berg robinia takken en laat een demo doen door de merken van je voorkeur.

Ze komen gratis langs.
Image
ERA
Treehugger
Treehugger

Post by ERA »

Ben ik toch maar wat blij met mijn vermeer!
planken zagen ERA vragen!
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Peterke wrote:Kortelings moeten we een "bosje" van 1,7ha weghalen, wortels inclusief!
30 tonskraantje met bomenklem om alles weg te halen, stammen op 3mt voor houtindustrie of om pellets van te maken en al de rest de tub in en rechtstreeks in vrachtwagens afvoeren. De klus moet in één week geklaart zijn!

Ik probeer even een filmpje te maken en informeer jullie over de technische kant van zo een tub... verbruik, snippers/uur, enz...

Zo een bosfrees zoals op het laatste filmpje gaat echt super, maar vergeet niet dat die machine makkelijk 500lt mazout slikt op één dag. De 120 widia-messen werken super, maar bij contact met rotsblokken lopen de kosten heel hoog op. Daarom dat het gebruik zo duur is.
in nederland zijn de bosklepelaars ongeveer 125 euro per uur
dit is dan wel op basis van een fendt 930 vario met 300 pk
marijn
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by marijn »

mijn machine tw190 turbo
timberwolf 4 cil kubota diesel ,no stress,invoer 20 cm
1,5 liter per uur

past achter iedere auto
moord machine
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Frederik,

we zijn benieuwd naar het verslag van hoe de Weibang het deed vandaag?
Image
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

MAL wrote:Frederik,

:roll: niet of toch wel :?:
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

boomverzorgingbruno wrote:
MAL wrote:Frederik,

:roll: niet of toch wel :?:
ja natuurlijk ben ik benieuwd.
Image
Post Reply