-WOUTER- wrote:Beste advies dat ik kan geven is om voor deze 1 keer per week van een collega hovenier of boomverzorger in te huren of deze personen met snipperaar in te huren voor die dag. Dan kun je rustig gaan sparen voor een echte snipperaar en krijg je niet zo'n machine waarvan je van iedere euro die eraan besteedt is spijt hebt.
Helemaal eens met bovenstaande. Ik had ook weinig geld en begon met kijken naar een tweedehandsje, als je ze al kunt vinden, dan koop je al snel de problemen van een ander. Toen gekeken naar een 13 pk nieuwe GMT van € 2950,- maar dan sta je nog te prutsen werd me snel duidelijk, want 13 pk is echt veel te weinig als je een beetje serieus werk wil verzetten en de constructie van gmt was mij te fragiel. Maargoed, mijn eis is dan ook dat ik er een 10cm dikke 7 meter lange tak van een Italiaanse populier in 1 keer in kan steken.
Uit mijn gebruikerservaring kan ik je vertellen dat je er heel verstandig aan doet een minimaal 18pk hakselaar te kopen, elektrisch startend. Van een 14pk Rajo krijg je spijt als je ziet hoeveel meer capaciteit je erbij krijgt met een 18pk motor, dat verdien je in no-time terug. Vooral coniferen snipperen kost enorm veel kracht waardoor je toeren snel terug lopen als je er veel doorheen jaagt.
Ik moet er wel bij zeggen dat vroeger het prijsverschil tussen 14, 16 en 18 pk steeds slechts 300 euro was, dat is minder dan het verschil nu is. Ik heb een hand gestartte 18pk Rajo, maar spijt dat ik niet een beetje meer heb betaald voor een elektrische. Dat aantrekken met koordje van een 18pk wordt je heel snel beu en is best zwaar als je al de hele dag aan het werk bent, bovendien gaat je motor vermoedelijk moeilijker starten als hij op leeftijd raakt. Kortom, die elektrische starter verdien je ook terug, in tijd, gemak en brandstof omdat je 'm sneller stil zet.
Dan 18pk Rajo of 18pk Jobeau? Beiden zijn even goed als je het mij vraagt.
Ik heb voor de Rajo gekozen omdat je die in 5 minuten uit elkaar kunt schroeven en zo door smalle gangetjes of een deurtje van 55cm kunt krijgen, of van stijle trapjes af. Zo hebben we dat gedaan toen we een Italiaanse populier hebben ontmanteld in een achtertuin zonder achteringang in Rotterdam-Zuid: peppel in achtertuin klein gesnipperd en snippers uitgestrooid. (stam ging in de kachel).
De Jobeau rijdt op 4 wieltjes, wat weer wat makkelijker voortduwt dan de tweewielige Rajo.
Wel heb ik bij mijn Rajo het uitklapbare trechter verlengstuk verwijderd. Deze maakte de invoerhoogte onnodig hoog en is af fabriek slechts gemonteerd om een bepaald veiligheidskeurmerk voor een bepaald land te krijgen.
Demonteren, slijpen en hermonteren van de messen kost mij ca een uur bij de Rajo, ik weet niet hoeveel tijd dat kost bij de Jobeau, maar ik denk ongeveer evenveel. Ik slijp mijn messen ongeveer om de 2 a 3 dagen snipperen. Scherpe messen is belangrijk, scheelt je enorm veel tijd.