Allard wrote:Gisteren maandag de r-go geprobeerd.
Ging echt super

we moesten een rijtje elzen zagen die gingen er vlot doorheen doorsnede ca 8-10 cm. Ik was erg onder de indruk van dit kleine apparaat

. Gebruikte eerst altijd een eliet maar die laat ik voortaan staan

. Mn maatje en ik denken alleen dat als je takken hebt met veel zijscheuten dat dit iets lastiger snippert.Ervaring iemand? Ik heb nog een filmpje laten maken eens kijken of ik deze op het forum kan krijgen.
Groet Allard
Hoi Allard, heb je je mogen uitleven op een 18pk? Ik zou je zeker aanraden daarvoor te gaan ipv een 16 of 14. Kost wa, maar dan hedde ok wa!
Mijn ervaring is dat ik over het algemeen weinig problemen heb met takken met zijscheuten. Uiteraard gaat de ene soort makkelijker dan de anderen. Een berk met lange slanke takken steek je er in 1 keer in en dan eet de R-go die vanzelf op. Een Italiaanse populier is ook leuk: takken van 10 cm en 7 meter lang gaan er zonder moeite in. Enkel een beetje tegenhouden want een scherpe R-go is erg gulzig.
Eik is buigzaam en voert erg makkelijk in. Esdoorn gaat goed.
Afgelopen zaterdag nog een plataan gesnipperd. Dat ging eigenlijk ook nog vrij aardig, maar iets lastiger vanwege de stugge wijde takken, dus dan moest je van enkele keer de takken een beetje kleiner maken dat je gewend bent.
Wat wel wat lastiger is, is naaldhout, zoals spar. Die takken zijn vaak krom, stug en hard (en soms dood) en plakken.
Het enige waar je wat om moet denken, is bijvoorbeeld bij het snipperen van klimop, dat je de trechter niet te vol doet, want onderin is het gat kleiner. Maar dat is een handigheidje en dat weet je snel.
En zorgen dat je messen lekker scherp zijn, dan trekt ie je takken als een jekko er doorheen
heerlijke bezigheid, snipperen...ik mag dat graag doen