klimgeitebreier wrote:Uit een aantal praktijktesten is reeds gebleken dat deze ketting meer en beter snijd maar ook meer trilling veroorzaakt. Zeker in hard hout (beuk,eik en iep) is dan ook nog maar de vraag of deze ketting zo gewenst is.
De trillingen waren mij ook al opgevallen. Ik denk inderdaad ook dat de 'oude' ketting (halfhaaks) een betere optie is voor de zaag. Dat beter happen van de haakse ketting verklaart waarschijnlijk ook het eerder smoren/slippen van de koppeling.
Zoals hij vandaag heeft gedraaid loopt hij heel voorspelbaar. Lekker starten zonder te mokken doet hij prima.
OK, ik zal proberen nog iets zinnigs aan deze discussie toe te voegen.
Als je twee kettingen wil vergelijken, dan lijkt het me zinvol om alle andere factoren gelijk te houden. Waarom dan niet 2x MS200...?
En is er bewust gekozen om een stuk hout door te zagen dat dikker is dan de lengte van het blad? De dieptestellers kunnen in de punt wel eens een grote invloed hebben op de hoeveelheid hout dat elke tand voor z'n kiezen krijgt.
Heb je een foto van beide (bijna) afgezaagde schijven? Ben benieuwd naar de ruwheid ervan.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
[quote="treespotter"Volgens mij hè, volgens mij ben jij daar helemaal niet benieuwd naar.[/quote]
Valt wel mee hoor...
Maar het zou het overmatig trillen goed verklaren.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.