treespotter wrote:Beimke wrote:Waarom niet bvb Syntra? Omdat het Syntra is, of omdat het geen ETW is?
Excuses indien te off-topic...
Off-topic is hier nooit iets Beimke, welkom op Treehugs trouwens, het topic krijgt af en toe hooguit een andere wending.
Leg mij eens uit, waarom is Syntra geen ETW.
Volgens mij is geen enkele opleiding ETW, maar bij de meeste opleidingen in Nederland zou het geen probleem moeten zijn om na de cursus op examen te gaan voor het ETW certificaat. Hier noemen wij dit een ETW traject omdat alle facetten van het examen worden behandeld.
Moet ik uit jou opmerking dan opmaken dat Syntra een onvolledige opleiding is of hoe moet ik dat zien, leg dat eens uit.
Hoe je het ook wendt of keert de opleiding is bedoeld voor het werken in de bomen dus zoveel verschil mag er toch niet in de opleiding zitten dat de cursisten van Syntra geen ETW examen mogen/kunnen doen bij een certificerende instantie.
Bedankt, aangenaam! Ik zal me wat proberen te verduidelijken.
Om te beginnen; zelf start ik normaal over een tweetal weken bij Syntra.
Puur de programma's vergelijken (of eerder "doelstellingen") lijken ze beide zeer gelijkaardig. Doch Inverde staat blijkbaar hoger aangeschreven.
Goed, het is dan ook een opleidingsinstelling die (mede) opgericht is door de overheid en enkel opleidingen in de groensector verzorgt, met vaak docenten die in "vast" verband werken.
Dat laatste lijkt me dan ook een verschil te zijn met Syntra, waar men met "losse" docenten werkt. Ook dat Syntra in-house niet over dezelfde kennis beschikt als Inverde zal er wel toe bijdragen dat ze er wat langer over zullen doen om tot dezelfde of vergelijkbare standaard te komen. Mensen die al bij een van de twee, of beiden, cursussen hebben gevolgd mogen me gerust verbeteren of aanvullen, graag zelfs!
Verder noemde ik Inverde nu gewoon "ETW" omdat het bij hun "volledig gericht is op het behalen van het certificaat van European Tree Worker."
En bij al het bovenstaande moet in het achterhoofd gehouden worden dat Inverde meer dan 4 keer duurder is, of Syntra meer dan 4 keer goedkoper, afhankelijk van wie je het vraagt
Voor de Vlamingen, en de NL actief in België, ervaringen met de Syntra/Inverde opleiding? Hoe belangrijk vinden de particulieren/bedrijven/openbare besturen hier dat ETW-certificaat?