Welke tophandle?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Thibaut
Nieuw
Nieuw

Welke tophandle?

Post by Thibaut »

Even voorstellen. Ik ben Thibaut en woonachtig in Sint-Truiden, België. Mijn interesse naar bomen is er gekomen naar een vakantie in centraal frankrijk met een bezoekje aan het grootse eikenbos. Bomen van 400jaar oud lieten een diepe indruk op mij achter!

Ik heb vroege wel eens met een kettingzaag gewerkt maar dat was eigenlijk niet te verantwoorden. Met de sportschoentjes en de korte broek :roll: ...

Om puntje bij paaltje te komen, ik ben opzoek naar een tophandle zaag voor mijn eerste klimlessen en het afbreken van bomen.

Stihl en Husqvarna zijn de eenigste merken die ik eigenlijk ken. (maar dat zijn dan ook de twee grootste ?)

Ik ben opzoek naar prijs / kwaliteit de beste keuzen. een dealer van elk zit hier in de buurt. Ik weet ook niet of ik een licht model zou nemen zoals de Husky T425 of een zwaardere zou kopen waarmee je toch al een iets grotere boom kan mee aanpakken.

Budget speelt zeker een rol daar ik alles moet kopen zoals kledij, klimuitrusting...
Maar kwaliteit betaal je natuurlijk.

Ik ben ook niet vandaag op morgen professioneel bezig dus de machine zal nog niet dag in dag uit gebruikt worden...

Dus graag jullie mening!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Welke tophandle?

Post by boomverzorgingbruno »

hou het simpel welke dealer zit het dichtsbij ? en wat zijn zijn voorwaarden ? ik ga voor husq maar andere gaan voor stihl dit is weer zoeen discussie die nooit stopt . vraag aan jou dealer of je eens mag een tophandle lenen voor enkele dagen mijn dealer heeft me dat nog nooit geweigerd .
laat een oen niet zomaar doen !
Thibaut
Nieuw
Nieuw

Post by Thibaut »

Zowat elke machine zal met mijn ervaring aangenaam voelen. Ik ken er te weinig van.
Is een zwaardere machine een must of zeker niet nodig op het begin.
Het merk doet er niet toe als prijs kwaliteit maar goed zit
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Thibaut wrote:...Om puntje bij paaltje te komen, ik ben opzoek naar een tophandle zaag voor mijn eerste klimlessen en het afbreken van bomen...

Dus graag jullie mening!
Beste Thibaut,
Wanneer het voor jou gaat om een zaag voor de klimlessen dan kun je stoppen met zoeken.
Wanneer jij bij ons in Nederland een klimcursus gaat volgen (Helicon of IPC) dan is eigen materiaal niet nodig. Je gebruikt dan alle materialen van school. Het voordeel is dat je met verschillende soorten en merken lijnen, gordels en zagen mag 'stoeien'.
Dan zul je vanzelf zien dat er meer in de handel is dan alleen maar Stihl en Husqvarna.

Wanneer jij toch voor jezelf een goede tophandle wilt aanschaffen dan kan ik jou de Stihl MS192 van harte aanraden. Deze is 600 gram lichter dan de MS200, is veel goedkoper en hij ligt prettiger in de hand.
Thibaut
Nieuw
Nieuw

Post by Thibaut »

Bedankt voor de uitleg. Het zit zo dat de opleiding hier al volzet is. Omdat ik niet met mijn vingers wij draaien ga ik wat curssusen bij k&s volgen. Helaas er er eigen gerief nodig. Eigenlijk geen ramp want je moet het ooit kopen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Maar geef toe. Wanneer jij eerst met heel veel materialen mag stoeien in een opleiding dan is het makkelijker kopen. Toch?
Ongedwongen vergelijken in een groep cursisten, samen met instructeurs die absoluut onafhankelijk zijn van welke dealer dan ook om tot een mooie set te komen. :wink:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

hey thibaut bij kim kan je al is vragen of je met de 192 of de 200 mag werken dan weet je dat al hoe het voelt ik moet zeggen dat ik een carving ms 192 heb en dat ik die tegenwoordig ook wel gebruik en dat ik wolter moet bijstaan dat dit een fijne lichtte zaag is alhoewel ik bij het snoeien toch graag men makita bcu 250 gebruik .
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Je kan ook naar de demo dagen gaan in Papendal, het is wel een stukje rijden maar zeker de moeite waard.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:alhoewel ik bij het snoeien toch graag men makita bcu 250 gebruik .
Ik ook, maar of dat nou een zaagje is om over te beginnen bij een armlastige student. :lol:
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

beste thibaut ,
zolang je niet met stihl 88 gaat klimmen ,!!!!!
Ik heb zelf ervaring bij I.P.C. en wat de anderen zeggen ben ik het wel mee eens
je kunt beter eerste een beetje proberen met geleend materiaal .anders is het gelijk zo duur
een zaag is net als een gordel is zeer persoonlijk , wat de ene wil vind de ander een ramp
vraag maar rond of je iets kunt proberen ,
of ga naar safety green voor een gordel( geen zaag ) en dan kun je in de boom hangen en verschillende gordels proberen.
Ik heb zelf een dragonfly, en ik klim met een stihl t 200 en een handzaag.
Ik denk dat veel lezen en veel proberen je al een eind help en aarzel niet te vragen hier
Wij helpen je wel :twisted: :twisted: :twisted:

the Gnome
victim of gnomebashing
enricovanwees
Treehugger
Treehugger

Post by enricovanwees »

mijn zagen heb ik 2e hands bij een dealer - monteur gekocht met garantie, dat scheelt erg veel, ook gezien ik het niet dagelijks gebruik. Ieder jaar keuren en na laten kijken, omdat ik vrijwilligers werk doe bij stichting landschap. Er komen zo af en toe nieuwe gordels op de markt en ik kijk met mijn treemagic ondertussen uit naar een goedkope waarmee ik een srt kan gebruiken (camp italy acces) en eerst proberen natuurlijk. Tijdens de belgiesche klimkamp 8-11 sept , kan je veel leren en proberen. Succes.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Nu snap ik waarom Treehugs zoveel bezoekers krijgt
Attachments
Burberry Check Heart Printed Top Handle Bag Maroon 33378095.jpg
Burberry Check Heart Printed Top Handle Bag Maroon 33378095.jpg (11.76 KiB) Viewed 8073 times
Thibaut
Nieuw
Nieuw

Post by Thibaut »

De tweede hands machines op het net zijn nog erg duur als je kijkt wat een nieuw machine kost excl. BTW.

Dit weekend eens naar een dealer gaan.

Wat zijn enkele zaken waar je móet naar kijken bij het proberen van een 2de hands?
Thibaut
Nieuw
Nieuw

Post by Thibaut »

Tamil wrote:Nu snap ik waarom Treehugs zoveel bezoekers krijgt

?
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Thibaut wrote:De tweede hands machines op het net zijn nog erg duur als je kijkt wat een nieuw machine kost excl. BTW.

Dit weekend eens naar een dealer gaan.

Wat zijn enkele zaken waar je móet naar kijken bij het proberen van een 2de hands?
ga toch niet voor 2dehands man .
als je een ms 192 c of 192 t koopt dan ga je snel voor 300 a 400 eurie's met een nieuwe zaag aan de gang .
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

volgens mij ben ik het niet altijd eens met Bruno, maar nu zeker wel ! :) tophandle zagen die geruild of ingeleverd worden bij de dealer zijn veelal zeer intensief gebruikt. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je heel lang met een nieuwe zaag kan werken. En dat weet je nooit met een tweedehandsje :wink:
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

ludovanmil wrote:volgens mij ben ik het niet altijd eens met Bruno, maar nu zeker wel ! :) tophandle zagen die geruild of ingeleverd worden bij de dealer zijn veelal zeer intensief gebruikt. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je heel lang met een nieuwe zaag kan werken. En dat weet je nooit met een tweedehandsje :wink:
mwah Wouter heeft er nog een op Marktplaats staan.... niet oud niet veel gebruikt...
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ha ha, ja die Echo 260 TES van me mag je voor 250 euro's hebben (nieuwwaarde 300 euro ex btw !!). Enkele uren gedraaid maar is net te licht voor mijn giga snoeiwerkzaamheden :wink:
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Je gaat mij toch niet vertellen dat je volop zaagt met die kleine Makita BUC 122.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

:lol: :lol: :lol:

Nee wolter die ligt al effe in de garage te liggen....
is het gewoon net niet die Makita, maar dat wist jij ook al :wink:

ik neem hem voor de grap soms mee naar klussen met groot velwerk :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:ik neem hem voor de grap soms mee naar klussen met groot velwerk :lol: :lol:
:lol: Ik wil die smoelen dan wel zien.
Beimke
Nieuw
Nieuw

Post by Beimke »

Thibaut wrote:Bedankt voor de uitleg. Het zit zo dat de opleiding hier al volzet is. Omdat ik niet met mijn vingers wij draaien ga ik wat curssusen bij k&s volgen. Helaas er er eigen gerief nodig. Eigenlijk geen ramp want je moet het ooit kopen.
Volzet = Inverde?

Waarom niet bvb Syntra? Omdat het Syntra is, of omdat het geen ETW is?

Excuses indien te off-topic...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Beimke wrote:Waarom niet bvb Syntra? Omdat het Syntra is, of omdat het geen ETW is?

Off-topic is hier nooit iets Beimke, welkom op Treehugs trouwens, het topic krijgt af en toe hooguit een andere wending. :wink:

Leg mij eens uit, waarom is Syntra geen ETW.
Volgens mij is geen enkele opleiding ETW, maar bij de meeste opleidingen in Nederland zou het geen probleem moeten zijn om na de cursus op examen te gaan voor het ETW certificaat. Hier noemen wij dit een ETW traject omdat alle facetten van het examen worden behandeld.

Moet ik uit jou opmerking dan opmaken dat Syntra een onvolledige opleiding is of hoe moet ik dat zien, leg dat eens uit.
Hoe je het ook wendt of keert de opleiding is bedoeld voor het werken in de bomen dus zoveel verschil mag er toch niet in de opleiding zitten dat de cursisten van Syntra geen ETW examen mogen/kunnen doen bij een certificerende instantie.
Beimke
Nieuw
Nieuw

Post by Beimke »

treespotter wrote:
Beimke wrote:Waarom niet bvb Syntra? Omdat het Syntra is, of omdat het geen ETW is?

Off-topic is hier nooit iets Beimke, welkom op Treehugs trouwens, het topic krijgt af en toe hooguit een andere wending. :wink:

Leg mij eens uit, waarom is Syntra geen ETW.
Volgens mij is geen enkele opleiding ETW, maar bij de meeste opleidingen in Nederland zou het geen probleem moeten zijn om na de cursus op examen te gaan voor het ETW certificaat. Hier noemen wij dit een ETW traject omdat alle facetten van het examen worden behandeld.

Moet ik uit jou opmerking dan opmaken dat Syntra een onvolledige opleiding is of hoe moet ik dat zien, leg dat eens uit.
Hoe je het ook wendt of keert de opleiding is bedoeld voor het werken in de bomen dus zoveel verschil mag er toch niet in de opleiding zitten dat de cursisten van Syntra geen ETW examen mogen/kunnen doen bij een certificerende instantie.
Bedankt, aangenaam! Ik zal me wat proberen te verduidelijken.

Om te beginnen; zelf start ik normaal over een tweetal weken bij Syntra.

Puur de programma's vergelijken (of eerder "doelstellingen") lijken ze beide zeer gelijkaardig. Doch Inverde staat blijkbaar hoger aangeschreven.
Goed, het is dan ook een opleidingsinstelling die (mede) opgericht is door de overheid en enkel opleidingen in de groensector verzorgt, met vaak docenten die in "vast" verband werken.
Dat laatste lijkt me dan ook een verschil te zijn met Syntra, waar men met "losse" docenten werkt. Ook dat Syntra in-house niet over dezelfde kennis beschikt als Inverde zal er wel toe bijdragen dat ze er wat langer over zullen doen om tot dezelfde of vergelijkbare standaard te komen. Mensen die al bij een van de twee, of beiden, cursussen hebben gevolgd mogen me gerust verbeteren of aanvullen, graag zelfs!

Verder noemde ik Inverde nu gewoon "ETW" omdat het bij hun "volledig gericht is op het behalen van het certificaat van European Tree Worker."

En bij al het bovenstaande moet in het achterhoofd gehouden worden dat Inverde meer dan 4 keer duurder is, of Syntra meer dan 4 keer goedkoper, afhankelijk van wie je het vraagt :wink:

Voor de Vlamingen, en de NL actief in België, ervaringen met de Syntra/Inverde opleiding? Hoe belangrijk vinden de particulieren/bedrijven/openbare besturen hier dat ETW-certificaat?
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

in belgie is het etw certificaat niet belangrijk beimke. echt niet ,als jij zin hebt om voor je eigen (en misschien voor andere )te bewijzen dat jij een etw certificaat kan halen dan moet je dit zeker doen .
met spijt in men hart moet ik je wel melden dat ik niet geloof in het traject van syntra (dit jaar geen geslaagde etw'ers) de opleiding is goedkoper en daar is het mee gezegd . inverde lijkt me hier echt wel een betere keuze .
of heb je al eens gekeken naar een buitenlands opleidingscentrum?

ik heb men etw behaalt in nederland waar dan ook nog eens bleek dat het examen moeilijker is dan in belgie .
maar het ging mij niet zozeer om te kunnen zeggen nu ben ik een goede boomverzorger omdat ik etw ben . het ging mij om de kennis en met kennis ,inzicht en vaardigheid kom je veel verder dan met een goedkoop of duur certificaat .
Post Reply