Nou snap ik eindelijk waarom pietje niet zo is te spreken over eliet.
Jij hebt gewerkt met een simpele uitvoering (super prof IV of zoiets met 13 pk) die geen eigen invoerrol heeft en geen anti blokker systeem.
Dan is het inderdaad geen fijne machine en is de Eliet zeer gevoelig voor vastlopen.
Ik heb zelf een super prof 2000 (18 PK) met anti blokkeer en invoerrollen, tevens hydraulisch verrijdbaar.
Geen centje pijn en snipperen met deze machine is een waar genot. De vorm van de snippers is inderdaad anders dan bij een schijvenhakselaar, maar ik heb er tot op heden geen commentaar over gekregen. Snippers zijn namelijk om de voedingstoestand rondom de boom te verbeteren ideaal, maar dan zullen ze wel moeten wegrotten en of de snippers er dan leuk uitzien is mijn inziens bijzaak. Voor een mooi snipperpad kun je inderdaad beter andere snippers gebruiken. Ik ken echter weinig mensen die een snipperpad in ere houden omdat het meestal na verloop van tijd een zooitje wordt.
Voor dit soort fijnere snippers monteer ik een ander rooster (10 minuten werk) en dan heb je wel mooie snippers maar lever je wel in op je snippercapaciteit.
De machine is praktisch, compact, gemakkelijk messen te slijpen, onderhoudsvrij en ideaal als je snippers mag achterlaten......
Maar een beetje kanppe ondernemer kan de klant redelijk aansturen om snippers ter plaatse achter te laten, en als dat dan echt niet kan dan moet je gaan scheppen. Meestal huur ik in die gevallen mijn beste collega in met zijn mega schliessing versnipperaar. da's wel zo praktisch dan.
ben benieuwd naar die demo op LB wedstrijden van pietje.....
groeten wouter