Versnipperaar

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Steven
Moderator
Moderator

Versnipperaar

Post by Steven »

Wat is nou een goeie versnipperaar?
ik hoor veel over Jo beau en dan weer over eliet.
maar wat zijn nou de voordelen van het een of het ander?

is het princiepe waar de eliet mee werkt handig?
krijg je mooie losse snippers of komen er slierten uit?

kortom Wat heb je en wat vind je er van?

en vooral Waarom vind je dat!

ik hoop dat er een gemoedelijke discussie uit voort komt :wink:

groetjes
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

De grote van de snippers bij de eliet hangt af van het rooster wat achter de messen zit. Zijn dit kleine rondjes dan heb je kleinere snippers (slierten) zijn dit grote vierkanten dan heb je lange slierten. De eliet 2000 prof is voor de rest een goed machientje.

Met andere kleine versnipperaars heb ik geen ervaring. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een versnipperaar met een vliegwiel. Je hebt dan erg mooie snippers, vind ik

roel
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Wout »

Hier ga ik mezelf en pietje even "Qouten"
Pietje wrote: 4. De onderuitvoer van Eliet is echt belabberd. Ik heb er 1 dag mee gewerkt en hoe vaak dat ding wel niet vast liep omdat je net te laat was met "legen".
That makes 2 of us, Als ik eerlijk ben is dat ook 1 van de redenen waarom ik ook niet meteen meer sta te springen om achter een eliet te staan...
Van Jo beau ben ik best wel tevreden, het is een fijne machine om mee te werken en je kan er heel wat in kwijt, maar ook hier heb je beperkingen (het is immers niet de bedoeling om er gehele gesteltakken in de proppen) Maar dit valt op te lossen door wat meer brandhout te zagen dan bvb. Pluspunt hieraan is dat het een niet al te grote hakselaar is die makkelijk verplaatsbaar is tot achterin de tuin.

Ook Caravaggi kan mij wel bekoren. Op het werk hebben we een Cippo 25 op aanhangwagen rijden en daar kan je heel wat mee hakselen! De uitvoerbuis is in alle richtingen draaibaar dus kan je gemakkelijk zelf beslissen waar het heen moet. In combinatie met een pickup-bestelwagen ideaal! Hakselaar achteraan, uitvoeren op de pickup en hakselen maar! Enige nadeel is dat deze machine groot is en je dus niet altijd dicht bij de plaats van gebeuren geraakt (als het bvb in een rijwoning is ofzo dan)

Maar om te weten wat nu echt een goede hakselaar is zal je daar zelf moeten achterkomen door ze in de praktijk te testen vrees ik...

Groeten!

:wink:
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

... en dan ga ik Wout even quoten ...:
Wout wrote:Maar om te weten wat nu echt een goede hakselaar is zal je daar zelf moeten achterkomen door ze in de praktijk te testen vrees ik...
De reden waarom ik zo tevreden ben met de Jo Beau is dat ik een dag zelf en twee dagen met een hovenier met een Eliet heb gewerkt. De Eliet is mooi klein, past makkelijk in de bus. Het maakt niet uit wat je er in stopt: zand, stenen zijn geen probleem. Dus voor het snipperen van heggensnoeiafval (opvegen en snipperen) is dat prima! Maar dat zijn ongeveer de voordelen. De onderuitvoer, de vorm van de snippers, de produktie, de wijze van invoer (veel duwen en heel veel trillen, lekker voor je handen!), het vele vastlopen, ik werd er niet gelukkig van.

Er zijn nog best verbeterpuntjes bij de Jo Beau M300, maar ik heb zeker geen hekel aan snipperen met dat ding. En dat is heel positief!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Nou snap ik eindelijk waarom pietje niet zo is te spreken over eliet.

Jij hebt gewerkt met een simpele uitvoering (super prof IV of zoiets met 13 pk) die geen eigen invoerrol heeft en geen anti blokker systeem.
Dan is het inderdaad geen fijne machine en is de Eliet zeer gevoelig voor vastlopen.

Ik heb zelf een super prof 2000 (18 PK) met anti blokkeer en invoerrollen, tevens hydraulisch verrijdbaar.
Geen centje pijn en snipperen met deze machine is een waar genot. De vorm van de snippers is inderdaad anders dan bij een schijvenhakselaar, maar ik heb er tot op heden geen commentaar over gekregen. Snippers zijn namelijk om de voedingstoestand rondom de boom te verbeteren ideaal, maar dan zullen ze wel moeten wegrotten en of de snippers er dan leuk uitzien is mijn inziens bijzaak. Voor een mooi snipperpad kun je inderdaad beter andere snippers gebruiken. Ik ken echter weinig mensen die een snipperpad in ere houden omdat het meestal na verloop van tijd een zooitje wordt.
Voor dit soort fijnere snippers monteer ik een ander rooster (10 minuten werk) en dan heb je wel mooie snippers maar lever je wel in op je snippercapaciteit.

De machine is praktisch, compact, gemakkelijk messen te slijpen, onderhoudsvrij en ideaal als je snippers mag achterlaten......
Maar een beetje kanppe ondernemer kan de klant redelijk aansturen om snippers ter plaatse achter te laten, en als dat dan echt niet kan dan moet je gaan scheppen. Meestal huur ik in die gevallen mijn beste collega in met zijn mega schliessing versnipperaar. da's wel zo praktisch dan.

ben benieuwd naar die demo op LB wedstrijden van pietje.....

groeten wouter :wink:
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:ben benieuwd naar die demo op LB wedstrijden van pietje.....
Hee, Wouter, waarom laat jij bij de LB niet jouw SuperProf zien? De Jo Beau heeft het daar in Culemborg een beetje laten afweten... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Willem
Nieuw
Nieuw

Post by Willem »

Wat een verhalen over versnipperaars!!! Is dit nou zo'n soort versnipperaar waar jullie het over hebben?? Van deze machine wil ik wel een demo op de LB. Bij deze machine misschien wel wat ruimte gebrek in menig achtertuintje.

http://www.morbark.com/Video/7600%20wood%20hog.html
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

heb z'n ding zien draaien op de laatste elmiawood. NIET NORMAAL.

op dat ding zit geen no stress die geeft gewoon gas bij. wat een geweld
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
AstreinLeo
Nieuw
Nieuw

Post by AstreinLeo »

Staat ook wel leuk achter een VW Doca, de auto 70 pk en de versnipperaar 500 pk!
High in the Sky!!
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

de beijer in bladel heeft zo een morbark
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

een beter milieu begint volgens mij niet bij een morbark..... :cry:
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

jawel want die snippers worden weer verbrand tot groene stroom!

dus met andere woorden groene stroom is niet goed voor de wereld.

*boompje word weg gezaagt (zaag stoot uit net als het busje die je naar de boom brengt)
*boompje word met GROTE kraan naar de GROOOOOTE versnipperaar gesleept (VEEEEEEL uitstoot)
*snippers worden met GROTE mothertruckers van noord naar zuid gereden naar een GROTE oven.
waar een GROTE gele buis naar binnen gaat om het spul op temp. tehouden.

dus is groene stroom wel echt zo groen

8)
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jaapie
Nieuw
Nieuw

Post by jaapie »

hallo allemaal,

vele willen graag zien wat de voors en tegens van de verschillende machines zijn. tarzan is al even bezig me het organiseren van een demo waarbij verschillende machines naast elkaar zullen worden gedemonstreerd. dus laat allemaal weten welke machines je graag wilt zien daarbij dan gaat hij verder z'n best doen om dat voor elkaar te krijgen. hij is zaterdag ook bij de kpb-dag dus daar kun je het laten weten en anders moet jemaar even een mailtje sturen.

gr jaapie
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

SNIPPERDAG VOOR ALLE BOOMVERZORGERS

Post by tarzan »

Beste Snipperaars.

Ik wil een aantal importeurs/producenten uitnodigen om voor ons nu eens te laten zien wat die kleine snipperaartjes allemaal kunnen! Ik denk hierbij aan Eliet, Jo BO, R-Go etc.

Eventueel neem je zelf takken mee vooral eik, beik taxus, dan geven wij die dingetjes er even goed van langs (kom je goedkoop van dat spul af!) en ik laat wat takken komen.

Ik wil dit eventueel koppelen aan een leuk nieuw product wat ik met jullie wil delen en dat zijn namelijk houten pluggen geent met eetbare schimmels die je in een boomstammetje kunt stoppen waarna je binnen 2 jaar een eigen paddenstoelen-oogst-stam hebt.
(zie www.tarzan.EU [ klik op tarzans webwinkel]

Jullie worden in ieder geval dan ontvangen op de boerderij van mijn vriendin.

www.boerderijkerkzicht.nl

IK zat zelf te denken aan zaterdag 10 of 31 mei!!! Graag reacties over deze dag of eventueel willen jullie een doordeweekse dag??

groet frans, Tarzan
groet van Tarzan
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Is het niet slimmer om dit bij een ander evenement te combineren zoals een NK of LB klimwedstrijdje.
Dan heb je denk ik meer animo en meer bezoekers.

Vind het persoonlijk een beetje uit de regio, maar wat centraler zou bijvoorbeeld een keertje een KPB meeting zijn in Arnhem of zo.

het is maar en idee :idea:

wellicht ben ik de enige die er zo over denkt, maar ja ik heb al gekozen uit het geopperde rijtje van drie :wink:

wouter
Post Reply