Terra-Gator
Interessant, Irata, nog nooit van gehoord. Ik zag dat het uit de speleologie ontstaan is, de eerste toepassing was inspectie van olieboorplatforms.
Bij boomklimmen worden ook veel speleotechnieken gebruikt, zoals klemknopen en statische touwen.
En dubbele ankerpunten gebruiken wij ook: tijdens het zagen heb je toch altijd een dubbele verankering? Verder heb ik altijd een afvanglijn aan mijn gordel hangen die als noodafdaaltouw kan dienen: gewoon abseilen met HMS knoop in een karabiner.
Ik kan mij voorstellen dat een irata cursus veiliger leert klimmen maar zou dan voorstellen dat de opleiders de technieken kombineren met de opleiding tot boomverzorger.
Extra certificiering lijkt me overbodig, we hebben ETW al.
Bij boomklimmen worden ook veel speleotechnieken gebruikt, zoals klemknopen en statische touwen.
En dubbele ankerpunten gebruiken wij ook: tijdens het zagen heb je toch altijd een dubbele verankering? Verder heb ik altijd een afvanglijn aan mijn gordel hangen die als noodafdaaltouw kan dienen: gewoon abseilen met HMS knoop in een karabiner.
Ik kan mij voorstellen dat een irata cursus veiliger leert klimmen maar zou dan voorstellen dat de opleiders de technieken kombineren met de opleiding tot boomverzorger.
Extra certificiering lijkt me overbodig, we hebben ETW al.
Leukleukleuk! Waar kan ik die IRATA doen? Ik had vandaag Hairman al gePM'ed dat ik meer wilde weten over industrieel klimmen. Maar zowaar zijn er collega's die daar ervaring mee hebben! (Heb ik jullie een beetje onderschat-WOUTER- wrote:Ik ben de mening toebedeelt dat Pietje dringend een cursus industrieel klimmen moet gaan volgen.....

Petzl heeft leuke catalogie uitgegeven met industriele klimmaterialen en allerlei toepassingen, en bij een aantal van die manieren van werken zou ik toch kiezen voor de manier waarop boomverzorgers zich positioneren. Dat is zo'n uitgekiende, flexibele en doeltreffende positioneringsmethode...
(neemt even niet weg dat ik laatst twee weken niet fatsoenlijk kon lopen na een val in de boom, over veiligheid gesproken, tegen de stam geslingerd in een klein -piep-boompje)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Pietje,
IRATA (Industrial rop access training association) level 1 cursus en vervolgecursussen zijn te volgen bij Orange Access in Arnhem.
Michel Heeze verzorgt daar de opleiding voor IRATA.
Ik heb deze cursus gevolgd om een afwisseling in zowel boomverzorging als industrieel klimmen te maken. Maar industrieel klimmen is er nog niet van gekomen, veel te druk met boomklimmen. Ga er binnenkort wel weer mee aan de gang want heb een en ander in het vooruitzicht.
Als je industrieel klimmen gaat leren moet je al de positionering en klimtechnieken uit de boomverzorging effe aan de kant zetten. Het is een compleet andere manier van klimmen die zeer veilig is en beter omgaat met je energie. Industrieel klimmen kun je echt tot je 65e doen !!
Ik heb na afloop van de cursus die ik van een schot heb gekregen ook een demo van boomklimtechnieken laten zien en die gast stond met open mond te kijken. Hij vond het geweldig innovatief (katrollensysteem als topanker, double rope footlocktechnieken en diverse snelle schuifknopen) maar hij vond vanuit zijn irata achtergrond dat we tevens enorm gevaarlijk bezig waren met maar 1 topankerpunt dat inderdaad zoals eerder gezegd in dit forum niet gecertificeerd is. Maar hij heeft ergens wel een punt (denk maar aan KPB dag topankers uittrekken.....)
IRATA is naar mijn mening geen extra certificaat voor boomverzorgers maar wel een prachtige extra kennis die je in staat stelt om inventief met klimsituaties om te gaan. Zeker qua rigging heb je er ook veel aan. Ik heb tijdens de cursus ook veel van level 2 meegekregen omdat ik level 1 als boomklimmer snel onder de knie had. Level 2 examen kun je pas doen als je aantoonbaar voldoende IRATA klimervaring hebt onder supervisie van een level 3. Dat is een nadeel want deze zul je moeten inhuren om je klimuren aantoonbaar te krijgen.
Maar als ik er meer mee ga doen, wil ik er wel verder mee gaan.
Klimmen is namelijk mijn passie en bomen vind ik prachtig, maar klimmen blijft voor mij persoonlijk nummer 1.
climb now - work later
groeten wouter
voor verdere info IRATA
www.orange-access.com
of ropeworks.nl (.com ?) te eindhoven
IRATA (Industrial rop access training association) level 1 cursus en vervolgecursussen zijn te volgen bij Orange Access in Arnhem.
Michel Heeze verzorgt daar de opleiding voor IRATA.
Ik heb deze cursus gevolgd om een afwisseling in zowel boomverzorging als industrieel klimmen te maken. Maar industrieel klimmen is er nog niet van gekomen, veel te druk met boomklimmen. Ga er binnenkort wel weer mee aan de gang want heb een en ander in het vooruitzicht.
Als je industrieel klimmen gaat leren moet je al de positionering en klimtechnieken uit de boomverzorging effe aan de kant zetten. Het is een compleet andere manier van klimmen die zeer veilig is en beter omgaat met je energie. Industrieel klimmen kun je echt tot je 65e doen !!
Ik heb na afloop van de cursus die ik van een schot heb gekregen ook een demo van boomklimtechnieken laten zien en die gast stond met open mond te kijken. Hij vond het geweldig innovatief (katrollensysteem als topanker, double rope footlocktechnieken en diverse snelle schuifknopen) maar hij vond vanuit zijn irata achtergrond dat we tevens enorm gevaarlijk bezig waren met maar 1 topankerpunt dat inderdaad zoals eerder gezegd in dit forum niet gecertificeerd is. Maar hij heeft ergens wel een punt (denk maar aan KPB dag topankers uittrekken.....)
IRATA is naar mijn mening geen extra certificaat voor boomverzorgers maar wel een prachtige extra kennis die je in staat stelt om inventief met klimsituaties om te gaan. Zeker qua rigging heb je er ook veel aan. Ik heb tijdens de cursus ook veel van level 2 meegekregen omdat ik level 1 als boomklimmer snel onder de knie had. Level 2 examen kun je pas doen als je aantoonbaar voldoende IRATA klimervaring hebt onder supervisie van een level 3. Dat is een nadeel want deze zul je moeten inhuren om je klimuren aantoonbaar te krijgen.
Maar als ik er meer mee ga doen, wil ik er wel verder mee gaan.
Klimmen is namelijk mijn passie en bomen vind ik prachtig, maar klimmen blijft voor mij persoonlijk nummer 1.
climb now - work later
groeten wouter
voor verdere info IRATA
www.orange-access.com
of ropeworks.nl (.com ?) te eindhoven
- climb fast, move slow -
-
- Nieuw
Is het dan toegestaan met 1 ankerpunt in de boom en 1 ankerpunt in bijv. de T.G. of een kraan te klimmen? En heeft die Schot ook alternativen genoemd waardoor we minder gevaarlijk bezig zijn?-WOUTER- wrote: en die gast stond met open mond te kijken. Hij vond het geweldig innovatief (katrollensysteem als topanker, double rope footlocktechnieken en diverse snelle schuifknopen) maar hij vond vanuit zijn irata achtergrond dat we tevens enorm gevaarlijk bezig waren met maar 1 topankerpunt dat inderdaad zoals eerder gezegd in dit forum niet gecertificeerd is.
Grüße Leo
High in the Sky!!
kraanlift
Hier de foto's horend bij het verhaal van Pietje:
- Attachments
-
- takel
- P1060606.JPG (186.22 KiB) Viewed 8008 times
kraanlift
Zo wordt je dan gemakkelijk naar boven gebracht.
De machinist zag niks, behalve via een camera in de nok van de giek. Een goede grondman met radiocommunicatie is dus noodzakelijk.
De machinist zag niks, behalve via een camera in de nok van de giek. Een goede grondman met radiocommunicatie is dus noodzakelijk.
- Attachments
-
- P1060648.JPG (314.25 KiB) Viewed 7386 times
De eerste boom was de zwaarste: geschat 9 ton, de kraan kon op die afstand 11 ton tillen, de boom was 10 ton... Thomas sliep toen nog, die kwam pas bij de tweede boom (6,75 geschat, 6,5 werkelijk) aankakken. Maar wel mooie fotos
Kraan 200Ton, giek 72 meter.
Bij het laten zakken van de haak door de kroon van een andere boom is er een schalm aan een tak blijven haken, schoof van het blok af en donderde met ketting vervolgens 10 meter naar beneden. Een van de aanwezigen kreeg een deel van de ketting op zijn arm: Auw! Het bleef bij kneuzing en bloeduitstorting. We hebben later geprobeerd dit met de hand te herhalen en kregen het niet voor elkaar; een raadsel hoe het heeft kunnen gebeuren. Voor hetzelfde geld kwam de ketting wat ongelukkiger terecht...

Kraan 200Ton, giek 72 meter.
Bij het laten zakken van de haak door de kroon van een andere boom is er een schalm aan een tak blijven haken, schoof van het blok af en donderde met ketting vervolgens 10 meter naar beneden. Een van de aanwezigen kreeg een deel van de ketting op zijn arm: Auw! Het bleef bij kneuzing en bloeduitstorting. We hebben later geprobeerd dit met de hand te herhalen en kregen het niet voor elkaar; een raadsel hoe het heeft kunnen gebeuren. Voor hetzelfde geld kwam de ketting wat ongelukkiger terecht...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Hee Wouter, bedankt voor de info! Je hoort er van!-WOUTER- wrote:Hij vond het geweldig innovatief (katrollensysteem als topanker, double rope footlocktechnieken en diverse snelle schuifknopen) maar hij vond vanuit zijn irata achtergrond dat we tevens enorm gevaarlijk bezig waren met maar 1 topankerpunt dat inderdaad zoals eerder gezegd in dit forum niet gecertificeerd is. Maar hij heeft ergens wel een punt (denk maar aan KPB dag topankers uittrekken.....)
Hij heeft gelijk dat een enkele zekering "onveilig" is. Ik ben niet zo bang voor een top die uitbreekt. Door een logistieke fout (bijvoorbeeld een haak vergeten vast te zetten, of een eindje van je stropje van de haak gegleden), krijg je meteen een fatale val. Zo'n tweede lijn als backup maakt het klimmen meteen heel veel veiliger. Daar heeft IRATA gelijk in. Probleem is dat een extra lijn in bomen (takken en twijgen) direct tot knopen en daarmee andere onveilige situaties leidt. Bijvoorbeeld dat je niet meer (snel....) naar beneden kunt als dat nodig is.
Laatst zag ik lui klimmen in een hoogspanningsmast, en dat zag er wat onhandig uit. Nu lijkt een hoospanningsmast een beetje op een boom, vandaar mijn eerste indruk dat onze technieken daar wel nut zouden hebben.
Affijn, leuk voor bij een kampvuurtje op zo.
Groetjes,
Peter
@ grasshopper:
Ik ben geen rigger maar podiumbouwer. Maar ik heb natuurlijk wel veel met rigging te maken aangezien die hun motortakels weer aan onze daken ophangen.
Ik ken het systeem van de horizontaal gespannen staalkabel (of touw). Zelf maken wij hier geen gebruik van, is meer van toepassing als er niets is om je aan vast te haken.
@ Wouter:
@ Thomas:
En abseilen met alleen een HMS is niet voldoende, als je het touw loslaat lig je beneden... Je moet dan een pruzik als backup gebruiken, of nog beter, een apparaat dat remt als je het loslaat. De Petzl ID is hier een goed voorbeeld van, foolproof!!
@ iedereen:
De IRATA manier is een heel veilige manier van klimmen, alleen mag je als level1 of 2 alleen maar werken onder toezicht van een level3 supervisor. Ik heb begrepen dat er nog maar een stuk of 3 mensen in Nederland rondlopen met level3... Bovendien ben je minimaal 2,5 jaar verder als je level 3 wilt behalen.
Niettemin is het DE standaard in de industrie, wereldwijd! De technieken komen idd vooral uit de speleologie en bergbeklimmen, maar dat geld ook voor boomverzorging.
Weest gegroet,
Hairman.
Ik ben geen rigger maar podiumbouwer. Maar ik heb natuurlijk wel veel met rigging te maken aangezien die hun motortakels weer aan onze daken ophangen.
Ik ken het systeem van de horizontaal gespannen staalkabel (of touw). Zelf maken wij hier geen gebruik van, is meer van toepassing als er niets is om je aan vast te haken.
@ Wouter:
Is volgens mij van Confusius..Verbreedt je horizon in plaats van de horizon af te kraken....(vast een oude chinese gelukskoekie spreuk )

@ Thomas:
Als je volgens IRATA klimt ben je ALTIJD gezekerd aan 2 lijnen, met 2 verschillende ankerpunten, niet alleen tijdens het zagen!!En dubbele ankerpunten gebruiken wij ook: tijdens het zagen heb je toch altijd een dubbele verankering? Verder heb ik altijd een afvanglijn aan mijn gordel hangen die als noodafdaaltouw kan dienen: gewoon abseilen met HMS knoop in een karabiner.
En abseilen met alleen een HMS is niet voldoende, als je het touw loslaat lig je beneden... Je moet dan een pruzik als backup gebruiken, of nog beter, een apparaat dat remt als je het loslaat. De Petzl ID is hier een goed voorbeeld van, foolproof!!
@ iedereen:
De IRATA manier is een heel veilige manier van klimmen, alleen mag je als level1 of 2 alleen maar werken onder toezicht van een level3 supervisor. Ik heb begrepen dat er nog maar een stuk of 3 mensen in Nederland rondlopen met level3... Bovendien ben je minimaal 2,5 jaar verder als je level 3 wilt behalen.
Niettemin is het DE standaard in de industrie, wereldwijd! De technieken komen idd vooral uit de speleologie en bergbeklimmen, maar dat geld ook voor boomverzorging.
Weest gegroet,
Hairman.
dat zullen er een stuk meer zijn!Hairman wrote:
Ik heb begrepen dat er nog maar een stuk of 3 mensen in Nederland rondlopen met level3...
Hairman.
ik ken er namelijk al 3 haha!
verder zijn dingen zoals een prusik niet irata goedgekeurd.
dit geld alleen voor dingen zoals de petzl stop, I'D en van kong heb je ook nog wat namaak.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Hoi Grasshopper,
Sorry voor de achterhaalde info, is misschien al van een paar jaar geleden. De rope-access industrie is een jonge snelgroeiende industrie, dat blijkt wel weer.
Met de prusik bedoelde ik niet dat deze IRATA goedgekeurd zou zijn, meer als info dat je altijd een backup moet gebruiken als je een niet zelfremmend afdaalapparaat gebruikt.
Misschien is m'n zinsopbouw een beetje ongelukkig gekozen.
Wist je trouwens dat de rigging-industrie een variant van IRATA heeft ontwikkeld?
Het heet ERRA, wat staat voor Event Rigging Rope Access.
Voor meer info zie: http://www.ropeaccess.nl/index.php?opti ... 8&Itemid=2
Weest gegroet,
Hairman.
Sorry voor de achterhaalde info, is misschien al van een paar jaar geleden. De rope-access industrie is een jonge snelgroeiende industrie, dat blijkt wel weer.

Met de prusik bedoelde ik niet dat deze IRATA goedgekeurd zou zijn, meer als info dat je altijd een backup moet gebruiken als je een niet zelfremmend afdaalapparaat gebruikt.
Misschien is m'n zinsopbouw een beetje ongelukkig gekozen.
Wist je trouwens dat de rigging-industrie een variant van IRATA heeft ontwikkeld?
Het heet ERRA, wat staat voor Event Rigging Rope Access.
Voor meer info zie: http://www.ropeaccess.nl/index.php?opti ... 8&Itemid=2
Weest gegroet,
Hairman.
hej wat leuk
dat wist ik niet!
ben benieuwd naar de invulling,
wel slim want je kan op die manier heel veel irata dingen weg laten aangezien je met minder gevaarlijke situaties te maken hebt.
leuk!
voor frontline heb ik ook nog gewerkt als rigger grappig!
Maar goed laten we het topic weer terug geven aan het huidige onderwerp!
het toegang tot een boom verschaffen doormiddel van een kraan!
dat wist ik niet!
ben benieuwd naar de invulling,
wel slim want je kan op die manier heel veel irata dingen weg laten aangezien je met minder gevaarlijke situaties te maken hebt.
leuk!
voor frontline heb ik ook nog gewerkt als rigger grappig!
Maar goed laten we het topic weer terug geven aan het huidige onderwerp!
het toegang tot een boom verschaffen doormiddel van een kraan!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-