Nieuwe materiaalhaak

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Nieuwe materiaalhaak

Post by treespotter »

Dit zou maar zo wel eens erg handig kunnen zijn.... 'k weet nog niet helemaal waarvoor, maar het zou best wel eens een handig haakje kunnen zijn :lol:

http://www.cmcrescue.com/product.php?de ... 95a5f2f28c

http://rockexotica.com/pr_cb_biwire.html
Attachments
CMC biwire
CMC biwire
biwire.jpg (9.14 KiB) Viewed 9266 times
Last edited by treespotter on 19 Jun 2008, 23:39, edited 1 time in total.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Lijkt me erg onhandig als materiaalhaak, Wolter... tenzij je er iets inclipt dat er lange tijd moet in blijven en er absoluut niet uit mag kunnen vanzelf.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

en om hier ook maar de discussie te starten:
is ie goed voor life support?
een openen dan andere open
autolock?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wat is er onhandig aan Kimme. De extra wiregate zit niet in de weg als je er iets uit wilt halen. De extra handeling die nodig is om er iets in te klippen weegt misschien wel op tegen het feit dat de Iceclippers op mijn rug af en toe (om de dag toch wel in ieder geval een keer) op een altijd onhandig moment/positie een tak 'vangen'. Als dat dan weer een keer gebeurt dan heb ik er toch meestal erg veel moeite mee om mijzelf los te koppelen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Grasshopper wrote:en om hier ook maar de discussie te starten:
autolock?
Geen discussie nodig hoor Steven. Ik noemde hem al vanaf het begin een materiaalhaak en de fabrikant waarschuwt ook in de 'Note' onder aan de materiaalomschrijving.
Note: The BiWire should not be used to replace a conventional locking gate carabiner because the gate is not physically secured by a sleeve. It could be possible for something to push open the inner gate allowing the possibility of the carabiner coming unclipped. So, use the BiWire as an alternative to a non-locker when you want extra strength and security.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

ja weet het even niet... ik zie me die buitenste gate proberen opentrekken en dan met een andere vinger van dezelfde hand die andere induwen en dan met die zelfde hand ook nog de ring van de motorzaagstrop eruit halen en zo... en dan zit die ring ook nog vast tussen die twee gates en zo, en dan ga ik er echt op vloeken en zo roepen van... verdomme ... kuthaak... en uiteindelijk in het bakje gooien met de rest van de spullen die ik eigenlijk in een opwelling ooit heb gekocht omdat het "oplossingen voor een probleem" leken waarop ik al tien jaar echt zat te wachten, maar het echt niet waren... en dat alles zie ik zie ik dan nog helemaal de mist in gaan met handschoenen aan... geen idee... Misschien moet ik het eens vastgehad hebben om het te kunnen appreciëren... met andere woorden... Ik wil er eerst eens aan voelen...
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

treespotter wrote:
Grasshopper wrote:en om hier ook maar de discussie te starten:
autolock?
Geen discussie nodig hoor Steven. Ik noemde hem al vanaf het begin een materiaalhaak en de fabrikant waarschuwt ook in de 'Note' onder aan de materiaalomschrijving.
Note: The BiWire should not be used to replace a conventional locking gate carabiner because the gate is not physically secured by a sleeve. It could be possible for something to push open the inner gate allowing the possibility of the carabiner coming unclipped. So, use the BiWire as an alternative to a non-locker when you want extra strength and security.
ja ik had het gelezen,
maar omdat er op ik meen buzz ook zo'n discussie was dacht ik hmm even kijken hoe ze er hier over denken!
maar goed.

mij lijkt het ook niet heel erg handig!
ik zou liever een materiaal haak zien met een twistlock sluiting of net als bij de petzl vertigo naar beneden schuiven en openen.
dat lijkt me nog wel handig maar dan wel het zelfde model als de caritool.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Mijn motorzaaghaak pakt soms een takje, en dan roep ik inderdaad ook wel eens k*thaak vanuit een lastige positie. Maar tegelijkertijd heb ik veel plezier van het heel makkelijk loshalen van de motorzaaghaak. :D

(Tot ik mijn splinternieuwe Giraffe aan de motorzaaghaak had hangen, en na even opgetild te zijn zichzelf loshaakte en 12 meter naar beneden donderde)

Die kunststof petzl materiaalhaakjes hebben bij mij nog nooit iets losgelaten, dus zie ik niet in wat het voordeel is...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

ik gebruik die petzl caritools aan beide zijden van m'n gordel en soms gebeurt het wel eens dat ze uit elkaar gerukt worden zodat de clip open komt te staan aan de buitenzijde. Simpel te verhelpen door de buigzaamheid van het haakje weliswaar... Maar echt last heb ik hiervan nooit gehad. Ook bij mij hebben ze nog nooit iets losgelaten, maar ik denk dat ik toch voor de motorzaag eens moet gaan overschakelen naar een kleine aluminium haak met zo'n plaatje... Aleen lijkt me dat niet makkelijk te installeren op de treemotion.
Wat bedoel je eigenlijk met "giraffe", peter?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

KIMME wrote: Wat bedoel je eigenlijk met "giraffe", peter?
Een snoeigiraffe is iets voor hoveniers, namelijk een snoeischaar op een stok. Maar dan een hele goede. En daarmee ook duur :( .

Ik had een klusje om kunststof serpentines uit bomen te halen, en daar was die schaar heel handig voor. Als je um tenminste niet laat vallen. Maar hij deed het nog: de stang was (en is) een beetje krom....

http://www.bakker-hillegom.nl/Catalog/P ... =14569-001
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

KIMME wrote:ik gebruik die petzl caritools aan beide zijden van m'n gordel
Image

Afgelopen week heb ik het nog ergens gelezen.... Het zou zelfs wel eens op Treehugs kunnen zijn.

Sorry Kimme dit is niets persoonlijk, nee dit is iets voor iedereen....
Ik hoop niet dat jullie nu allemaal gaan denken 'Jezus daar heb je hem weer', maar dan denk ik maar, ik hoop dat er in ieder geval één die dit leest niet uit de boom lazert.

Gebruik NOOIT aan beide zijden van je gordel een caritool!!!
Gebruik deze haken (of welke andere materiaalhaak dan ook) alleen op je rug en aan de zijde waar je je fliplijn hebt hangen.
Jij bent echt niet de eerste die naar beneden dondert doordat hij zichzelf met de fliplijn heeft gezekerd in de caritool.

Check, check en Dubbelcheck hoor ik je denken. 'Ik controleer altijd waar ik mijn fliplijnbiner in vastklip'. Dat zal best, maar zorg er gewoon voor dat er niets zit waarin je kan inklippen.

Mijn fliplijn gaat van rechts naar links om de boom. Rechts en achter hangen de materiaalhaken en links hangt een vastgetrokken (stevig aangedraaide) schroefkarabiner die achter de gordelwebbing door zit. Als ik hierin in een vlaag van onachtzaamheid mijn fliplijn vastklik dan verdient dat geen schoonheidsprijs, MAAR IK LAZER NIET UIT DE BOOM.

Haal de onbeveiligde materiaalhaken uit de deathzone, Boomklimmen is geen spelletje. Er zijn nou eenmaal een paar regeltjes waaraan je je moet houden als je óók morgen nog wilt klimmen.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

in feite heb je gelijk en ik check, dubbelcheck and check it again altijd... maar ik heb het al wel es meegemaakt met een andere gordel door onachtzaamheid, dat moet ik eerlijk toegeven. Daarmee niet uit de boom geflikkerd en op tijd gezien, maar toch...
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote: Check, check en Dubbelcheck hoor ik je denken. 'Ik controleer altijd waar ik mijn fliplijnbiner in vastklip'. Dat zal best, maar zorg er gewoon voor dat er niets zit waarin je kan inklippen.
Duidelijk.

...en zo'n blauwe snelsluiter, die is zeker ook uit den boze...?

In Duitsland is iemand door zo'n haak in combinatie met een Butterfly naar beneden gelazerd. Ik heb het een keer serieus geprobeerd na te doen, maar het is me niet gelukt. Daarom gebruik ik deze haak met veel plezier. Want:

Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's.

Als je bekend bent met de risico's van een snelsluiter, of een caritool / motorzaaghaak in de buurt van een D-ring, en je gaat daar bewust mee om, dan ben je volgens mij veilig bezig. In een auto kun je je het ook niet veroorloven onachtzaam te sturen. Ik wil daarmee niet promoten om nonchalant te doen, want met het verzetten van ankers ben ik na al die jaren nog steeds bijna paranoide wat controleren betreft.

Het is natuurlijk heel makkelijk om fouten te voorkomen door die caritools zo ver mogelijk van je D ring weg te houden, maar er moet ook gewerkt kunnen worden. Op het moment dat je je fliplijn verkeerd inklikt, en je ziet het niet, dan heb je een heel ander probleem. Je lijnen lopen kennelijk zo onoverzichtelijk door elkaar dat je eerst maar eens aan rope-management moet gaan doen... :-)

Maar, Wolter, je waarschuwing is terecht: let op met fliplijnen en caritools.

BTW: Wolter, waar gebruik jij die vastgeschroefde karabiner voor?
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

ik heb een klettersteig biener aan mijn zaag werkt super! gewoon aan mat.lus van je gordel nooit geen gedoe!
Attachments
kong_tango.jpg
kong_tango.jpg (59.21 KiB) Viewed 8920 times
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote: Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's.
Precies, en daarom is dit pure stommiteit. Dit is namelijk geen aanvaardbaar risico. Dit is (als je het risico kent) pure Russische Roulette. Leg dit thuis maar eens uit voordat je weer de boom in gaat.

Pietje wrote: BTW: Wolter, waar gebruik jij die vastgeschroefde karabiner voor?
Daar hangt mijn motorzaag in als ik die bij mij heb.
Post Reply