Ongeval met hoogwerker

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Ongeval met hoogwerker

Post by treespotter »

Dan heb jij nog nooit de Merlo verreikers gezien. De mannen van De Kruyf hebben er één met een lange 'hoogwerkerarm' waarbij op het uiteinde een roterende as is geplaatst met nogmaals een telescoopgiek van ongeveer 6 meter. Aan deze giek zit een bakje van amper 1x1 meter.

Mij niet gezien :oops: zelfs niet met een gordeltje met 10 valbeveiligingslijntjes aan de bak. Laat mij dan maar lekker in de boom hangen :D
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

in een hoogwerker die van beneden bediend wordt kruip ik NIET in. :D
en als ik dood hout moet gaan uitsnoeien met mijn hoogwerker moet je dikwijls al zien hoe je de arm van de hoogwerker door de boom "vlecht"
en ik kan niet geloven dat de benedenbediener dit van beneden, vanuit zijn cabine beter kan zien als ik... 25m boven de grond in mijn bakkie :)
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Dan heb jij nog nooit de Merlo verreikers gezien.
De Merlo die hier in Mierlo ( :D ) wordt gebruikt door een hovenier die mij dan weer vraagt in de bak te staan, is zo groot dat er 6! mensen naast elkaar kunnen staan. :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Erg handig voor het knippen van leiboom hagen :lol: Of natuurlijk voor het snoeien van de boom in de achtertuin. Kun je al het snoeihout in de bak laten liggen totdat je weer voor boven de aanhanger staat :roll: Of je zet de Jo Beau naast je in de bak :mrgreen:
Hairman
Nieuw
Nieuw

Post by Hairman »

densmee wrote:als je in een 'verreiker' hoogwerker staat en je wordt bedient vanaf de grond en er schiet een tak in je bak die lift je er zo uit
Hmm :shock: :shock:
Gister de cursus Machinist verreiker met heffunctie met goed gevolg afgelegd en daar werd me toch iets anders duidelijk gemaakt...
Het schijnt al vanaf 2004 niet meer te mogen om de verreiker met werkbak vanaf de cabine te bedienen. Degene die in de werkbak staat moet de hoogwerkerfuncties bedienen, hieronder valt niet het rijden!
Wat dan wel weer jammer was is dat in de cursusmap nog de regelgeving van vóór 2004 staat. 5 jaar lijkt mij ruim lang om een aanpassing te maken van 2 A4-tjes....
Ook is het zo dat niet elke verreiker geschikt is om de werkbak aan te koppelen.
Er moet in de cabine een keuzeschakelaar zitten die je in kunt stellen zodat de L.M.B.-computer (Last Moment Beveiliging) weet dat er een werkbak aan hangt en de maximale belasting dan met 50% reduceert.
Heeft je verreiker niet die keuzeschakelaar dan mag je er dus geen werkbak aan hangen ook al past die wel op de mast!
Zo... weer iets om over na te denken, net zoals het je in de boom laten zetten door de mobiele kraan. :D

Weest gegroet,

Hairman.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

treespotter wrote:Dan heb jij nog nooit de Merlo verreikers gezien. De mannen van De Kruyf hebben er één met een lange 'hoogwerkerarm' waarbij op het uiteinde een roterende as is geplaatst met nogmaals een telescoopgiek van ongeveer 6 meter. Aan deze giek zit een bakje van amper 1x1 meter.

Mij niet gezien :oops: zelfs niet met een gordeltje met 10 valbeveiligingslijntjes aan de bak. Laat mij dan maar lekker in de boom hangen :D

Wolter, neem van mij aan dat zo,n ding vreselijk stabiel is, bovendien heeft zo'n verreiker een mast die niet eens mee gaat deinen als je er keer een afgezaagd stammetje op de bak laat leunen.
bovendien heeft dat ding het voordeel dat er ook mee om de boom heen kan werken,wil je het een keer ervaren,dan hoor ik het wel van je.Bij de firma waar ik werkzaam ben hebben ze zo'n verrijker.(merlo roto met hulpgiek, 30 meter hoog,zwenkbereik dik 20 meter!)Neem van mij aan dat je meteen van een hoop vooroordelen af bent,ik moest er in het begin ook even flink aan wennen, maar nu ik er bijna dagelijks mee werk, wil ik niet meer anders. :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ivo wrote:Neem van mij aan dat je meteen van een hoop vooroordelen af bent,ik moest er in het begin ook even flink aan wennen, maar nu ik er bijna dagelijks mee werk, wil ik niet meer anders. :wink:
Dat zijn geen vooroordelen van mij Ivo. Rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Maar ik ben nou eenmaal een boomverzorger met een enorme hoogtevrees op alles wat door de mens geconstrueerd is. Dus zolang er niet een plaats is waar hoogwerkers van nature groeien :mrgreen: zie je mij niet in iets hogers dan zo'n waanzinnig stabiele 9 meter Afron van Werklift. Brrr.
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

treespotter wrote:
ivo wrote:Neem van mij aan dat je meteen van een hoop vooroordelen af bent,ik moest er in het begin ook even flink aan wennen, maar nu ik er bijna dagelijks mee werk, wil ik niet meer anders. :wink:
Dat zijn geen vooroordelen van mij Ivo. Rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Maar ik ben nou eenmaal een boomverzorger met een enorme hoogtevrees op alles wat door de mens geconstrueerd is. Dus zolang er niet een plaats is waar hoogwerkers van nature groeien :mrgreen: zie je mij niet in iets hogers dan zo'n waanzinnig stabiele 9 meter Afron van Werklift. Brrr.

Moaah, vaak ben je te bang!! :D :wink:
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Freerk wrote:
treespotter wrote:

Moaah, vaak ben je te bang!! :D :wink:
Ik probeer je ook niets op te dringen hoor Wolter, ik voel me ook prima op m'n gemak aan een lijntje van nauwelijks 13 mm(sommige nog dunner!) Maar als je met een hoogwerker bij een (moeilijke) boom kan komen, dan kies ik toch voor die "enge" hoogwerker.
Nou heb ik het voordeel dat wij verschillende hoogwerkers in eigen beheer hebben, dus dan weet je wat je eraan hebt,maar dat is met die dingen die bij verhuurbedrijven vandaan komen soms weleens wat anders....... :?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pas op hoor Ivo. Volgens mij gebeuren er meer ongelukken met eigen hoogwerkers dan de verhuurmachines. Een paar maanden voordat ik bij Copijn ging werken (jaaaaaaaaren geleden) is het ladderpakket van de eigen ladderwagen met volle vaart ingeschoven waarbij Toon het leven heeft gelaten. Een klein deel van de ketting van de ladderaandrijving liep niet door het oliebad waardoor deze brak met alle gruwelijke gevolgen van dien. Geloof mij, wanneer je met dit in het achterhoofd op de andere van het gebruik vergaand versleten ladderwagen onder een enorme populier naar de volledig uitgeschoven dertig meter wordt gestuurd Image Image

Grote kans dat de inspecties van verhuurmachines consequenter worden uitgevoerd en de kans dat er modificaties aan worden uitgevoerd die een negatief effect hebben op de veiligheid (en er langdurig op blijven zitten) is erg klein. Het gebruiken van eigen hoogwerkers heeft een groot positief effect op de werksnelheid en het uitbuiten van de mogelijkheden van de machine. Dit is gezien de ongevallen ook weer een negatief effect. Weten hoe je de beveiliging kunt omzeilen (zoals omschreven in de eerste post van deze thread) is nou niet echt een positief effect van een vaste machinist op een 'eigen' machine.
Als het voor mij ooit nodig is om met een dertig meter machine te werken zijn er genoeg jongens die het bakje wel willen bemannen voor mij, toch Ivo? :lol:
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

treespotter wrote:Pas op hoor Ivo. Volgens mij gebeuren er meer ongelukken met eigen hoogwerkers dan de verhuurmachines. Een paar maanden voordat ik bij Copijn ging werken (jaaaaaaaaren geleden) is het ladderpakket van de eigen ladderwagen met volle vaart ingeschoven waarbij Toon het leven heeft gelaten. Een klein deel van de ketting van de ladderaandrijving liep niet door het oliebad waardoor deze brak met alle gruwelijke gevolgen van dien. Geloof mij, wanneer je met dit in het achterhoofd op de andere van het gebruik vergaand versleten ladderwagen onder een enorme populier naar de volledig uitgeschoven dertig meter wordt gestuurd Image Image

Grote kans dat de inspecties van verhuurmachines consequenter worden uitgevoerd en de kans dat er modificaties aan worden uitgevoerd die een negatief effect hebben op de veiligheid (en er langdurig op blijven zitten) is erg klein. Het gebruiken van eigen hoogwerkers heeft een groot positief effect op de werksnelheid en het uitbuiten van de mogelijkheden van de machine. Dit is gezien de ongevallen ook weer een negatief effect. Weten hoe je de beveiliging kunt omzeilen (zoals omschreven in de eerste post van deze thread) is nou niet echt een positief effect van een vaste machinist op een 'eigen' machine.
Als het voor mij ooit nodig is om met een dertig meter machine te werken zijn er genoeg jongens die het bakje wel willen bemannen voor mij, toch Ivo? :lol:

Inderdaad, daar heb je wel een punt. De tijd van de oude ladderwagens is bij ons gelukkig ook al lang verleden tijd. Al onze hoogwerkers kunnen vanuit de werkbak bediend worden, en zijn allemaal redelijk recent ( de oudste is geloof ik 6 jaar)En wat het overbruggen van veiligheden betreft;ik ben misschien wel gek, maar niet levensmoe.
En die oude ladderwagens ; het is niet voorniets dat die dingen tegenwoordig niet meer mogen, helaas moet er natuurlijk eerst wat mee gebeuren voordat ze daar achter komen... :(
Post Reply