Op de foto die ik heb bijgevoegd is, in mijn ogen, een bijzondere jaarringen structuur te zien. Weet iemand hoe dit zit? Of hoe ontstaat dit?
Doorsnee is 9 cm.
Zal ik zeggen wat voor hout dit is? Of willen jullie raden. Ik zou het niet weten vanaf een foto. Maar als iemand het weet vindt ik dat heel knap
is het een klimplant, blauwe regen misschien de latijnse naam ken ik (nog)niet
Heb ook oit zoiets tegen gekomen en dat was bij een blauwe regen die was nog dikker en had ook zo van die dikke lijnen precies of de schors overgroeit is.
Heb je vergelijkings materiaal van een wisteria met andere jaar ringen ?
En zo ja weet je de plaatsing achtergrond van beidde ?
Ik heb zelf een Wisteria jaren lang laten groeien over een zestal balkons en tot 4 verdiepingen hoog. Hij is nu boven arm dik en gesnoeid. Tot ongeveer 3 meter. Hij kan op zich zelf staan indien je bloemsporen gaat vormen en een kleine minimale kroon maakt. maar ik heb hem voor de zekerheid toch maar verankerd aan muur aan de top
Ik ben overigens nu wel benieuwd naar de ringen van mijn Wisteria.
De twee grijze ringen zijn volgens mij zogenaamde wall 4/Barrierezones aangemaakt na een schade van buitenaf. Hiermee offert het organisme zijn binnenste op om er voor te zorgen dat een eventuele aantasting van de kern niet door kan groeien naar buiten toe.
Hoe dik is deze schijf eigenlijk? Mijn eerste indruk is dat de grijze ringen de echte jaarringen zijn , en de dunne ringen de zg. "schijnjaarringen", maar dat zou betekenen dat deze wisteria maar 3 jaar oud is. (deze schijf althans).
Als ik dan de dunne jaarringen probeer te tellen, dan kom ik op ongeveer 30-35 .Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit schijfje van 8-9cm dan zeker 30 jaar oud is.
Het is geen boom Ivo. Het is een blauwe regen. Dan geloof ik zeker dat die dertig jaar correct is voor zo'n 'dun' stammetje.
Trouwens, ik ben dit voorjaar weer volop bomen aan het planten geweest en daarvoor gebruik ik 120 cm onbehandelde boompaaltjes. Ik verbaasde mij er soms oven hoe oud die dunne dingen waren. Één van die dingen was 10 cm diameter en 55 jaar oud Ik geloof nooit dat die Klootmaaraanja die ik eraan vast gezet heb ooit zo oud zal worden
kan best kloppen wat je zegt Wolter,Als ik weer eens hedera uit een boom mag trekken, (leuk werk.... ) dan sta ik er ook wel eens van te kijken hoe dik hedera kan worden, en dan zijn de jaarringen bijna niet te tellen. Nou weet ik niet of blauwe regen een snelle groeier is,maar nou weten we nog niet wat die ringen zijn, toch??
Ik heb het er met Andre van Lammeren (van de WUR) over gehad en kreeg het volgende antwoord. Ik moest het wel een paar keer lezen voordat ik begreep wat er stond
Het verschijnsel bij Wisteria is bekend. De structurele variabiliteit bij vele Leguminosae is groot, zo ook bij Wisteria . Kringporig met duidelijke jaargrenzen tot verspreidporig zonder groeigrenzen.
Wel zijn er natuurlijk soort's kenmerken (ingesloten floëem vaak, stralen 4- tot 6-rijig, enkelvoudige vat doorboringen, vaten met spiraalvormige verdikkingen, lengte parenchym met etagebouw) en wordt er vaak aan het eind van de groeiperiode een tangentiale laag gevormd met uitsluitend libriform (geen vaten en parenchym). Het laatste is waarschijnlijk ook te zien op de foto, hoewel nogal onregelmatig.
Zou het voor André ook mogelijk zijn om ECHT antwoord te geven zonder nog meer vragen te creëren? Hij is een wetenschapper hè. Dan zal het antwoord wel nee zijn