Eik met bliksemschade

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Eik met bliksemschade

Post by -WOUTER- »

Ga echt in zee met een regionale boomverzorger - oftewel baumpfleger in 't duits.
Die geeft je een gedegen advies en zaagt meteen je kachelhout kort - andere topic :wink:

grtn w
- climb fast, move slow -
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

foto's zeggen meer!

maar wat wil je dicht maken? ik geloof dat alleen wolter nog weet hoe dat moet :wink:

( een boom hoeft niet mooi dicht en rond te zijn)
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

rene75 wrote:... maar de houtrot van binnenuit zal op deze manier (zonder dat ik het behandel) waarschijnlijk ...
Zoals Wouter zei, haal er een boomverzorger bij. Bomen hebben zo hun eigen manieren om om te gaan met houtrot, en het hoeft helemaal niet zo te zijn dat houtrot "meteen" verder gaat. Sterker: als je deze wond gaat dichtmaken, dan heb je kans dat direct achter het dichtmaken een klimaatje ontstaat dat voor schimmels nog veel aantrekkelijker is...! 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

rene75 wrote:Hoi Wouter, reageer liever niet als je niks te vertellen hebt.
Ik wil dit wel effe openbaar maken dit PM-tje van Rene75, want ik reageer toch echt wel serieus op zijn topic !!!

grtn w
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hmm, krijg ik nu ook een PM...? :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Mis ik iets?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

nee jij mist niks Wolter - hij mist iets en dat noemen ze kennis van zaken .....
blijkbaar maakt niet uit wat we antwoorden, hij neemt ons toch niet serieus.....
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

respect is soms moeilijk te krijgen dezer dagen maar het geven kost sommige mensen soms ook veel moeite!

anyhow

moeder natuur kan je eik het best verzorgen, en zoals Wouter reeds stelde, een lokale boomverzorger kan je hier mooi in bijstaan met raad en daad.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Hi Rene,

Vroeger (>25 jaar geleden, toen boomverzorgers nog boom chirurgen waren) was het gebruikelijk om een dergelijke rotte plekken uit te vrezen, op vullen met beton of allerhande pasta's er op te smeren. Toen waren en een aantal knappe koppen zoals Shigo en later Claus Mattteck die begrepen hoe een boom omgaat met beschadigingen. CODIT is het model waar Shigo zijn inzichten in heeft geconcentreerd. Het resultaat is dat er (nagenoeg) geen boomverzorgers meer zijn die deze methodes nog toe passen.
De boom kan een verwonding het beste zelf aanpakken. Door in het gezonde hout rond de beschadiging de structuur van het hout aan te passen. Alles wat wij er aan kunnen doen zal het afgrendelings proces negatief beinvloeden.
Het is ook een inzicht dat een boom best hol mag zijn. Het is een natuurlijk proces dat de bomen soms nodig hebben om heeeeeeeel oud te worden Net als het verkleinen van de kroon door taksterfte. Ga maar eens kijken in Engeland waar echt oude bomen staan die veelal hol zijn. Het is natuurlijk wel zaak om holle (dus extreem ingerotte bomen) regelmatig te monitoren op veiligheid.
Deze boom in St. Oederode mocht voorlopig nog blijven staan van de locale VTA controleur. (Plaatje was iets te groot voor dit forum)
http://lh6.ggpht.com/_PJTRox1P6xQ/SyDtN ... 000767.JPG

Dus zonder dat ik foto's gezien heb zou ik zeggen niks aan doen. Maar als je twijfelt moet je eigenlijk een collega vragen voor een second opinion.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Hi Rene,

Dan wil ik toch nog even opmerken dat het belangrijk is dat je je op de hoogte stelt van de moderne inzichten.

Veel kun je lezen in Stadsbomen Vandemecum 3B.

Want eigenlijk is deze kennis toch wel te verwachten van de moderne boomverzorger.

Gr Paul
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Struikrover wrote:Afgezien van het '...eigenlijk is deze kennis toch wel te verwachten..'
? Denk jij daar anders over?
Ik bedoelde het helemaal niet zeikerig naar Rene. Maar je wilt je werk toch goed doen? En dan moet je soms wel even in de boeken zou ik zeggen.
Maar misschien is dat een ideale wereld.

Paul
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Struikrover wrote:Rene75, op dit forum zal je helaas eerst door wat superieur geouwehoer en langs forum coryfeeën moeten waden voordat je een bruikbaar antwoord krijgt zonder verkapte opmerkingen. Afgezien van het '...eigenlijk is deze kennis toch wel te verwachten..' zinnetje komt callum-aan's antwoord gelukkig een eind in de goede richting.
:lol:
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by joren »

beste rene

de meeste mensen die je proberen te helpen hier op het forum hebben een degelijke scholing gehad, dat is bij jou nog de vraag. hier op het forum willen we je best helpen maar je moet je niet zo gauw op de kast laten jagen door soms een geintje
klinkt heel hard maar als je denkt van die mensen willen me niet helpen ga dan ergens anders zeuren
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Vet goeie toelichting silversan 8)

da's beter dan meteen zo te beginnen van zoek een boomverzorger uit de buurt en bekijk het lekker met je wondafdekmiddel.

Als je al die tijd altijd ook zo bijdehand kan doen over alles wat je weet van boomverzorging, kun je ook op een respectvolle manier de onkennis de wereld uit doen.

Als het er op aan komt over gratis les weg geven op een forum :lol: kom op zeg dan bevat dit forum al een heel lesboek. Dat doen we allemaal toch "kennis delen"
ik klim liever ... dan werken
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

dennis wrote: da's beter dan meteen zo te beginnen van zoek een boomverzorger uit de buurt en bekijk het lekker met je wondafdekmiddel.
Leg eens uit, Dennis. Silversan zegt namelijk ongeveer hetzelfde... :wink:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

precies, maar dan vriendelijker

da's toch fijn :wink:

Je kunt iemand beter op het rechte spoor zetten met een onderbouwd verhaal dan hem afwimpelend zeggen dat ie het lekker uit moet zoeken. (mijn mening hoor)

vroeger is mij geleerd "domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden" :lol:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

@Rene

Als dat recente foto's zijn zou ik mij niet bekomeren over de toestand van de boom. Grijp vooral niet in, de boom zit vol met geweldige systemen zich tegen oude beschadegingen te beschermen. Mooi vertakt trouwens en een goede groei zit erin.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Het kan een vergissing zijn, maar ik weet dat er verschillende collega's (Belgische dan) regelmatig jobs gaan doen in Duitsland. Misschien dat iemand even tijd heeft tijdens een van die jobs om langs te gaan en naar die boom te kijken?

Voor mij is het iets te ver buiten het gewone werkgebied...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

dennis wrote:Je kunt iemand beter op het rechte spoor zetten met een onderbouwd verhaal dan hem afwimpelend zeggen dat ie het lekker uit moet zoeken. (mijn mening hoor)

vroeger is mij geleerd "domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden" :lol:
Dat is wel zo Dennis, maar het zou ook uitzonderlijk vriendelijk zijn om in plaats van te beginnen met "Collega's" de eerste post te beginnen met jezelf voor te stellen en te vertellen wat je doet en wat je achtergrond is. Dit baasje is prima in staat om op van alles te reageren, maar als het op het voorstellen aankomt dan is die heer (maar ik verdenk haar ervan dat het een Franse dame is) niet thuis.
Post Reply