Page 3 of 4

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 07:20
by KIMME
Ook zeer belangrijk is een grondige kennis van het materiaal zodat je eventueel kan improviseren waardoor je enorm tijd wint. Dat is dan soms een belichaming van het spreekwoord 'nood breekt wet" maar als het moet dan moet het. Elke situatie is weer anders. Hoe kan je daar op voorbereiden? Door het materiaal te gebruiken waarvoor het bedoeld is, maar toch kan je ook materiaal gebruiken dat daar absoluut NIET voor bedoeld is, wanneer je genoeg marge hebt om veilig je redding kunnen uit te voeren.
Dergelijke situaties kunnen enkel en alleen als je je materiaal en technieken enorm goed beheerst. Ook al is dat op een onconventionele manier, toch kan het veilig gebeuren. Ook wordt in beginsel in scholen steeds de redding aangeleerd op 1 manier en dat is de redding zoals wij ze kennen en trainen voor de wedstrijden. Ik leer ze ook zo aan maar besteed 75% van de tijd aan de onconventionele methodes en begrippen die soms van doorslaggevende aard zijn. De kennis van deze technieken en begrippen stelt een beginnend klimmer meestal in staat even snel de redding uit te voeren dan een wedstrijdklimmer met de methode zoals wij ze op de wedstrijden kennen.
Dat zijn weliswaar niet de technieken die wij doorgaans beheersen en oefenen maar doorgaans stel ik leerling klimmers in onze workshop tot twee keer per dag voor een probleem waarbij kennis van het materiaal en het inlevingsvermogen van de situatie een zeer grote rol speelt. Ook het medische aspect van bijvoorbeeld suspension trauma hoort daar voor een stuk bij, evenals nuttige tips die de situatie voorgaand, tijdens en na de redding simpelere en effectiever maken horen daar bij.
Een simpel vraagstuk....
Bekende factoren: Je breekt een populier af in een voortuin waar moet worden afgevangen. Op 15 meter hoogte zit een klimmer ongeveer 6 meter buiten de stam. Hij heeft z'n cs op 25 meter aan de centrale spil hangen met daar twee meter onder de katrol van het afvangsysteem. Bij het opwinchen (met grcs) van het takdeel krijgt hij het takdeel op z'n knikker wegens een zaagfout tijdens het winchen en het licht gaat uit voor hem en hij raakt z'n onderarm tijdens het wegspringen van het zaagblad... Het af te vangen takdeel weegt 250 kg en is los van de boom. Er hangen geen andere lijnen in de boom. De cycle rate to failure van het ankerpunt , afvangpunt en de lijnen is goed.
De conventionele handelingen (112 bellen, adres doorgeven, ...) zijn reeds afgehandeld. Tweede klimset en footlocklijn, evenals werplijn en zelfs bigshot en dergelijke zijn binnen handbereik.
Onbekende: zaagwond ernstig of oppervlakkig? Zijn er breuken? Zijn er stalen componenten in de klimset van de klimmer?
Mogelijke oplossingen? Waarom is je antwoord mogelijk? Wees eerlijk en vermeld of je één der bovenstaande begrippen hebt moeten opzoeken?
Aangezien het inlevingsvermogen van doorslaggevende aard is, zou er nog 1 vraag moeten opduiken die van zeer groot belang kan zijn tijdens de redding. Maw 1 gegeven staat niet vermeld maar is voor discussie vatbaar.

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 08:05
by -WOUTER-
Die ene grote vraag is :
kan de grondman wel klimmen......... :wink:

maar ik ken er ook nog een :
't is geel en als je het in je oog krijgt ben je dood.....ra ra

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 12:17
by treespotter
Ik weet hem, ik weet hem.



Een treinImage

Maar het hoeft niet altijd met een trein hoor...













Image

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 12:35
by -WOUTER-
Nee,

ik kreeg ook al een PM met het volgende antwoord :

de bus van Wolter :lol: :lol:

maar die trein klopt idd.
Maar ben benieuwd waar Kimme heen wil ?

grt

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 13:02
by treespotter
Naar een hoogwerker cursus. Hij heeft het in ieder geval al over Suspension Trauma. En daarvan weten we nu toch eindelijk wel dat dat alleen maar voorkomt bij het rechtstandig stil hangen in een valbeveiligingsgordel.

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 16:01
by Tamil
:mrgreen: Wat kan jij een vieze plaatje posten Wolter :lol:

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 16:07
by Thijs
hij heeft er wel kijk op die vent :D

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 19:01
by dennis
boomverzorgingbruno wrote:ik moet zeggen ik volg deze topic al een tijdje maar zie dus echt geen eensgezindheid in het reddingsklimmen . iedereen vind en doet het anders . vraag me af wat van al deze verhalen nu echt in praktijk toegepast worden . en welke systemen er echt zijn als er echt iets gebeurt .
in principe is er wel eensgezindheid, alleen hebben we het hier over een nieuwe werkmethode. Daar mag alle ruimte voor zijn om dat te bespreken toch. Voor sommige is SRT al niet meer nieuw voor sommige wel en andere hebben er nog nooit van gehoord. Een tweede is dat er hier werk methode's en wedstrijd technieken worden besproken.
Maar je hebt wel een punt dat het nog verder ontwikkeld moet worden en nog niet naar de beginnende klimmer gebracht hoeft te worden.

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 19:10
by KIMME
De bedoeling was eigenlijk es te kijken of er iemand de situatie weet op te lossen op een zeer snelle onconventionele manier? Dus buiten onze manier van werken eigenlijk.

@Dennis: je moet je kunnen inleven in de situatie zoals ze zich op dat moment voordoet. Daarvoor moet jij op de hoogte zijn van wat KAN en wat niet kan met je materiaal. Ik had hierboven ergens een post gezet met een vraagstuk om op te lossen. Ik ben eens benieuwd met wat voor oplossingen iedereen voor de dag komt. En vooral WAAROM je dat zo zou doen. Ikzelf heb ik nog maar twee keer iemand eruit moeten halen. 1 keer moest dat echt heel erg snel gaan wegens zware bloeding, de tweede keer ging dat meer relaxed (breuk) . En 1 keer mezelf gered met de afvanglijn... wegens geplette hand. :P

@Bruno: in een echte situatie gaat het enkel en alleen nog om die vent in de boom. De rest is bijzaak... dus ook het tuinhuis dat eronder staat, de lijn die misschien moet geknipt worden, een zijtak die eraf moet gezaagd worden wegens in de weg of iets dergelijks... alle regeltjes en wetjes en alles wat je geleerd hebt over snoeien en zo vanalles gaat de deur uit tot die vent op de grond ligt waar anderen hem kunnen helpen.
Probeer het bovenstaande vraagstuk eens uit te pluizen en vertel eens hoe jij het zou doen met de gegevens die je hebt. Probeer je als het ware in te leven in de situatie.

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 19:16
by -WOUTER-
Oke op die fiets,

Zelf aankoppelen met Kong Duck aan de vanglijn - die nog op de winch vastzit. Klimlijntje vast aan de gordel. M'n petzl lijnmesje openen, helmpje goed vastzetten en .....

de rest kun je dan zelf ook wel invullen. Wordt in ieder geval een wereldrecord van de snelste stijging tot op 23 meter in een boom... :lol: :lol:

grtn wouter
don't try this at home

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 19:24
by KIMME
-WOUTER- wrote:Oke op die fiets,

Zelf aankoppelen met Kong Duck aan de vanglijn - die nog op de winch vastzit. Klimlijntje vast aan de gordel. M'n petzl lijnmesje openen, helmpje goed vastzetten en .....

de rest kun je dan zelf ook wel invullen. Wordt in ieder geval een wereldrecord van de snelste stijging tot op 23 meter in een boom... :lol: :lol:

grtn wouter

don't try this at home
Die is vet... zo gaat het echt wel makkelijk.Iets zegt mij dat ze jou dan ook ùoeten gaan redden maar kom... het had gekund...

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 19:52
by boomverzorgingbruno
voor zo ver ik ervaring zou hebben dat tak deel naar beneden je eigen aan dat afvang touw vast maken en naar boven . uitlopen op de tak . gewonde in zijn eigen systeem laten hangen en mee vast maken aan uzelf (afvang systeem) wonde bekijken oppervlakkig gewoon mee naar beneden . diepe wonden afbinden .
een paar klappen tegen zijn hoofd om te kijken dat hij terug bij bewustzijn komt is dit niet direkt het geval maken dat je beneden bent
heb geen benul van hoe lang dit zou duren maar denk dat het toch vrij snel kan zo zonder veel risico's . wat ik wel raar vind is waarom het afvangsysteem onder de klimlijn hangt . moet dit niet omgekeerd zijn .

en nu ga ik hier mijn dak vol krijgen dat het zo niet mag en waarom niet :oops:
maar denk dan dat ik misschien nog wel extra dingen ga opsteken die wel van pas kunnen komen .

Re: Oeps!

Posted: 23 Jan 2010, 20:07
by dennis
idd bruno ik zou diezelfde kant op gaan al zou ik hoe ernstig de situatie ook is mijn eigen klimset door de afh. katrol zwieren dit kost mischien tijd, maar ben ik tijdens de rescue wel zeker dat mijn lijn geschikt is voor een afdaling voor "indien nodig"
twee man. (mischien is zijn lijn wel beschadigt)

P.s. dat het afvang punt onder eigen top anker zit is al iets (bij voorkeur in een hele andere top natuurlijk) maar bij een peppel kies ik toch voor een afhang punt van
geen pols maar nek dikte

wat ik hier over het hoofd zie Kimme is me even een raadsel, welicht is mijn inlevings vermogen wat beter in het veld

Re: Oeps!

Posted: 02 Feb 2010, 17:21
by boomverzorgingbruno
hey jongens sorry dat ik even een oude koe uit de sloot haal .
maar ik heb nog steeds geen antwoord op het vraagstuk van kimme .
ben nieuwsgierig wat er ontbreekt . :roll:

en waar blijven de antwoorden van onze treehuggers

Re: Oeps!

Posted: 06 Feb 2010, 20:15
by dennis
Ja KIMME kom op met het goede antwoord :lol: :lol: :lol:

Re: Oeps!

Posted: 06 Feb 2010, 20:18
by boomverzorgingbruno
sinds vandaag weet ik het antwoord maar ik ga het nu ook niet vertellen het is de master zijn antwoord en als hij het ziet zitten moet hij hem zelf maar posten vind het wel goed gevonden .

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 01:43
by roelce
oplossing

ge maakt u vast aan het afhang touw trekt er aan blok komt naar beneden en gij schiet omhoog da is de snelste manier voor boven te geraken

greetz

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 07:57
by -WOUTER-
Da's niet echt origineel Roelce, die optie had ik ook al gegeven :wink:

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 09:54
by KIMME
-klimkatrol of ropeguide optrekken aan de haak (indien dual of triact lock) of splits van de vanglijn, vervolgens zwaar afbinden op de winch of bolder. Waarom? Mogelijkheid tot het selectief positioneren van jouw ankerpunt waardoor in bepaalde gevallen ongewenste frictie kan vermeden worden. Ook mogelijkheid van beïnvloeding (hulp) van de redding van op de grond. waarom mogelijk met vanglijn? Er is rekening gehouden met de 7:1 ratio van het hijsen van lasten (takken) met een gewicht van meer dan drie keer 200 kg (gewicht van het af te vangen deel vermenigvuldigd met minimaal 1 meter valversnelling, meer marge is natuurlijk aangeraden) en dus is de vanglijn meer dan geschikt (door toedoen van een goede cycle rate door keuze van het juiste materiaal) voor het dragen van 2 personen. Doordat de cycle rate van het afvangpunt ook als goed kan worden beschouwd wil dat zeggen dat jij met je kennis van houtsoort en structuur een dermate zwaar vangpunt hebt gekozen dat frequent een vangstoot van minimaal 12kn of meer kan verdragen. Wanneer is deze optie er niet? Als jij werkt met pietje die doodleuk een dynamisch lijntje gebruikt om mee af te vangen. Dan zal jij noodgedwongen moeten overgaan op het opnieuw installeren van een lijn waardoor pietje een grotere kans heeft dat hij de reddingspoging niet zal overleven wegens gebrek aan tijd. Er zijn nu twee opties: ofwel jouw redding lukt en iedereen leeft nog lang en gelukkig of er bestaat de mogelijkheid dat jouw frictieknoop dermate vast komt te zitten op jouw klimlijn door het dubbele gewicht van klimmer en slachtoffer. Bij dit laatste kan een persoon op de grond op jouw aanwijzingen de frictie op de bolder verminderen en jullie alletwee op gecontroleerde wijze snel naar de grond brengen. mocht ook dat niet lukken wegens afwezigheid van een derde, dan is de ladderwagen in aantocht.Standaard wordt er geen ladderwagen meegebracht tijdens het uitvoeren van een interventie, dus jij hebt geëist dat dat nu onmiddellijk noodzakelijk is. je bent in een voortuin aan het werk, die aan de straat ligt, waar dus in de meeste gevallen een ladderwagen kan komen. Ook al ben je niet zeker, toch eisen.Weet ook dat er maar twee echte interventieploegen in belgië zijn die een echte redding met touwen aankunnen. Als je de reistijd, risk assessment en uiteindelijke redding in overweging neemt die zij nodig hebben om dit kunnen uit te voeren zal je merken dat ook jij waarschijnlijk aan HST zal lijden na de eventueel mislukte redding. Over het algemeen beslaat zulk een redding door de brandweer al gauw 1 tot 2 uur waardoor de overlevingskans van je slachtoffer zwaar gecompromiseerd wordt. Het niet soepel kunnen losmaken van een frictie knoop door het overgewicht gebeurd ook frequent op de wedstrijden omdat de knoop simpelweg niet afgesteld is voor het soepel bedienen van twee keer zoveel gewicht. Natuurlijk knippen we geen lijnen door op de wedstrijden en bijgevolg is eigenlijk enkel aankoppelen en bij je slachtoffer blijven maar in een echte redding is het in zeer veel gevallen noodzakelijk. Ook bij zaagwerkzaamheden wordt er frequent gebruik gemaakt van stalen leeflijnen. Dat wil zeggen dat jij die zal moeten elimineren door ofwel het kort optakelen van je slachtoffer of jij zal ze moeten knippen. Je hebt natuurlijk daarvoor een kleine boltcutter in de bus zitten die minimaal 6mm tot 8mm staaldraad aankan. Ijzerzaagje kan ook maar duurt langer. (trouwens ook handig voor waslijnen, prikkeldraad e.d. bij velwerkzaamheden of om vluchtwegen bij een velling vrij te maken.)Op voorhand is de boltcutter voorzien van een kleine sling of oogje die het mogelijk maakt een karabijnhaak in te clippen zodat je hem niet kan verliezen op de weg naar boven. Het knippen van de klimlijn gebeurd enkel na het wegnemen van de spanning van de lijn waardoor je slachtoffer geen bruuske bewegingen zal maken. In een gestabiliseerde positie brengen van je slachtoffer , voorgaand op het knippen van de lijn, is van ongelooflijk belang als er misschien breuken werden opgelopen tijdens de val. Daarna , indien mogelijk, is het aan te rraden jouw fliplijn onder de oksels van het slachtofer door te hallen zodat deze laatste in een ietwat opgerichte positie wordt gebracht. Op de grond is dit van belang omdat het slachtoffer nooit mag worden neergelegd als er kans is op HST. Meld dit ook aan de huldienten omdat zij hoogstwaarschijnlijk niet op de hoogte zijn van HST, tenzij je in de bergen aan het werk bent.
De EHBO set die je aan je klimgordel hebt hangen tijdens de redding is enkel van belang als je redding mislukt, waardoor je langere tijd in je harnas, samen met dje slachtoffer , zal moeten blijven hangen.. Ikzelf geloof heilig wel meenemen van je setje en schaar, maar nog veel meer in het eerst naar beneden brengen van je slachtoffer en pas dan met tourniquets en dergelijke beginnen te klooien.
Aan al het voorgaande heb je ofwel voor de gebeurtenis gedacht ofwel in de twintig seconden daarna. Een zeer snelle inleving en actie, mogelijk gemaakt door het goed beredeneren van mogelijkheden en kennis van het materiaal is dus levensnoodzakelijk.

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 10:53
by KIMME
Nog een aantal factoren spelen een zeer grote rol tijdens de voorbereiding of uitvoering van een redding. ik zeg dit omdat veel beginnende klimmers het niet goed weten...
Het enige levensdoel dat jou als grondman nog rest na de beurtenis is die jongen zo snel mogelijk naar beneden halen, naar een plaats waar anderen hem kunnen helpen. In dit soort gevallen is er geen sprake meer van een democratie. Er wordt bij wijze van spreken niks meer gevraagd, er wordt geëist, en gedirrigeerd... Er wordt niet meer overlegd, er worden acties uitgevoerd. Alles wordt in het werk gesteld om de redding zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Dat wil dus zeggen...
-dat jij best een tak van 1000 kg mag wegzagen en die gewoonweg op serre of het tuinhuis van de buurman pleuren als jij vindt, terecht of onterecht, dat het dan beter of sneller gaat...
-dat jij best eender welke boom met sporen mag beklimmen mocht dat sneller gaan.
-dat je best een andere boom mag weghalen en zomaar laten vallen naar eender waar als jij vindt dat de hoogwerker of ladderwagen er anders niet bijkan...
-dat je als het ware een perzisch tapijt of een bontmantel van 20.000 euro van de vrouw des huizes zal mogen gebruiken voor het maken van een draagberrie mocht dat nodig zijn....
-dat je best een hoogwerker als kraan kan proberen te gebruiken om een stuk van 500 kg op te heffen om er bijvoorbeeld een klimlijn van onderuit te halen...
-dat je best een bullbozer van 20 ton mag gebruiken om de halve tuin op te scheppen zodat de hulpdiensten er beter bijkunnen.

Over alles van het voorgaande en veel meer, bestaat in geen enkel geval nog enige discussie.

Als je je verzekeringspolis leest zal je merken dat ook de schade die opzettelijk toegebracht wordt, teneinde het grotere schadegeval met mogelijk verlies van leven te beperken , ook mee verzekerd wordt.

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 11:41
by boomverzorgingbruno
that is the real life .
@kimme zouden ze daarmee kunnen lachen als ik op een rescue doe zoals jij het gisteren nog uitgelegd hebt . :wink:

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 12:08
by treespotter
Kijk dat is klare taal Kimme. Helemaal mee eens.
Al heb ik wel een kleine kanttekening.
Er is al één slachtoffer. Zorg dat het er niet nog meer worden. Probeer je hoofd koel te houden en ga geen gekke dingen doen. De grondman heeft meerdere prioriteiten waarvan er één is dat hij voor zijn eigen veiligheid moet zorgen. Je mag veel vernielen, maar pas wel op hoe je de hoogwerker (met iemand in de bak) oneigenlijk gaat gebruiken.

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 12:20
by boomverzorgingbruno
ja mevrouw sorry van die tuin maar moet even plaats maken met de bulldozer voor de ladderwagen . eigenlijk is het niet om te lachen maar kan het me wel voorstellen . :lol: :lol:

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 12:24
by treespotter
En dat dan alleen maar omdat jou collega heel bleekjes uit de boom moest worden gehaald omdat hij met zijn handzaag in zijn handschoen had gezeten en niet durft te kijken hoe 'erg' het is :lol:

Re: Oeps!

Posted: 07 Feb 2010, 13:01
by KIMME
dergelijke zaken moeten natuurlijk met een beetje gezond verstand gebeuren, dat spreekt van zelf. De situatie niet nog erger maken dan dat ze al is.
maar nood breekt wet en het kan wel degelijk zo zijn. Nu is het natuurlijk niet het geval dat je dit soort dingen frequent gaat doen, maar het gebeurt meer dan je denkt. Ik heb het eens zien gebeuren dat er zware vrachtwagen van een brandweerkorps vol gas tegen een BMW 745 staat te duwen die verkeerd geparkeerd stond (bumper tegen bumper) omdat de brandweermannen anders niet aan de hydrant konden met de slangen. En daar zijn ze dus voor verzekerd...

haha doet me denken dat ik de bareel van het ziekenhuis er eens heb afgereden met zo'n ouwe lt45 omdat m'n baas z'n duim eraf geknipt had met een heggeschaar. Geen rijbewijs of niks, karren met die handel...
Hoe dat afgelopen is weet ik eigenlijk niet... het enige wat ik kon bedenken was zo snel mogelijk en zo dicht mogelijk bij de dienst spoedgevallen terecht komen...

steven heeft bijvoorbeeld een ziekenwagen over het wortelpakket van de rescue boom in breda laten rijden. dat doe je ook niet als boomverzorger, maar als het moet dan moet het. Niet nader vermeld dat het hier een lachwekkende danwel domme actie was maar kom... het had animo bij de mensen die het probleem niet zagen.