Hakselaar

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Tamil
Site Admin
Site Admin

Re: Hakselaar

Post by Tamil »

MAL wrote:
Ik slijp mijn messen ongeveer om de 2 a 3 dagen snipperen. Scherpe messen is belangrijk, scheelt je enorm veel tijd.
Mal.
Mag ik je vragen hoe jij zelf je messen slijpt?

Zelf ben ik ook in het bezit van een R-go 18 pk en wil eigenlijk het slijpwerk zelf wel doen!
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

hierbij mijn beoordeling over de weibang,

De machine is te sterk ( te zwaar) voor gwn particulier gebruik, maar niet zwaar genoeg voor proffessioneel gebruik.

Hoewel, ik gebruik zo'n machine maar een paar keer per maand dus ik vind het zeker geen miskoop.

Ik moet wel toegeven dat, had ik geweten wat ik nu weet, ik een paar honderd euro meer had uitgegeven aan een elite ofzo...

Kortom, roeien met de riemen die ik heb, maar dit zal wel men eerste en laatste weibang zijn...
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Frederik wrote:hierbij mijn beoordeling over de weibang,

De machine is te sterk ( te zwaar) voor gwn particulier gebruik, maar niet zwaar genoeg voor proffessioneel gebruik.

Hoewel, ik gebruik zo'n machine maar een paar keer per maand dus ik vind het zeker geen miskoop.

Ik moet wel toegeven dat, had ik geweten wat ik nu weet, ik een paar honderd euro meer had uitgegeven aan een elite ofzo...

Kortom, roeien met de riemen die ik heb, maar dit zal wel men eerste en laatste weibang zijn...
hopen dan maar dat de lagers er niet direct uitlopen enzo, en dat de messen niet gemaakt zijn van pisbakken staal
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

succes ermee, maar klinkt niet echt positief :(
- climb fast, move slow -
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

jammer maar toch hebben we je graag verder geholpen (en nu help jij ons een beetje ) :wink: :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:Zelf ben ik ook in het bezit van een R-go 18 pk en wil eigenlijk het slijpwerk zelf wel doen!
Onze mechanisateur vraagt 30.- voor het slijpen van een set messen aan beide kanten (meterprijs, en ze zijn 25 cm lang). Met 2x per jaar de messen draaien komt dat neer op 1x per jaar de messen slijpen. Om een lang verhaal kort te maken: gewoon een uurtje langer blijven snoeien, en niet zelf slijpen. :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Tamil wrote:
MAL wrote:
Ik slijp mijn messen ongeveer om de 2 a 3 dagen snipperen. Scherpe messen is belangrijk, scheelt je enorm veel tijd.
Mal.
Mag ik je vragen hoe jij zelf je messen slijpt?

Zelf ben ik ook in het bezit van een R-go 18 pk en wil eigenlijk het slijpwerk zelf wel doen!
Tamil,
de snelle methode: uitvoerkoker demonteren en trommelplaat bovenop losschroeven. ( zet een inbusbit in je schroeventol, dat werkt sneller. De messen gewoon laten zitten, veiligheidsbril opzetten en met een dremel er even overheen (of een kleine slijptol). 15 min. werk.

De betere manier: de messen er uit halen, in de bankschroef klemmen, veiligheidsbril opzetten en met een bandschuurmachine slijpen. Je maakt ze dan vlijmscherp en kaarsrecht en bent een uurtje bezig.

Er is me verteld dat die messen maar 3 keer geslepen kunnen worden aan elke kant, maar dat verhaal kan naar het rijk der fabelen. Ik kan ze nog wel 50 keer slijpen. Da's een goede tip als je weet dat nieuwe messen € 200,- kosten.

Je doet er wel verstandig aan de torxbouten te vervangen door gewone inbussen, daar de torxkop niet sterk genoeg is, is mijn ervaring. Heb er een paar moeten laten uitboren omdat ze beschadigd waren toen ik ze niet los kreeg. Ze zitten namelijk muurvast de eerste keer (iets wat ook niet nodig is)
Last edited by Marc on 28 Feb 2011, 11:31, edited 2 times in total.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Pietje wrote:
Tamil wrote:Zelf ben ik ook in het bezit van een R-go 18 pk en wil eigenlijk het slijpwerk zelf wel doen!
Onze mechanisateur vraagt 30.- voor het slijpen van een set messen aan beide kanten (meterprijs, en ze zijn 25 cm lang). Met 2x per jaar de messen draaien komt dat neer op 1x per jaar de messen slijpen. Om een lang verhaal kort te maken: gewoon een uurtje langer blijven snoeien, en niet zelf slijpen. :wink:
Bij de mijne kostte het € 85,- en was het ook gewoon met de slijptol gedaan. Dus om mijn lang verhaal kort te maken: ik doe het gewoon zelf ;-)

plus, dan snipper je wel weinig als je ze na een half jaar pas om hoeft te draaien?

Het ligt er uiteraard wel aan wat je snippert. Met nat weer gaan ze harder achteruit omdat er zand en vuiligheid mee gaat.
Image
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

grrrr klant legt een hoop takken klaar inclusief een verroeste ijzeren staaf met zo'n ring erop gedraaid om de planten bij elkaar te houden. :twisted:

15 minuten met de haakse slijper en een lamellenschijf en de messen zijn alle 24 weer scherp. Niets demonteren of vervangen, kap open en slijpen maar.

geweldig zo'n eliet :lol: :lol: :lol:
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Vond het ook al dapper, of weinig snipperen in een jaar!
Of werk je op uren peter :lol: ?

De eerste 4 dagen van mn R-go 18pk machine 7 uur per dag groen strook afzetten +- 25 m3 snippers, dan zijn ze wel bot na 4 dagen. Laten we zeggen ik gebruik hem maximaal!

En ben er erg tevreden over de R-go!

Hij heeft alleen wel al een terug spatflap opgegeten, maar er zitten er genoeg geen terugschieters door te laten.

Denk dat ik voorlopig toch maar voor laten slijpen ga, tot ik mijn inspan rol systeem messen slijper home made nr 1 af heb :D
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Tamil wrote:Vond het ook al dapper, of weinig snipperen in een jaar!
Of werk je op uren peter :lol: ?

De eerste 4 dagen van mn R-go 18pk machine 7 uur per dag groen strook afzetten +- 25 m3 snippers, dan zijn ze wel bot na 4 dagen. Laten we zeggen ik gebruik hem maximaal!

En ben er erg tevreden over de R-go!

Hij heeft alleen wel al een terug spatflap opgegeten, maar er zitten er genoeg geen terugschieters door te laten.

Denk dat ik voorlopig toch maar voor laten slijpen ga, tot ik mijn inspan rol systeem messen slijper home made nr 1 af heb :D
Mijn R-go heeft al 5 flapjes opgegeten inmiddels, dus ik moet er een nieuw setje op doen. Maar sowieso snipper ik nooit zonder masker, dat kan slecht zijn voor de ogen.

Heb jij een elektrisch startende? Dat lijkt me heerlijk..

En ook de uitklap trechter gedemonteerd? dat scheelt ca 20 cm in invoerhoogte. Ik wil nog een keer het voorsteuntje iets langer maken zodat ie nog een cm of 10 lager komt met z'n invoertrechter.
Image
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:Of werk je op uren peter :lol: ?
80 draaiuren per jaar... is inderdaad niet veel als je dat vergelijkt met jouw "start" van 25m3 snippers :wink:
Je moet ook niet te veel snipperen :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

..........
MAL wrote:sowieso snipper ik nooit zonder masker, dat kan slecht zijn voor de ogen.
:lol: :lol: :lol:

hmm kan ja
ik klim liever ... dan werken
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Patrick »

Beste Frederik,

Zo te lezen ben je niet tevreden met de aankoop van je weibang snipperaar. Als je de machine gekocht heb bij een goede dealer neemt hij de machine terug en kun jij alsnog de juiste machine aanschaffen en zul je meer plezier hebben in het werk. De weibang is eigenlijk geen echte snipperaar maar een composteer machine met snipper functie voor particulier gebruik!!

En nog even over het slijpen van snipperaar messen van de r-go of jo beau. Het is echt een broodje aap verhaal dat je de messen maar 3 keer kan slijpen aan beide kanten! ten eerste ligt het aan de slijtage van de messen en je heb een aardig grote stelfunctie van het ondermes dus de messen kunnen wel degelijk vaker geslepen worden. Wat betreft het zelf slijpen van de messen zal ik afraden. Omdat je de hakseltrommel dan in onbalans gaat brengen en je de messen nooit gelijkmatig kan slijpen zoals dit op een slijpbank gaat voor snipperaar messen. Ook de juiste slijphoek van de messen zul je nooit goed uit de hand kunnen slijpen wat weer een negatief effect zal hebben op je haksel kwaliteit.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

en dan heb je op jaarbasis wel enkele euro's bezuinigd op messen slijpen maar gaan je lagers kapot door onbalans in de hakselrol en heb je nog niets verdient....

Tamil, als je 7 uur per dag staat te snipperen met een R-go ben je denk ik ook wel ernstig fout bezig, dan wordt het tijd voor een rupsaangedreven jensen :lol: :lol: :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Of het snipperaartje van zijn maatje. Maar ik snap het wel hoor. Het machientje is nieuw en dan wil je hem natuurlijk wel even 'leren kennen'.

Foto? :wink:
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

een weibang dinges voor €2500,- ???
Wat ben ik dan blij dat ik een tweedehands Jo Beau M400 voor €2000,- met 190 draai uren op de kop heb weten te tikken:D
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

-WOUTER- wrote:en dan heb je op jaarbasis wel enkele euro's bezuinigd op messen slijpen maar gaan je lagers kapot door onbalans in de hakselrol en heb je nog niets verdient....

Tamil, als je 7 uur per dag staat te snipperen met een R-go ben je denk ik ook wel ernstig fout bezig, dan wordt het tijd voor een rupsaangedreven jensen :lol: :lol: :lol:

Het uit onbalans raken van de hakselrol door zelf slijpen valt wel mee, je praat misschien over tienden van grammen verschil, maar niet eens over grammen verschil. Daarbij springen er toch wel eens hoekjes uit je messen door een steentje of een spijker waardoor je sowieso onbalans zou krijgen.
Tja en slijphoek, die zou 30 graden moeten zijn, wat zoveel betekent als ongeveer 30 graden natuurlijk. Nou ja iedereen slijpt z'n messen maar zoals ie wil natuurlijk, ik geef alleen aan dat het prima kan zelf. Een slijpbeurt kost mij 85 euro. Een setje lagers een euro of 60.

Nu, na 1,5 jaar is er nog steeds geen trilling te voelen in de hakselaar dus geen onbalans van de rol.
Last edited by Marc on 01 Mar 2011, 00:37, edited 1 time in total.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

peppel wrote:een weibang dinges voor €2500,- ???
Wat ben ik dan blij dat ik een tweedehands Jo Beau M400 voor €2000,- met 190 draai uren op de kop heb weten te tikken:D
Dat is een hele goede deal geweest Peppel, daar heb ik ook naar gezocht maar ze zijn nauwelijks te vinden tweedehands en voor die prijs met zo weinig draaiuren zeker niet.

Ik zou de Weibang ook terugbrengen Frederik, inderdaad een goede dealer doet dat. Misschien moppert ie een beetje, maar beter dat hij even moppert dan jij de komende twee jaar elke zaterdag.
Image
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ik vindt dat jullie allemaal wel ernstig veel betalen voor slijpen van een setje messen van de snipperaar, toen ik lang geleden (probeer de ellende nog steeds te vergeten) nog een TP snipperaar op onderstel met 35 pk dieseltje had toen koste het mij 16 euro's voor 2 messen van 30 cm. machinaal "traag" geslepen, setje van de vandiktebankl slijpen, messen van 20 cm koste me laatst 12 euro.

En die zijn gehard enzo en helemaal volgens het boekje geslepen en gebalanceerd

dus zou effe zoeken naar een goed slijpadresje
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Geef mij maar mijn Eliet super prof met opvoerband; 360 uurtjes gedraaid met nog steeds dezelfde messen. Regelmatig ff de kap omhoog, handschoenen aan en slijpen maar. Klein uurtje als ze heel bot zijn. Altijd een gevecht wie er mag snipperen!! :D :D
Niks wegbrengen of veel moeten betalen.
Heb alleen niet zo'n mooie zwarte, staat niet bij de auto!!!!
Groet, Hindry
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

:lol:

heb jij oranje auto's dan hindry
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

nee maar ik heb "z"on" donker bruin ehh oranje vermoeden dat de bedrijfs kleding oranje word :roll:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Frederik
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Frederik »

Ik ga idd eens contact opnemen met men verdeler, probleem is, ik denk niet dat ze iets anders verdelen dan weibang en caravaggi :cry:

ik houd jullie nog wel op de hoogte!

thx voor de tips
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

succes ermee frederik, jammer dat je er zo achter moet komen....soms is het handig om naar anderen te luisteren en zo te voorkomen dat je dezelfde fout maakt die vele anderen al hebben gemaakt in het verleden :wink: zoals oranje werkkleding Timo :lol: :lol: :lol:

kun je misschien die treehugs broeken van Steven en Tamil en Alex overnemen voor een mooi prijsje :D
Post Reply