Tamil wrote:MAL wrote:
Ik slijp mijn messen ongeveer om de 2 a 3 dagen snipperen. Scherpe messen is belangrijk, scheelt je enorm veel tijd.
Mal.
Mag ik je vragen hoe jij zelf je messen slijpt?
Zelf ben ik ook in het bezit van een R-go 18 pk en wil eigenlijk het slijpwerk zelf wel doen!
Tamil,
de snelle methode: uitvoerkoker demonteren en trommelplaat bovenop losschroeven. ( zet een inbusbit in je schroeventol, dat werkt sneller. De messen gewoon laten zitten, veiligheidsbril opzetten en met een dremel er even overheen (of een kleine slijptol). 15 min. werk.
De betere manier: de messen er uit halen, in de bankschroef klemmen, veiligheidsbril opzetten en met een bandschuurmachine slijpen. Je maakt ze dan vlijmscherp en kaarsrecht en bent een uurtje bezig.
Er is me verteld dat die messen maar 3 keer geslepen kunnen worden aan elke kant, maar dat verhaal kan naar het rijk der fabelen. Ik kan ze nog wel 50 keer slijpen. Da's een goede tip als je weet dat nieuwe messen € 200,- kosten.
Je doet er wel verstandig aan de torxbouten te vervangen door gewone inbussen, daar de torxkop niet sterk genoeg is, is mijn ervaring. Heb er een paar moeten laten uitboren omdat ze beschadigd waren toen ik ze niet los kreeg. Ze zitten namelijk muurvast de eerste keer (iets wat ook niet nodig is)